2025-10-24, 20:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Micke verkar ju inse sin problematik med alkohol då han kallar sig själv för fyllskalle. Och är ångerfull nästa dag.

Det var säkert därför detta gick till domstol då Micke i princip erkände.

Har du någon gång kallat dig själv för idiot? Vilken idiot jag är? Om jag ska säga vad jag tror så har du gjort det och om vi ska gå efter hur du resonerar kring vad Micke kallar sig och de slutsatser du drar av det så kan jag bara konstatera att du måste vara en idiot.

Menar du att varje gång en människa har begått något "fel", något "olämpligt" och är stor nog att be om ursäkt för det så ska det gå till domstol?
Citera
2025-10-24, 20:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Nästan. Det ska fastställas att avsikten med pussen var av sexuell natur. Kränkningen uppstår för att det inte fanns samtycke, inte för att Micke avsåg att kränka.

Så återigen så är det här med sexualbrott något där uppsåt inte spelar någon roll.
Citera
2025-10-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har du någon gång kallat dig själv för idiot? Vilken idiot jag är? Om jag ska säga vad jag tror så har du gjort det och om vi ska gå efter hur du resonerar kring vad Micke kallar sig och de slutsatser du drar av det så kan jag bara konstatera att du måste vara en idiot.

Menar du att varje gång en människa har begått något "fel", något "olämpligt" och är stor nog att be om ursäkt för det så ska det gå till domstol?

Jag har inte begått ett brott och sedan varit ångerfull och kallat mig själv för saker dagen efter - nej.

Det är väl lite skillnad på att vara en idiot och att ha ett alkoholproblem(fyllskalle)?
Citera
2025-10-24, 20:10
Medlem
Citat:
Micke verkar ju inse sin problematik med alkohol då han kallar sig själv för fyllskalle. Och är ångerfull nästa dag.

Det var säkert därför detta gick till domstol då Micke i princip erkände.

Verkligen inte. När man skriver så om sig själv visar det på ånger över ett misstag man gjort under en kväll där man varit berusad. Inget mer än så. Väldigt många svenskar är berusade nån gång i veckan och gör och säger saker de ångrar. Nästan ingen av dessa skulle kalla det "problematik med alkohol".
Citera
2025-10-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Otrohet blev olagligt 1608 med dödsstraff som påföljd.
Lagen var svår att följa vilket den länkade historien visar.

https://blog.svd.se/historia/2012/01...ed-dodsstraff/

Intressant.

Men tur att vi lämnat det grottmänniskosamhälle.
Citera
2025-10-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Verkligen inte. När man skriver så om sig själv visar det på ånger över ett misstag man gjort under en kväll där man varit berusad. Inget mer än så. Väldigt många svenskar är berusade nån gång i veckan och gör och säger saker de ångrar. Nästan ingen av dessa skulle kalla det "problematik med alkohol".

Bevisligen har hans drickande lett till problem då han står åtalad och riskerar att bli dömd.

Eller?
Citera
2025-10-24, 20:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har inte begått ett brott och sedan varit ångerfull och kallat mig själv för saker dagen efter - nej.
Det är väl lite skillnad på att vara en idiot och att ha ett alkoholproblem(fyllskalle)?

Idioter kan nog ställa till med nog så mycket problem och jäkelskap.

Så du säger att Micke har begått ett brott? Vet du det?
Tror du han tänkte så när han dagen efter bad om ursäkt för sitt beteende?
Citera
2025-10-24, 20:16
Medlem
Citat:
Varför skulle det behöva bygga på någon slags äganderätt? Är det inte känslan hos personen som blir utsatt som är viktig enligt flera här i tråden? Kanske t.o.m. du har uttryckt det?

För att den som är otrogen inte begår en handling mot sin partner per se, utan bakom ryggen på den. Det skulle alltså krävas kontroll av en annan människa som jag tycker blir en form av äganderätt.

Nej, jag har aldrig påstått att det är känslan hos den brottsutsatte som är det primära. Däremot kan den ju vara betydande vid en dom. "Den utsatte fruktade för sitt liv", vid en grov misshandel, till exempel.
Citera
2025-10-24, 20:18
Medlem
Citat:
Idioter kan nog ställa till med nog så mycket problem och jäkelskap.

Så du säger att Micke har begått ett brott? Vet du det?
Tror du han tänkte så när han dagen efter bad om ursäkt för sitt beteende?

Anledningen att jag skriver att han har ett alkoholproblem beror på att det är de han själv skyller på.

Kan man inte stå för sina handlingar utan att skylla på alkohol så har man ett alkoholproblem.

Micke förstod nog allvaret då han var ångerfull dagen efter.
Citera
2025-10-24, 20:19
Medlem
Citat:
Så återigen så är det här med sexualbrott något där uppsåt inte spelar någon roll.

Jo, det spelar roll. De måste kunna bevisa Mickes uppsåt att pussen hade en sexuellt karaktär. Annars blir det en friande dom, alternativt bara Ofredande om han fälls.
Citera
2025-10-24, 20:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Anledningen att jag skriver att han har ett alkoholproblem beror på att det är de han själv skyller på.

Kan man inte stå för sina handlingar utan att skylla på alkohol så har man ett alkoholproblem.

Micke förstod nog allvaret då han var ångerfull dagen efter.

Om du kan vara ärlig. Har du gjort något på fyllan som du inte skulle ha gjort om du varit nykter?
Citera
2025-10-24, 20:24
Medlem
Citat:
Om du kan vara ärlig. Har du gjort något på fyllan som du inte skulle ha gjort om du varit nykter?

Vart vill du komma? Att det är okej/förmildrande att göra olagliga saker på fyllan?

Rätten kommer inte hålla med dig i Mickes fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in