• 1
  • 2
2025-05-22, 14:47
Medlem
fendadens avatar
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Någon som känner igen sig?
Citera
2025-05-22, 14:52
Medlem
Nej, har aldrig varit med om det!
Citera
2025-05-22, 14:56
Medlem
nationalmarxists avatar
"Smakar det bra" och dylikt är nästintill tillräckligt för att jag ska välja bort restauranger som har lagt sig till med att störa ätande besökare. Stör för fan inte era gäster när folk äter!
Citera
2025-05-22, 15:01
Medlem
pn222jws avatar
Oftast gör det det - och jag tackar och ler - av ren artighet skulle jag nog svara ja, även om jag tyckte det bara var acceptabelt.
Citera
2025-05-22, 15:02
Medlem
StudiumValors avatar
När jag står som värd vill jag naturligtvis att hovmästaren diskret frågar mig om allt är till belåtenhet
- är ni nöjda så här långt?
Plus att han sveper diskret med ögonen runt bordet för att möta eventuella blickar.
På ett mindre hak är det ju väldigt bra att servitören frågar alla
- smakar det bra?
- något mer ni behöver?
Det dyker inte sällan upp ngn fråga eller ytterligare behov.
Mycket bra.
-----------
Att göra det här till ett problem kräver nästan aktiv ansträngning.
Citera
2025-05-22, 15:10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Ungefär lika dryg fråga som när man kliver in på
Visningar av hus och lägenheter.

-Tjena var ni intresserade av huset ?
Nätägare jag gick in hit för o handla mat vafan tror du!!!.

Eller man går in på bilfirma.
-Säljare ,tjena är ni ute efter ny bil?

-Jag näää jag skall bara se om det finns kattungar här inne o köpa 😂
Citera
2025-05-22, 15:12
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Något jag främst märkt av i Sverige är att även på mindre restauranger/hamburgarställen ska servitörerna, mitt under ens måltid, komma fram och fråga om maten smakar bra. Allt som oftast har man precis fyllt munnen med mat och får stressat svälja och kackla fram ett svar eller nicka som en idiot.

Om man sitter och slevar i sig deras mat så tycker man uppenbarligen att det smakar bra, vilket gör frågan till ett helt onödigt irritationsmoment. Man kan på sin höjd efter måltiden, eller vid betalning, fråga något i stil med den engelska "Was everything to your satisfaction?" som man gör på finare ställen utomlands.

Detta med att avkräva gästen en liverecension mitt under måltiden får min inre Magdalena Ribbing att koka. I-landsproblem ja, men såna behöver också luftas.

Jag tror det var kocken Werner Vögeli som sa att det aldrig skulle falla honom in att fråga gästerna om maten smakar bra.
Han skulle aldrig servera något som inte smakar bra.
Däremot kunde han tänka sig att fråga om allt är till belåtenhet.
Citera
2025-05-22, 15:20
Medlem
Citat:
Skrev detta just för att slippa dessa förväntade svar.
Varför behöver du luftas för att någon frågar om din mat smakar bra?

Om någon kommer och ställer en fråga till mig så rör sig inte kuggarna i mitt huvud negativt?

Du behöver ju träna på social kontakt med människor om detta skapar så mycket besvär
Citera
2025-05-22, 15:24
Medlem
Citat:

Bra spaning, jag håller med och känner igen mig! Precis så, munnen full av mat och så förväntas man svara.
Citera
2025-05-22, 15:38
Medlem
Citat:
Nja på den. För grejen är ju lite att när du har ätit upp så är det ju lite för sent att göra något om du nu skulle ha något klagomål.

Däremot bör de ju ha lite fingertoppskänsla och inte komma med den frågan precis när man stoppat in en tugga i munnen.

Men det går ju faktiskt att svara "Ja, det smakade bra men vänligen kom inte och fråga det när jag har mat i munnen"
Citera
2025-05-22, 15:42
Medlem
Blaskas avatar
Det kallas service. Den kommentaren öppnar även upp för dig att be om något, typ ketchup.
Citera
2025-05-22, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför behöver du luftas för att någon frågar om din mat smakar bra?

Om någon kommer och ställer en fråga till mig så rör sig inte kuggarna i mitt huvud negativt?

Du behöver ju träna på social kontakt med människor om detta skapar så mycket besvär
Jag håller dock med TS att det är lite av ett otyg när de gör det utan känsla för att man precis har tagit en tugga eller om man sitter och pratar med sitt sällskap. Frågan ska ju ställas för min skull som besökare, inte för att jag ska bjuda servisen på känslan av att "ha gjort sitt jobb".

Det är något man brukar märka skillnad på finare restauranger. Servisen där har mycket bättre känsla, och det är väsentligt mer sällan som man känner sig störd av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in