2025-05-22, 16:06
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Servitörer brukar ju ofta vara rätt angelägna om dricks, vilket gör att frågar de så vet de ungefär hur det kommer landa när de kommer med notan.
Om svaret är lite sådär tvekande, så finns det en möjlighet att rätta till det innan notan.

Pratar vi om Sverige? Dricks är ju inte ens kutym här – det ingår i lönen. Jag har aldrig dricksat i Sverige.
Citera
2025-05-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Alla restauranger tillämpar inte regeln med "sitt bord". För att det rent praktiskt blir svårt när det är för få i personalen och för mycket att göra. Alla i personalen går överallt. Det är inte alltid de har tid att kommunicera med varandra för att stämma av om någon har varit vid ett visst bord och frågat. Så de vet inte att någon annan redan varit där.
Jo, jag vet. Det där är ju en avvägning. Men det hindrar ju inte att det kan vara störande och något som bör strävas efter att undvikas.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-05-22 kl. 16:11.
Citera
2025-05-22, 16:08
Medlem
Jag stör mig mer på när intervallerna är för korta mellan servitör/servitrisernas bordsbesök.
Ofta får man sitta för länge och vänta på att få beställa mer att dricka eller komplettera något som saknas.
Citera
2025-05-22, 16:09
Medlem
Pungpuckels avatar
Utomlands, och det kan jag fan störa mig på.

Om man sitter och äter så kan folk gå förbi, alla möjliga, vare sig om det är personal eller bara folk säga "enjoy".
I Sverige är det bara en person som får säga det tycker jag, och det är den som lagat maten.
Möjligen en servitris 1 gång.

Men ja, "smakar det bra?" Jag vet inte, måste trycka i mig hela portionen först!
- Nej, det var inte alls gott,
- men du åt ju?
- Ja, men hur hade det låtit om jag sa, ja allt var gott utom den sista tuggan?
Citera
2025-05-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nationalmarxist
"Smakar det bra" och dylikt är nästintill tillräckligt för att jag ska välja bort restauranger som har lagt sig till med att störa ätande besökare. Stör för fan inte era gäster när folk äter!

Bara att dom ställer frågan, får mig att misstänka att det inte alltid 'smakar bra'
Citera
2025-05-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag stör mig mer på när intervallerna är för korta mellan servitör/servitrisernas bordsbesök.
Ofta får man sitta för länge och vänta på att få beställa mer att dricka eller komplettera något som saknas.
Antar att du menar "intervallerna är för långa"
Citera
2025-05-22, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Antar att du menar "intervallerna är för långa"

Exakt. 😃 👍
Tänkte rätt
Citera
2025-05-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Precis, ofta handlar det om exempelvis köttet som behöver stekas på lite till eller något som fattas på tallriken. Eller att man fått något man sagt att man inte vill ha.

Kan detta vara något svenskt? Att tycka att det är lite obehagligt att bli tilltalad medan man sitter i sin zon och äter… I ex. Usa är det ju långt vanligare att man faktiskt klagar och får lite mera ”omgjord” mat om något inte är helt rätt.
Citera
2025-05-22, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Bara att dom ställer frågan, får mig att misstänka att det inte alltid 'smakar bra.
Kanske smygs uppvärmt kött i maten, och för att bekräfta att det inte märks och kunna känna sig lugna behöver de validering.
Ungefär samma på bla apotek och hälsokoster. Man stormas av expediter trots att man inte ens är i närheten dem och står med ryggen vänd.
Citera
2025-05-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Ja men vad är det för diskussion ens? Självklart är service bättre på alla sätt och vis på bättre ställen? Det är väl inget att bry sig om? Jag skiter i om abdulla frågar om maten är bra på en pizzeria, jag glufsar och säger tack ja, eller nej de suger ? man anpassar väl sig efter vart man är
Abdulla frågar väl sällan,mera på dom lite finare ställena
Citera
2025-05-22, 16:18
Medlem
Absolut störande, ja, kärringen är likadan ibland, frågar direkt när första biten mat knappt nått tungan.
Citera
2025-05-22, 16:20
Medlem
Vålulle lis smakabla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här