2025-05-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Inte särskilt angenämt men definitivt inte något som jag skulle anse utgöra ett brott.
Nu är det ju som tur är inte din personliga åsikt om vad som ska anses vara brottsligt som är svensk lag! I de allra flesta fall anses munnen vara en erogen zon, och pussar/kyssar på mun används ju ofta i sexuella sammanhang. (Prostituerade säger ibland att de aldrig låter en ”kund” kyssa dem på munnen, det är en privat zon). Oavsett är det i många länder inte accepterat att någon utan samtycke pussar någon annan på munnen. Kindpussar är vanliga, men där går gränsen…
Citera
2025-05-19, 21:23
Medlem
sk33s avatar
Kyssa någon på munnen är då bra mycket värre än en liten klapp på rumpan, tycker nog de flesta. Man måste vara bra dum om man kysser någon på munnen helt spontant. Jag har aldrig sett det hända, annat än när personer varit rätt påstrukna och typ suttit (vänskapligt) i någons knä - och det var då i tonåren när knasigt beteende är mer accepterat.
Citera
2025-05-19, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Min första tanke var Hotell Romantik. Det spelas väl in utomlands? Dessutom har den kvinnliga programledaren precis (för 1 vecka sedan) sagt upp sig från sitt radiojobb "pga depression". Jag tänker att hon inte orkar jobba nu när hon vet att detta kommer bli offentligt.

Namnen på mannen och kvinnan som var programledare i senaste omgången hittar ni här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell_Romantik

Absolut inte. Där är det dessutom för fet för ett fuck varning.
Citera
2025-05-19, 22:10
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattan
Absolut inte. Där är det dessutom för fet för ett fuck varning.
Hur vet du att det inte handlar om dem?
Citera
2025-05-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Min första tanke var Hotell Romantik. Det spelas väl in utomlands? Dessutom har den kvinnliga programledaren precis (för 1 vecka sedan) sagt upp sig från sitt radiojobb "pga depression". Jag tänker att hon inte orkar jobba nu när hon vet att detta kommer bli offentligt.

Namnen på mannen och kvinnan som var programledare i senaste omgången hittar ni här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hotell_Romantik

Är du skön? Hon har inte sagt upp sig. Hon skojade däremot i radion - efter att hon kom hem fr inspelning - att hon i ngt sammanhang sagt att hon kände ”post production depression” (ett uttryck som INTE betyder att du är deprimerad på riktigt) och att ngn tidning snappat upp det o skrivit ngn slirig rubrik. Som du tydligen läste utan att läsa artikeln…..
Citera
2025-05-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det är faktiskt en märklig bedömning, då handlingen i sig är inte en sexuell handling.

Titta bara på hur gamla Sovjet-ledare pussades både på kind och mun av artighet som hälsning: Best Soviet Kisses By Leonid Brezhnev!.
Har du sett Kremls undersåtar pussa Putin så där??? Den seden är borta numera.
Citera
2025-05-19, 22:43
Medlem
sommarlockars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hejsan chatgdp. Vadå ”det faktum”? Jag ifrågasätter att det påstås vara ett sexuellt präglat intrång.

Absolut ett intrång, men knappast sexuellt. I så fall utför fotbollsspelare som firar ett drömmål eller VM-guld sexuellt präglade handlingar med samtycke när de pussas i vild glädje?

Vi kan väl dock enas om att det finns ett kulturellt och socialt ramverk kring en kyss som inte gäller ex kramar? Jag skulle ex inte kyssa min pappa eller storebror på munnen av "vild glädje" – trots att jag älskar dem över allt annat. För att en kyss på munnen helt enkelt är alldeles för sexuellt laddad
Citera
2025-05-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Som jag förstår det: Båda länderna har sexuellt ofredande som straff, då kan man döma i Sverige genom dubbla straffbarhetsprincipen.

Ja, fast rimligen bör det ju då bedömas som sexuellt ofredande i det land där brottet begås.
Kräver det exempelvis att man halar fram kuken så är det ju en betydande risk för att han faktiskt inte har begått ett brott i det landat.
I annat fall skulle man ju kunna ha en lag som är så ospecifik att man kan döma folk i Sverige för allt möjligt som är olagligt utomlands.

Rimligen anmäler väl ML Cissi Wallin för förtal i alla fall. Hon verkar ju ha satt i system att bli brottsdömd för att hålla sig i allmänhetens medvetande.
Citera
2025-05-19, 22:46
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theomarlittle
Är du skön? Hon har inte sagt upp sig. Hon skojade däremot i radion - efter att hon kom hem fr inspelning - att hon i ngt sammanhang sagt att hon kände ”post production depression” (ett uttryck som INTE betyder att du är deprimerad på riktigt) och att ngn tidning snappat upp det o skrivit ngn slirig rubrik. Som du tydligen läste utan att läsa artikeln…..
Ok. Men varför skulle det inte kunna vara de ändå? Jag säger inte att det är dem, bara att din invändning inte utesluter dem från misstanke. Det är inte så många SVT-program som spelas in utomlands.
Citera
2025-05-19, 22:57
Medlem
Peter Setman fick ett telefonsamtal av psykopathoran Charlotte Kalla, 15år senare, där hon förklarade att hon inte gillade att hon fick en puss på munnen av Setman under idrottsgalan.
https://www.svt.se/sport/langdskidor...ursakt--69h6n1

Varför hon inte tog det med honom där och då, är ingen relevant fråga. En puss på munnen kommer aldrig preskriberas.

Man hade velat veta vad Peter tänkte om denna psykstörda uppmärksamhetskåta kvinna. Men Man kan väl tänka att han alltid kommer befinna sig på ett säkerhetsavstånd på runt 10mil ifrån henne igen.

Och med tanke på vad Peters puss på munnen ledde till, vill man inte veta vad två pussar på munnen eventuellt kommer få för påföljder.
Citera
2025-05-19, 23:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Utan att veta något om händelsen i övrigt så påminner väl det här lite om den där spanska fotbollstränaren som för något år sedan fick löpa gatlopp för att han pussade en damspelare efter någon vinst.
Citera
2025-05-19, 23:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlockar
Vi kan väl dock enas om att det finns ett kulturellt och socialt ramverk kring en kyss som inte gäller ex kramar? Jag skulle ex inte kyssa min pappa eller storebror på munnen av "vild glädje" – trots att jag älskar dem över allt annat. För att en kyss på munnen helt enkelt är alldeles för sexuellt laddad

Inte nödvändigtvis. En puss måste till skillnad från en kyss inte ha en sexuell innebörd. En puss på kinden har det knappast, en på läpparna kan iofs tolkas så, men det är uppenbart att den inte heller måste ha det, utan kan vara ett uttryck för samma känslor som en kram och ske i affekt. Just därför borde det vara tveksamt om lagen verkligen skulle slå fast att det alltid finns en sexuell innebörd, om den nu gör det.

Troligen har det t ex i sportsammanhang delats ut pussar som inte på förhand gjorts upp om, utan att det lett till rättssak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in