Citat:
Det är väl kanon att de frågar medans man äter så att de kan få en chans att rätta till saken, efteråt är det ju för sent. Om man till exempel käkar en moule där hälften av musslorna inte har öppnat sig kan man få en ny talrik eller om man behöver mer sås till sin köttbit eller kanske att man kommer på att man skulle vilja beställa något mer till sin måltid.
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.
Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.
Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.
Någon som känner igen sig?
Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.
Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.
Någon som känner igen sig?
Det kanske till och med är så att man vill skicka ut maten och få något annat, då är det bra att man inte behöver göra det när resten av sällskapet ätit upp.
Jag upplever inte någon skillnad mot "finare ställen utomlands" heller, det tillhör vanlig hyfs för serveringspersonal att stämma av när maten har kommit in.