2025-10-26, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Om det finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts och en gärningsperson kan knytas till det, har åklagaren en skyldighet att väcka åtal.
Vad var avsikten till smällpussen då? Att få kladda eller bara en fransk goddag hälsning som gick snett. Avsikten har stor betydelse här.
Citera
2025-10-26, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Kanske för att i spåren av "me too" så ses denna händelse som mer allvarlig än ett vanligt bostadsinbrott med tillhörande förstörelse. Ofta är det då föga lönt att ringa polisen i annat syfte än att försäkringsbolaget kräver intyg på att man anmält.

I förevarande fall tar jag fasta på att ML var uppriktigt ångerfull, medgett att han betett sig tokigt och ursäkten ger intryck av att vara ärligt menad.

Hade jag blivit utsatt för samma sak med samma ursäkt av en arbetskamrat på en personalfest hade valet mellan att förlåta och kontakta polisen varit mycket lätt. Jag hade inte gått till domstol med detta!

Vad jag tycker om denna kvinna skriver jag inte här med risk att bli refuserad. Jag tror också att hennes make har med detta att göra.
Om det är en kompis som du känt länge som var onykter, en käftsmäll hade jag nog blivit mer ledsen för, det andra mer förvånad över. Alla är vi olika.
Citera
2025-10-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ja det är ju bra att du i alla fall verkar tänka att de flesta säger ifrån tydligt. När kvinnan i det här fallet gjorde det gick ju Micke iväg.

Ja men tyvärr måste hon fortsätta träffa honom till skillnad mot en dejt
Citera
2025-10-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tja jag är ju inte lika säker på det som du verkar vara. Så länge mänskliga faktorn är inblandad och speciellt så länge det förtärs alkohol så händer sådant här.

Jag tycker att det vore en intressant studie om det gick att mäta hur pass kränkt denna kvinna verkligen blev av pussen. I min värld finns det inte på världskartan att det borde gå att bli så knäckt så att man behöver psykologhjälp för att man har fått en puss på munnen. Helt otroligt.

Jag förstår om hon känner sig kränkt men inte till den grad att hon behöver psykologhjälp
Men det är så här i arbetslivet med chefer som inte kan leda - man anställer psykologer och HR-personal som stöttar cheferna
Om man räknar på Mickes 80.000/mån+psykolog+HRpersonal+polis+advokat+åklagare+dom stolskostnader.....då tänker jag varför måste jag vara med och betala detta??
Citera
2025-10-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Tingsrätter vet man aldrig vad de gör eftersom de befolkas av politiska pajasar med låg intellektuell kapacitet.

Men om han döms i hovrätten så kan det ju maximalt bli fråga om ofredande, om inte frikännande. Att det skulle vara nåt sexuellt i denna puss/pussar tror ju varken målsägande eller nån annan. De har ju haft en fantastiskt bra arbetsrelation och så hände detta sista natten med gänget. Micke var uppspelt, förfriskad och gick lite för långt i sin glädeyttring utan att tidigare visat några avsikter att vilja gå längre med henne.

Att det här sedan ska gå till juridisk prövning är fullständigt bizzart. Den här kvinnan är ingen duvunge, hon är en tuffing....en hårt arbetande och extremt kapabel och professionell person helt enkelt. Hon hade aldrig klarat det här och andra uppdrag om hon varit en känslig och ängslig snöflinga som går sönder varje gång någon tittar på henne på ett sätt som hon uppfattar som negativt.

Men det är Sverige....här ägnar vi tid åt uppenbar skit, samtidigt som det sprängs, skjuts och pedofiler får härja mer eller mindre fritt.

Nej, det här handlar enbart om kvinnans "operation rädda mitt bekväma liv i danderydsvillan" kosta vad det kosta vill för alla inblandade parter.

Det är sjukt märkligt att hon anmälde.

Det är slöseri med skattepengar och knuffar undan andra, verkliga brott.

Det är en skymf mot alla som blivit utsatta för ett brott, men aldrig får en polisanmälan vidare till åtal eller en rättvis prövning i domstol. Man kan lätt hitta många verkliga brott som begås av kollegor och chefer, där den utsatta tvingas rycka på axlarna och gå vidare.
Mobbning på arbetsplatsen. Att inte få ingå i den arbetsgrupp man borde.
Naturligtvis även små incidenter på fester och tjänsteresor.
Normala människor hanterar det där och då.
Man snäll-tolkar ofta en glad kollega.

