2025-05-22, 15:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Någon som känner igen sig?
Det är väl kanon att de frågar medans man äter så att de kan få en chans att rätta till saken, efteråt är det ju för sent. Om man till exempel käkar en moule där hälften av musslorna inte har öppnat sig kan man få en ny talrik eller om man behöver mer sås till sin köttbit eller kanske att man kommer på att man skulle vilja beställa något mer till sin måltid.

Det kanske till och med är så att man vill skicka ut maten och få något annat, då är det bra att man inte behöver göra det när resten av sällskapet ätit upp.

Jag upplever inte någon skillnad mot "finare ställen utomlands" heller, det tillhör vanlig hyfs för serveringspersonal att stämma av när maten har kommit in.
Citera
2025-05-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag håller dock med TS att det är lite av ett otyg när de gör det utan känsla för att man precis har tagit en tugga eller om man sitter och pratar med sitt sällskap. Frågan ska ju ställas för min skull som besökare, inte för att jag ska bjuda servisen på känslan av att "ha gjort sitt jobb".

Det är något man brukar märka skillnad på finare restauranger. Servisen där har mycket bättre känsla, och det är väsentligt mer sällan som man känner sig störd av dem.

Ja men vad är det för diskussion ens? Självklart är service bättre på alla sätt och vis på bättre ställen? Det är väl inget att bry sig om? Jag skiter i om abdulla frågar om maten är bra på en pizzeria, jag glufsar och säger tack ja, eller nej de suger ? man anpassar väl sig efter vart man är
Citera
2025-05-22, 15:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

När jag för ett tag sen var på Pitcher’s och åt en trött burgare kom tre olika servitörer fram och frågade om det smakade bra. Jag blev fan orolig att det var Dolda Kameran eller nåt.

Jag föredrar att de kommer och frågar ”är allt bra här”? Men enbart om de ser att man har slut på öl eller om man kallar på deras uppmärksamhet. Annars låt mig käka ifred för i helvete!
Citera
2025-05-22, 15:50
Medlem
Citat:

Haha, vilket jävla I-landsproblem alltså.

"Smacka bja???" ¨

Ja det är väl trevligt att dom bryr sig?
Citera
2025-05-22, 15:52
Medlem
Citat:

Vd jag fick lära mig för 100år sen så ska man aldrig uttrycka sig så. Du ger utrymme till tanken hos gästen att det kan smaka dåligt.... Bättre med uttryck då som "hoppas de smakar" och dylikt.
Citera
2025-05-22, 15:55
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det är en del av servicen. Frågan behöver komma rätt snart efter att maten serverats för att få vetskapen om gästerna är nöjda med maten. Är det något som inte är bra kan det ordnas. Frågar personalen inget och om gästerna inget säger blir gästerna missnöjda och kanske ger dåligt omdöme och/eller inte kommer tillbaka. Det går ju liksom inte att rätta till om personalen inte får veta vad gästerna tycker om maten. Hellre fråga och få veta och rätta till det som inte är bra än att inget veta och gästen är missnöjd och fortfarande hungrig och resturangen blir stämplad med dålig mat och dålig service. Att gäster äter sin mat betyder inte nödvändigtvis att de gillar maten. De betalar för sin mat och äter maten oavsett vad de egentligen tycker. Det är väldigt få gäster som inte gillar maten och inte äter den. De äter ändå. Så det är inget tecken på något.
Citera
2025-05-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När jag för ett tag sen var på Pitcher’s och åt en trött burgare kom tre olika servitörer fram och frågade om det smakade bra. Jag blev fan orolig att det var Dolda Kameran eller nåt.

Jag föredrar att de kommer och frågar ”är allt bra här”? Men enbart om de ser att man har slut på öl eller om man kallar på deras uppmärksamhet. Annars låt mig käka ifred för i helvete!
Ja, det där kan också vara lite störande. Det vore bättre om varje servitör har koll på sitt bord. Sen kan de ju naturligtvis gå till andra bord också om någon påkallar uppmärksamheten.
Citera
2025-05-22, 16:00
Medlem
Servitörer brukar ju ofta vara rätt angelägna om dricks, vilket gör att frågar de så vet de ungefär hur det kommer landa när de kommer med notan.
Om svaret är lite sådär tvekande, så finns det en möjlighet att rätta till det innan notan.
Citera
2025-05-22, 16:01
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja, det där kan också vara lite störande. Det vore bättre om varje servitör har koll på sitt bord. Sen kan de ju naturligtvis gå till andra bord också om någon påkallar uppmärksamheten.

Alla restauranger tillämpar inte regeln med "sitt bord". För att det rent praktiskt blir svårt när det är för få i personalen och för mycket att göra. Alla i personalen går överallt. Det är inte alltid de har tid att kommunicera med varandra för att stämma av om någon har varit vid ett visst bord och frågat. Så de vet inte att någon annan redan varit där.
Citera
2025-05-22, 16:01
Medlem
Det är ju en ren kvalitetskontroll och ska väl helst ske i början av en måltid om där finns något som ev behöver rättas till.

Man kan alltid göra ”tumme upp” om man har munnen full!
Citera
2025-05-22, 16:02
Medlem
Ser det endast som ett sätt att "checka in" på sina gäster.
Hellre den dumma frågan än servitörer man ska behöva ropa på för att få beställa in mer dricka eller mer av något annat.
Citera
2025-05-22, 16:03
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är ju en ren kvalitetskontroll och ska väl helst ske i början av en måltid om där finns något som ev behöver rättas till.

Man kan alltid göra ”tumme upp” om man har munnen full!

Precis, ofta handlar det om exempelvis köttet som behöver stekas på lite till eller något som fattas på tallriken. Eller att man fått något man sagt att man inte vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in