2025-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Läs FUP angående nära arbetsrelation!

Eh, det har jag gjort. De hade en nära relation som kolleger. Vad är det med det?
Citera
2025-05-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Nu var ju målsägande i och för sig den tilltalades överordnade. Han visste dock säkert om att SVT inte skulle vilja göra sig av med honom i första taget, så rent socialt hade han en makt och jag tycker inte att det han gjorde var OK.

Visst kan man ångra sig, men läser du FUP får du en mer trolig bild av var tvärvändningen egentligen kom från. M och R hade en professionell vänskap som utvecklades till något mer fysiskt laddat och lite flirtigt, trots att R är gift. M beskriver detta i förhör och R går från att förneka till att säga att det faktiskt kan ha varit så. När M pussar R sker det inför flera vittnen, och i början verkar det inte bli någon stor grej så R fortsätter skicka vänliga meddelanden även dagen efter. Sedan måste något av vittnena valt att blanda in hennes man i det hela, och då skriver hon istället till M att hennes man är medveten om vad som hänt och att hon måste lämna projektet. Polisanmälan lämnas då in för att hela den flirtiga och fysiska jargongen bakom inte ska bli uppenbar för hennes man.

Inget ovanligt scenario detta.

Vad definieras fysisk laddat och flörtig?
En kram när man hälsar? Skämtsam ton?
Ja, jag kramade han när vi möttes, jag skämtade med han. Då måste jag varit flörtig och få skylla mig själv att han antastar mig.
Det som är problemet är att det antagligen hade eskalerat ytterligare om hon inte hade sagt ifrån och satt en gräns som hon nu gjorde. Om man inte förstår ett nej så är man farlig. Många kändis gubbar som får hybris i det där strålkastarljuset. En tumregel kan ju vara när du luktar urinläckage med en ton av kaffesump, så är det ingen som vill ha varken dina fingrar eller mun nära något som helst.
Citera
2025-05-21, 15:58
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Så här säger målsägandens vän om Micke i FUP.
Clara berättade också att hon känner Micke väl. Han är inte en programledare/maktperson som har ett rykte av att vara gränslös. Han är en schysst och nedtonad person som inte utnyttjar sina privilegier så detta som hände blev en sådan krock.
Jag har jobbat på fler än en produktion han har programlett, och jag kan bara instämma med den beskrivningen. På arbetsplatsen är han oförarglig. Snäll, blyg, rätt så töntig till och med. Det är väldigt ovanligt i branschen att vara på det sättet.

Sen har man ju hört rykten om att han under utelivet haft väldigt många damer, så kvinnotycke har han, men det är det fullt lagligt att ha. Jag får inte alls ihop vissas försök att utmåla honom som någon slags ond återfallsförbrytare.

Citat:
Ursprungligen postat av StrongLemonade
Vad definieras fysisk laddat och flörtig?
En kram när man hälsar? Skämtsam ton?
Ja, jag kramade han när vi möttes, jag skämtade med han. Då måste jag varit flörtig och få skylla mig själv att han antastar mig.
Det som är problemet är att det antagligen hade eskalerat ytterligare om hon inte hade sagt ifrån och satt en gräns som hon nu gjorde. Om man inte förstår ett nej så är man farlig. Många kändis gubbar som får hybris i det där strålkastarljuset. En tumregel kan ju vara när du luktar urinläckage med en ton av kaffesump, så är det ingen som vill ha varken dina fingrar eller mun nära något som helst.
Det framgår i FUP att M menar att R ska ha hållit sina händer mot hans underarmar, axlar och kinder, och dessutom varit väldigt klängig mot honom rent fysiskt. Samt att hon ska ha haft händerna innanför skjortan på honom under kvällen det inträffade. Han menar inte att hon ska ha flirtat med honom på traditionellt sätt, men är man väldigt fysisk närgången kan det ändock läsas på det sättet.
Senast redigerad av AllHailBoognish 2025-05-21 kl. 16:03.
Citera
2025-05-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det jag vill belysa är att det råder dubbla standarder. Kvinnor kan också bete sig rätt påfluget och det förväntas att vi män ska acceptera det. Medan kvinnor som RF polisanmäler en händelse som hon först skrattade bort.
Andra gången visade hon ju att hon inte ville och puttade bort honom och då slutade han genast och gick där ifrån. Dagen efter bad han om ursäkt. Det borde ju räcka.
Vill man kan man prata ut mer och reda ut situationen, vilket Micke kämpade för när hon skrev att hon skulle åka hem.