En liten puss,
det har man fått, kan man säga.

Skulle man ha anmält det?
Herregud.

Man ryggar tillbaka och tittar förvånat, om det är verkligt illa.
Sedan är det klart.

Annars struntar man bara i det.
Det är sådant som händer när man är bland människor.

Vad hon gjort mot honom nu är däremot helt fruktansvärt: utsatt hela hans familj för den här stressen och förödmjukelsen.
Citera
2025-10-26, 11:40
Medlem
Håller verkligen med dig!
Det är bedrövligt

Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Det är sjukt märkligt att hon anmälde.

Det är slöseri med skattepengar och knuffar undan andra, verkliga brott.

Det är en skymf mot alla som blivit utsatta för ett brott, men aldrig får en polisanmälan vidare till åtal eller en rättvis prövning i domstol. Man kan lätt hitta många verkliga brott som begås av kollegor och chefer, där den utsatta tvingas rycka på axlarna och gå vidare.
Mobbning på arbetsplatsen. Att inte få ingå i den arbetsgrupp man borde.
Naturligtvis även små incidenter på fester och tjänsteresor.
Normala människor hanterar det där och då.
Man snäll-tolkar ofta en glad kollega.

En liten puss,
det har man fått, kan man säga.

Skulle man ha anmält det?
Herregud.

Man ryggar tillbaka och tittar förvånat, om det är verkligt illa.
Sedan är det klart.

Annars struntar man bara i det.
Det är sådant som händer när man är bland människor.

Vad hon gjort mot honom nu är däremot helt fruktansvärt: utsatt hela hans familj för den här stressen och förödmjukelsen.
Citera
2025-10-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can

Tycker du att det är läge nu att börja tycka synd om sådana som beter sig som elefanter i glasbutiker, inte vet hur man interagerar med andra och orsakar detta för sig själva?
Det hade väl varit åtminstone ett litet annat läge om ML hade visat på någon form av självinsikt, men så verkar ju inte vara fallet, mer då att skjuta det ifrån sig.

Har man självinsikt om sitt eget beteende så skyller man inte på spriten med att kalla sig själv fyllskalle, då äger man det och skyller på sig själv.
Har man självinsikt om sitt eget beteende så försöker man inte komma undan med att skriva "kan vi låtsas som att det aldrig har hänt".

Jag skrev det i en tidigare kommentar också, men skriver det gärna igen, för nytillkomna läsare...

De är inte många, dessa individer, men de ställer till det för många, både för de som behöver ha med dem att göra överhuvudtaget, och dessutom för de av samma kön som får mer att bevisa att alla faktiskt inte beter sig likadant.

/M
Citera
2025-10-26, 14:45
Medlem
Berias avatar
Den här kvinnan och ML hade jobbat ihop i den här produktionen i 5 år. FEM ÅR!

De trivdes väldigt bra ihop, hade en jättefin arbetsrelation. Enligt båda två. Det fanns heller ingenting sexuellt mellan dem, enligt båda två! De funkade bara väldigt bra ihop....I FEM ÅR!

Om nu ML hade försökt förgripa sig på henne, dragit in henne i en buske och försökt dra ner hennes byxor så hade jag kunnat förstå hennes reaktion.

Men en eller ett par pussar, som uppenbarligen inte hade en sexuell innebörd, efter 5 års jättebra arbetsrelation...det går verkligen inte att förstå!

Visst, Micke gick uppenbarligen över gränsen...och det är i Sverige ovanligt med den här typen av "smällpussar" mellan kollegor. Han borde inte ha gjort det. Han var lite packad, det var feststämning och det hände. Han bad om ursäkt. Hon accepterade och bjöd även in till lunch dagen efter händelsen.

Går man till Polisen med sånt för att nån chef på SVT sagt nåt konstigt två månader efter händelsen!?

Det finns ingen vettig människa som kan tro på denna kvinnas utsaga om att hon blev fullständigt traumatiserad...en fullvuxen och driftig kvinna som uppenbarligen kan ta hand om sig själv...ingen snöflinga.

En kollega som man haft en klockren och för båda parter givande arbetsrelation i 5 år anmäler man inte för en eller ett par pussar...som uppenbarligen inte handlade om ett närmande i sexuell mening. Man gör inte det helt enkelt, man tänker, va fan, det här blev lite tokigt och är inte likt ML, men jag ska säga åt honom imorrn att det inte får upprepas. Jag har mitt rykte att tänka på om inte annat, min man jobbar ju också i den här branschen och snack uppstår väldigt lätt.

