2025-05-23, 08:56
Medlem
Lugn nu, inget kommer att hända det ser regeringen till.
Citera
2025-05-23, 08:57
Avstängd
321js avatar
Här kan ni analysera hur nedskärningarna ska gå till:
https://www.sverigesradio.se/artikel...rhetsrapporter

Årsredovisning, bolagsstyrnings- och hållbarhetsrapporter
Citera
2025-05-23, 09:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Här kan ni analysera hur nedskärningarna ska gå till:
https://www.sverigesradio.se/artikel...rhetsrapporter

Årsredovisning, bolagsstyrnings- och hållbarhetsrapporter

Jag har ingen bestämd uppfattning i frågan vad gäller nedskärningar, dock förstår man ju att en nedskärning som ska bedrivas som ett kafferep med ändlösa förhandlingar inte kommer att leda till någon större förändring. Bara en massa ändlöst babbel.

Hänglås på dörren och SMS till de anställda att ledningen hör av sig till dem som de önska ha tillbaka - hör inte av dig, vi hör av oss.
Citera
2025-05-23, 09:13
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag lyssnar. Att ha tillgång till klassisk musik är en fråga om anständighet. P3 sitter och hyllar terrorister och gangstrar.
...har du inte anständigheten att betala för ditt nöje.
Varför ska alla svenskar behöva betala för din underhållning?
Det finns klassisk musik på Youtube och Spotify m.fl.
Citera
2025-05-23, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
...har du inte anständigheten att betala för ditt nöje.
Varför ska alla svenskar behöva betala för din underhållning?
Det finns klassisk musik på Youtube och Spotify m.fl.

Okej. Lägg ner all musik på SR då. Jag vill ju inte betala för gangstarap på P3.
Citera
2025-05-23, 09:18
Medlem
Absolut kommer kvalitén att sjunka på en del av innehållet.

Samtidigt är det kanske helt rätt. En liten jämförelse, Ska sverige ha ett eget netflix som producerar topfilmer för den svenska publiken? Eller ska vi kanske acceptera att vi är ett litet land med begränsad mängd skattebetalare och nöja oss med basutbud av egentillverkade produkter?

Vart ligger skattebetalarnas intressen? Någolunda neutral statlig nyhetskanal tycker jag är självklart men ska vi verkligen betala för p3 dokumentär? Hur lokala nyheter är det rimligt att ha, kanske räcker med Sveriges 3 landsdelar?
Citera
2025-05-23, 10:00
Medlem
Paris24s avatar
Det finns inte längre någon under 70 som lyssnar på radion vad jag vet. Ändå har radio-delen 2 miljarder i budget ca 30% av svt:s? Det måste vara det byråkratiskt mest uppsvällda företaget i historien. Om man lägger ner det imorgon så finns det nästan ingen utom Agda 80 som märker någon skillnad.

Lägg ner och sänk skatten.
Citera
2025-05-23, 10:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag lyssnar. Att ha tillgång till klassisk musik är en fråga om anständighet. P3 sitter och hyllar terrorister och gangstrar.
All klassisk musik som spelats in finns gratis på youtube. P2 trycker ner din tekniska utveckling.
Citera
2025-05-23, 10:02
Medlem
RiverStyxs avatar
Ska jag vara helt ärlig är min åsikt i frågan följande: eftersom jag hatar majoriteten av de som jobbar inom public service tycker jag det är kul om de hotas av uppsägningar och arbetslöshet.
Citera
2025-05-23, 10:05
Medlem
Imnshos avatar
Skulle vara intressant att få ta del av en detaljerad kostnadsredovisning av deras ekonomi.

Speciellt lönerna och arbetstiden för personalen, samt arvoden för kändisar i alla jävla lekprogram.

Varför inte göra "en Musk" och fråga vilka fem viktigaste saker som man gjort senaste veckan.
Citera
2025-05-23, 10:34
Medlem
Lower3rds avatar
Som många redan skrivit - det finns mycket att spara på. Eller lägga ner. Public Service i Sverige är internationellt sett GALET STORT, inget annat land i västvärlden har en sån gigant i statens regi på medieområdet. Man tror man ska vara allt för alla vilket kostar MULTUM, det som behövs är inte lite osthyvel här och där, det är fokus på kärnverksamheten = spring inte på alla bollar.

Förslag:
- Lägg ner P3 Guld.
- Det är idag tre bolag; slå samman till ett.
- Fokus på nyheter, samhällsprogram och utbildning; typ P1 (förutom "Ring P1" då...) i både radio och på TV.
- Ta betalt för ALLT där det finns konkurrenter (nöje, reality-TV, Eurovsion, sport); är det bra kommer tittare/lyssnare vara beredda att slanta för det. Är det inte bra...

Som skattebetalare lyssnar jag gärna på P1 och P2 (tokbilligt att driva), kollar på samhällsprogram på TV ibland. Men varför ska man sända krim-poddar, Eurovision, P3s skitprogram GRATIS när deras konkurrenter tar betalt (direkt elr via reklam) för sitt innehåll?
Citera
2025-05-23, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?

Mycket bra. Public Service förvrider huvudet på folk.

En hel del svenskar är extremt hysteriska vänstervåp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in