2025-05-25, 14:37
Medlem
Ett steg i rätt riktning. Fortsätt så tills hela public service inte finns längre. Alternativt att dom finns i en väldigt liten skala för viktig samhällsinformation såsom VMA o.dyl.
Citera
2025-05-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?

Dessa skall inte ha mer pengar dom får lära sig rätta sig efter dom pengar dom har, det är tragiskt nog att dessa kräk är avlönade med skattemedel, public service hahahaha pinsamt vänstervridet skräp är rätt benämning
Citera
2025-05-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Dummare än tåget!

Ser du INTE att kan finnas en diskrepans mellan dessa utvalda personers lyssnande och övriga bosatta i Sverige?
Ser du inte hur SR med det manipulerar sina lyssnarsiffror för att få dom verka stora?
Kan det vara så att du helst blundar?
Strutsbeteende är fegt.

Och dina påståenden kan jag enkelt skjuta i sank en efter en. Så dumt av dig att hitta på egna fakta.

Nej det gör jag inte. Du skulle ju kunna presentera statistik som stödjer dina påståenden istället för att bara ösa ur dig foliehattssnack.

Var hittar jag på egna fakta menar du?
Citera
2025-05-26, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Nej det gör jag inte. Du skulle ju kunna presentera statistik som stödjer dina påståenden istället för att bara ösa ur dig foliehattssnack.

Var hittar jag på egna fakta menar du?

Egna fakta av dig kommer här. Konstigt att du inte inser dom själv?

Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Om du tror att SR fuskar med hur de registrerar antalet lyssnare så borde du anmäla det till typ Yrkesetiska nämnden.

Sverige är närmare 11 miljoner, vi är dessutom en åldrande befolkning. Vissa poddar (om inte alla) går dessutom att lyssna på från utlandet. Jag lyssnar på BBC vilket innebär att jag bidrar till antalet unika lyssnare där. Vad svamlar du om 10 åringar Rosengårdare för?

Lyssnandet mäts som antal unika lyssnare, men om en person har på sin radio och fler lyssnar så blir det enbart en unik lyssnare. Därför kan man anta att det faktiska lyssnarantalet är högre.

I princip alla jag känner lyssnar på radio. Må det vara att det står på som ett brus i bakgrunden på arbetsplatsen, slentrianlyssnande i bilen till jobbet eller mer ”aktivt” lyssnande på någon specifik podd. Att du inte känner någon som lyssnar på SR och att du därför inte kan få in i din lilla hjärna hur många som faktiskt gillar SR är mer ett you problem än något annat.

Jag lyssnar på BBC vilket innebär att jag bidrar till antalet unika lyssnare där.
- Bor du "där"? Var är "där"?
Jag har återgett hur man mäter lyssning, men det går dig förbi? Lyssnare i utlandet räknas inte, självklart som fan.
Hur tänker du att SR ska kunna få sina angivna plus 70% lyssnare om man räknar i alla möjliga indiska lyssnare i statistiken?

en person har på sin radio och fler lyssnar så blir det enbart en unik lyssnare. Därför kan man anta att det faktiska lyssnarantalet är högre.
-Jag har återgett hur man mäter lyssning som sagt, men du fattar inte begreppet unika lyssnare?
Om 10 pers på ditt jobb lyssnar på samma radio samtidigt så är det 10 unika lyssnare.
Om du skulle fråga varje person, enligt ditt sätt att tänka, hur många som lyssnade så blir resultatet i din typ av undersökning 100 lyssnare.
Klart som fan att man inte kan räkna lyssnare på ditt sätt!

Att du inte känner någon som lyssnar på SR
-Ren fantasi av dig. Skäms!

att du därför inte kan få in i din lilla hjärna hur många som faktiskt gillar SR är mer ett you problem än något annat.
-Enbart ditt påhitt. Ingen har mätt min hjärna så det kan du inget veta om. Men jag har märkt att den fungerar ovanligt bra jämfört med vissa andras..

PS. Såg du att jag tipsade dig om att lyssna på kinapodden som P1 sänder?
Du saknade ju kinapodd i P1...
Senast redigerad av ehehhas 2025-05-26 kl. 00:34.
Citera
2025-05-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Egna fakta av dig kommer här. Konstigt att du inte inser dom själv?

Jag lyssnar på BBC vilket innebär att jag bidrar till antalet unika lyssnare där.
- Bor du "där"? Var är "där"?
Jag har återgett hur man mäter lyssning, men det går dig förbi? Lyssnare i utlandet räknas inte, självklart som fan.
Hur tänker du att SR ska kunna få sina angivna plus 70% lyssnare om man räknar i alla möjliga indiska lyssnare i statistiken?

en person har på sin radio och fler lyssnar så blir det enbart en unik lyssnare. Därför kan man anta att det faktiska lyssnarantalet är högre.
-Jag har återgett hur man mäter lyssning som sagt, men du fattar inte begreppet unika lyssnare?
Om 10 pers på ditt jobb lyssnar på samma radio samtidigt så är det 10 unika lyssnare.
Om du skulle fråga varje person, enligt ditt sätt att tänka, hur många som lyssnade så blir resultatet i din typ av undersökning 100 lyssnare.
Klart som fan att man inte kan räkna lyssnare på ditt sätt!

