Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Inte nödvändigtvis. En puss måste till skillnad från en kyss inte ha en sexuell innebörd. En puss på kinden har det knappast, en på läpparna kan iofs tolkas så, men det är uppenbart att den inte heller måste ha det, utan kan vara ett uttryck för samma känslor som en kram och ske i affekt. Just därför borde det vara tveksamt om lagen verkligen skulle slå fast att det alltid finns en sexuell innebörd, om den nu gör det.
Troligen har det t ex i sportsammanhang delats ut pussar som inte på förhand gjorts upp om, utan att det lett till rättssak.
Jag förstår att det inte alltid finns ett sexuellt uppsåt med en puss på munnen.
Men samtidigt finns det en ganska tydlig norm i vårt samhälle – att kyssar på munnen är sexuellt laddade.
Hade det inte varit så, hade de också varit mer socialt accepterade mellan familjemedlemmar eller i andra icke-romantiska relationer.
Som jag skrev tidigare, skulle du känna dig bekväm med att kyssa din pappa/mamma eller syster/bror på munnen?
För de allra flesta tror jag att svaret är nej – just för att det är mer intimt än ex en kram eller en puss på kinden
Jag förstår dock att normer självklart varierar mellan olika kulturer men här pratar vi ändå om den svenska rättsordningen, och i den kontexten är det de sociala normerna som avgör vad som upplevs som sexuellt integritetskränkande