2025-10-24, 19:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Var kommer din besatthet av otrohet ifrån?
Varför inte en sådan lag om otrohet inte finns kan du väl räkna ut själv.
Hur skulle den genomdrivas?

Vad menar du? Det är väl bara att anmäla någon som varit otrogen så får domstolen försöka fastställa om personen varit det och sedan utdöma ett straff?
Citera
2025-10-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag är ganska övertygad om att en klar majoritet av befolkningen skulle säga att det är värre, en större kränkning, ett större övertramp att bli utsatt för otrohet än att få en puss på munnen.

Tror du likadant?

Om det var en eller två oskyldiga "pussar" skulle inte detta gå till domstolen.

Gissar jag.
Citera
2025-10-24, 19:47
Medlem
Citat:
Jag är ganska övertygad om att en klar majoritet av befolkningen skulle säga att det är värre, en större kränkning, ett större övertramp att bli utsatt för otrohet än att få en puss på munnen.

Tror du likadant?

Det tror jag verkligen.

Att straffbelägga otrohet skulle ju dock bygga på någon slags äganderätt av en annan människa, vilket är ett synsätt man oftast ser i länder där Islam är den dominerande religionen, och där religion tas på väldigt blodigt allvar. Det gör vi inte i Sverige, vilket skulle kunna förklara varför det inte är olagligt.

Sen finns det nog många fler definitioner av otrohet än vad det finns på vad som är en sexuell handling, vilket skulle göra det betydligt svårare rent juridiskt att driva.
Citera
2025-10-24, 19:48
Medlem
Citat:
Vad menar du? Det är väl bara att anmäla någon som varit otrogen så får domstolen försöka fastställa om personen varit det och sedan utdöma ett straff?

Var skulle gränsen gå t.ex?

Det är nog inte så "bara".
Citera
2025-10-24, 19:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om det var en eller två oskyldiga "pussar" skulle inte detta gå till domstolen.
Gissar jag.

Menar du då att kvinnan inte har berättat sanningen i förhör? Om det var så mycket grövre varför ingrep inte hennes väninnor när de såg det grova övergreppet ske?
Citera
2025-10-24, 19:51
Medlem
Citat:
Menar du då att kvinnan inte har berättat sanningen i förhör? Om det var så mycket grövre varför ingrep inte hennes väninnor när de såg det grova övergreppet ske?

Enligt kvinnan var det väl två gånger händelsen inträffade?

Eller har jag missat något?

De gör väl de nu genom att vittna.
Citera
2025-10-24, 19:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Var skulle gränsen gå t.ex?

Det är nog inte så "bara".

Det är väl precis samma sak här? Här ska några personer som inte känner de inblandade, inte vet någonting om hur samspelet mellan dessa två personer sett ut tidigare, vet inte hur kvällen har varit, inte såg vad som eventuellt har hänt kunna avgöra om Mickes avsikt med pussen varit att kränka kvinnans sexuella integritet. Detta ska dessutom vara ställt utom rimligt tvivel.
Inom statistiken brukar man ofta tala om 95% säkerhet. Skulle det appliceras här så ska det alltså fastställas med 95% säkerhet att det som hänt är att Micke med avsikt pussat på kvinnan för att kränka hennes sexuella integritet om jag förstår det rätt.
Citera
2025-10-24, 19:56
Medlem
Citat:
Det är väl precis samma sak här? Här ska några personer som inte känner de inblandade, inte vet någonting om hur samspelet mellan dessa två personer sett ut tidigare, vet inte hur kvällen har varit, inte såg vad som eventuellt har hänt kunna avgöra om Mickes avsikt med pussen varit att kränka kvinnans sexuella integritet. Detta ska dessutom vara ställt utom rimligt tvivel.
Inom statistiken brukar man ofta tala om 95% säkerhet. Skulle det appliceras här så ska det alltså fastställas med 95% säkerhet att det som hänt är att Micke med avsikt pussat på kvinnan för att kränka hennes sexuella integritet om jag förstår det rätt.

Micke verkar ju inse sin problematik med alkohol då han kallar sig själv för fyllskalle. Och är ångerfull nästa dag.

Det var säkert därför detta gick till domstol då Micke i princip erkände.
Citera
2025-10-24, 19:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Enligt kvinnan var det väl två gånger händelsen inträffade?

Eller har jag missat något?

De gör väl de nu genom att vittna.

Det var väl ett taffligt försök andra gången om jag minns rätt. Varför ingrep de inte första gången detta grova övergrepp skedde inför deras ögon? Hur kunde de låta bli att försvara sin väninna där och då när de såg detta "gubbslem" förgripa sig på sin vän? Eller det kanske kvinnor inte gör?
Citera
2025-10-24, 19:58
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Var kommer din besatthet av otrohet ifrån?

Varför inte en sådan lag om otrohet inte finns kan du väl räkna ut själv.

Hur skulle den genomdrivas?
Otrohet blev olagligt 1608 med dödsstraff som påföljd.
Lagen var svår att följa vilket den länkade historien visar.

https://blog.svd.se/historia/2012/01...ed-dodsstraff/
Citera
2025-10-24, 19:59
Medlem
Citat:
Skulle det appliceras här så ska det alltså fastställas med 95% säkerhet att det som hänt är att Micke med avsikt pussat på kvinnan för att kränka hennes sexuella integritet om jag förstår det rätt.

Nästan. Det ska fastställas att avsikten med pussen var av sexuell natur. Kränkningen uppstår för att det inte fanns samtycke, inte för att Micke avsåg att kränka.
Citera
2025-10-24, 20:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Det tror jag verkligen.

Att straffbelägga otrohet skulle ju dock bygga på någon slags äganderätt av en annan människa, vilket är ett synsätt man oftast ser i länder där Islam är den dominerande religionen, och där religion tas på väldigt blodigt allvar. Det gör vi inte i Sverige, vilket skulle kunna förklara varför det inte är olagligt.

Sen finns det nog många fler definitioner av otrohet än vad det finns på vad som är en sexuell handling, vilket skulle göra det betydligt svårare rent juridiskt att driva.

Varför skulle det behöva bygga på någon slags äganderätt? Är det inte känslan hos personen som blir utsatt som är viktig enligt flera här i tråden? Kanske t.o.m. du har uttryckt det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in