Att du inte känner någon som lyssnar på SR
-Ren fantasi av dig. Skäms!

att du därför inte kan få in i din lilla hjärna hur många som faktiskt gillar SR är mer ett you problem än något annat.
-Enbart ditt påhitt. Ingen har mätt min hjärna så det kan du inget veta om. Men jag har märkt att den fungerar ovanligt bra jämfört med vissa andras..

PS. Såg du att jag tipsade dig om att lyssna på kinapodden som P1 sänder?
Du saknade ju kinapodd i P1...

BBC är Brittiska motsvarigheten till SR (+ SVT), tänkte det var basic allmänbildning. Nej, jag bor inte där. Min poäng var just att utländska lyssnare kan ta del av SR precis som jag kan ta del av BBC.

Jag skrev att medelålder i Sverige är hög, självfallet lyssnar inte särskilt många unga eller barn på SR så dessa påverkar nog inte siffrorna något nämnvärt.

Jag läste vad du skrev. Poddindex är ett tekniskt sätt att mäta lyssnare på (räckvidd), det är så SR mäter ”on demand lyssningen”. https://www.sverigesradio.se/artikel/lyssnarsiffror

Min poäng var att det är en teknisk lösning för att mäta räckvidd per lyssnat avsnitt och man tappar då att flera kan lyssna samtidigt. Dvs att antalet lyssnare troligtvis är högre än det som presenteras. Nej, jag menade inte att SR ska blåsa upp siffrorna utan snarare att man tar i i underkant.

Jag skrev inte att jag inte känner någon som inte lyssnar utan ”i princip ingen”, vilket är sant. Skäms själv.

Ja, Kinapodden i ny tappning verkar ha startat upp igen. Vad bra, tack.
Citera
2025-05-26, 08:55
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Public service bör läggas ner helt. Det finns inget behov av att staten sänder TV och radio. Överlåt det på privata krafter och låt marknaden styra.
Ja låt Elon ta över allt, då blir allt bra.
Citera
2025-05-26, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
P 1 är bra, en fantastisk produktion...
Sen kanske jag inte lyssnar på Naturmorgon, men kanalen och produktionen är bra.

SVT kan man kapa enormt på med alla "hopp och lekprogram" som finns där.

Behåll P1 och P2 i SR, P3 kan läggas ner då deras vurmade för kriminella negrer stör mig.

SVT kan finnas kvar i en kanal, vi betalar vare sig vi vill eller ej.
Däremot bör VD på SVT vara en politisk position, nu har det varit vänstervridet i 5 decennier...

Det behöver ju finnas något för alla dock. Jag är boksäljare och är fasen alltid så att alla böcker har sin köpare. Därför är publik service jäkla bra. Jag lyssnade på naturmorgon förut när jag hade ett jobb och jobbade söndagar. Det var inget kul program men mycket fastnade och om jag i framtiden behöver lära mig om skog och mark så är det ju perfekt att det finns ett program om just det. Vi går ju alla genom olika faser i livet. Men det krävs att vi ser nya saker för att vi ska utvecklas i helt nya och intressanta inriktningar.
SVT kan jag ingenting om då vi inte ens har tv hemma. Förstår inte hur folk hinner. Jag lyssnar på P1 på arbetet och sen ägnar jag all tid åt mina hobbies som jag fått mycket tack vare P1. Har massa hobbies.
Citera
2025-05-26, 08:58
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Ja låt Elon ta över allt, då blir allt bra.
Ja, varför inte? Då slipper vi åtminstone en massa kommunister och kulturmuppar.
Citera
2025-05-26, 09:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Bara hoppas dom börjar med de inkvoterade.
Citera
2025-05-26, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

300-400 personer...om man inte får miljarder i extra anslag.
Hur jäkla bra betalt har man inom public service?!
400 personer torde inte kosta mer än runt 200 miljoner inklusive arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar.

Eller förskingras det inom PS också nu för tiden?
Citera
2025-05-26, 10:22
Medlem
citymormors avatar
Lägg ner skiten och sänk skatten.
Varför skall jag betala för kommunistpropaganda?
Citera
2025-05-26, 11:17
Medlem
Vd Cilla Benkö skulle ju kunna föregå med gott exempel om de har ont om pengar. Har aldrig förstått varför hon ska ha så hög lön.
3,4 miljoner år 2022, säkert närmare 4 miljoner nu med alla löneökningar.
https://radionytt.se/nyheter/sa-myck...radiocheferna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in