Jag förstod vad du ville men höll inte med. Om någon kysser/pussar dig mot din vilja så är det ett övergrepp oavsett vilket kön du har. Att du sedan om det hände dig skulle tycka att det räckte med en ursäkt ändrar inte detta. Många kvinnor skulle säkert också tycka som du. Det har alltså väldigt lite med kön att göra. Möjligen då att många män skulle dra sig för en anmälan för att de nog skulle oroa sig över att framstå som omanliga ifall de gjorde en anmälan.
Citera
2025-05-21, 16:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag förstod vad du ville men höll inte med. Om någon kysser/pussar dig mot din vilja så är det ett övergrepp oavsett vilket kön du har. Att du sedan om det hände dig skulle tycka att det räckte med en ursäkt ändrar inte detta. Många kvinnor skulle säkert också tycka som du. Det har alltså väldigt lite med kön att göra. Möjligen då att många män skulle dra sig för en anmälan för att de nog skulle oroa sig över att framstå som omanliga ifall de gjorde en anmälan.

Ja precis. Vi är lika inför lagen. Men enligt sociala och kuluturella normer så förväntas det att vi män ska acceptera att kvinnor kladdar på oss, medan det är okej att en kvinna polisanmäler en händelse som det borde räcka att be om ursäkt för och prata ut om.
Citera
2025-05-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ja precis. Vi är lika inför lagen. Men enligt sociala och kuluturella normer så förväntas det att vi män ska acceptera att kvinnor kladdar på oss, medan det är okej att en kvinna polisanmäler en händelse som det borde räcka att be om ursäkt för och prata ut om.
Får hoppas att män börjar anmäla alla kladdande kvinnor / tjejer då ska ni se att lagen kommer att ändras när en efter en av dessa kvinnor åker in i fängelse
Citera
2025-05-21, 16:14
Medlem
Citat:

Normer av olika slag är väl något man kan tycka är trist. Och så kan man strunta i dem. Jag vet inte om det förväntas att jag ska acceptera om någon tafsar på mig, däremot kanske det förväntas att jag ska lösa situationen själv. Medan många kanske ser kvinnan som en svagare individ som behöver ta hjälp av myndigheterna. Vilket för mig är knäppt och jag hänger inte med på vad det har med saken att göra.

Att du anser att det som hänt är en sak som borde lösts med bara en ursäkt (som ju kvinnan också fick) innebär ju inte att alla andra tycker likadant. Och eftersom det nu utreds som ett brott så gjorde väl kvinnan rätt som anmälde det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Källa?
Du har rätt.. Lägg filten på. Det vore förskräckligt att förstöra hans karriär..
Citera
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Anledningen till uppdelade tävlingar är att män generellt sett fuskar mer, filmar mer och är så dåliga förlorare och det skulle aldrig kvinnor orka med. De vill ju fokusera på sporten.

Japp, så är det
Citera
2025-05-21, 16:15
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Du har rätt.. Lägg filten på. Det vore förskräckligt att förstöra hans karriär..

Lägga filten på? Jag frågar efter en källa på ditt påstående. Eller ska man påstå saker på nätet utan några som helst belägg tycker du?
Citera
2025-05-21, 16:16
Medlem
Om nu Micke blir dömd för sexuellt ofredande så är det inte enbart skammen att få en sådan stämpel. Det är alla förlorade jobb som det innebär också. Det är med andra ord ett livstidsstraff att få den här stämpeln på sig. Allt för en puss som han misstolkade. Hoppas kvinnan som Micke pussade och hennes man tappar massor av jobb efter detta.
Citera
2025-05-21, 16:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Återigen likställer du vuxna kvinnor med små barn. Låt bli det.

Det finns starka kvinnor och svaga män. Det finns män som är mycket starkare än andra män.
De svagare varianterna har inte frikort på brott och de starkare ska inte straffas hårdare.

Det du förordar är rättsvidrigt. Det är dina brottsliga handlingar som ska straffas, inte vad de råkar väcka i brottsoffret.

Nej jag likställer inte kvinnor med barn. Du fattar bara inte vad du läser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in