Hade ML gjort nåt mer, allvarligare, upprepade gånger över tid, även efter 5 års klockren arbetsrelation, då hade en polisanmälan gått att förstå. Men inte på det sätt detta gått till enligt båda parters beskrivning och vittnesmål...efter 5 år av klockren och givande arbetsrelation.

På sin höjd rör sig detta om ett ofredande...men det fanns uppebarligen inget uppsåt...och sammanhanget och deras relation talar snarast om att ML föll in i sin vana att ge "smällpussar" som bevis på sin uppkattning för väl utfört arbete, vänskap, etc...och han var lite alkoholpåverkad och stämningen var uppsluppen.

Att förstöra någons karriär, för denna "petitess" efter 5 års jättabra arbetsrelation, är ingenting som vare sig är normalt eller som de flesta skulle göra. De skulle hantera denna "petitess" vid sidan om, sköta det snyggt...precis som en man skulle göra om en kvinna gjorde samma sak.

Finns vad jag vet heller ingenting som tyder på att ML skulle var nån slags casanova som ligger runt med damerna i och omkring produktionen. Hade han haft ett rykte, hade det varit andra situationer...då hade det kanske varit annorlunda.

Som sagt, på sin höjd blir ML fäld för ofredande, kanske inte Tingsrätten där vad som helst verkar kunna hända, men i Hovrätten ifall det behöver gå så långt.

Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Tycker du att det är läge nu att börja tycka synd om sådana som beter sig som elefanter i glasbutiker, inte vet hur man interagerar med andra och orsakar detta för sig själva?
Det hade väl varit åtminstone ett litet annat läge om ML hade visat på någon form av självinsikt, men så verkar ju inte vara fallet, mer då att skjuta det ifrån sig.

Har man självinsikt om sitt eget beteende så skyller man inte på spriten med att kalla sig själv fyllskalle, då äger man det och skyller på sig själv.
Har man självinsikt om sitt eget beteende så försöker man inte komma undan med att skriva "kan vi låtsas som att det aldrig har hänt".

Jag skrev det i en tidigare kommentar också, men skriver det gärna igen, för nytillkomna läsare...

De är inte många, dessa individer, men de ställer till det för många, både för de som behöver ha med dem att göra överhuvudtaget, och dessutom för de av samma kön som får mer att bevisa att alla faktiskt inte beter sig likadant.

/M
Citera
2025-10-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria

Går man till Polisen med sånt för att nån chef på SVT sagt nåt konstigt två månader efter händelsen!?

Jag försöker att inte spekulera för fritt nu.
Chefens uttalande var väldigt felplacerat, i att försöka påverka, dock ...

”Micke är en 60-årig gubbe från Skellefteå, han kommer aldrig förstå vad det är han gjort”.

Just ordet "aldrig", skulle kunna tyda på att chefen vet något som inte vi gör.
Fri tolkning, jag vet inte själv hur jag skall tolka det, men konstigt är det att en chef säger så, och nog hade jag velat veta vad som var bakgrunden till de orden från chefen.

/M
Citera
2025-10-26, 15:36
Medlem
Citat:
Jag försöker att inte spekulera för fritt nu.
Chefens uttalande var väldigt felplacerat, i att försöka påverka, dock ...

”Micke är en 60-årig gubbe från Skellefteå, han kommer aldrig förstå vad det är han gjort”.

Just ordet "aldrig", skulle kunna tyda på att chefen vet något som inte vi gör.
Fri tolkning, jag vet inte själv hur jag skall tolka det, men konstigt är det att en chef säger så, och nog hade jag velat veta vad som var bakgrunden till de orden från chefen.

/M
Jag tror detta lilla "fall" är toppen på ett isberg. Kanske har chefen själv eldat på kvinnan för att kunna bli av med Micke. Allt kunde ha skötts snyggare.
Citera
2025-10-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Jag tror detta lilla "fall" är toppen på ett isberg. Kanske har chefen själv eldat på kvinnan för att kunna bli av med Micke. Allt kunde ha skötts snyggare.

Mmm, problemet är att det kan betyda precis allt och ingenting.
Det kan vara ett uttryck för att liknande saker har hänt tidigare, därav "aldrig".
Det kan ha hänt annat som gör att chefen vill bli av med ML.
Chefen kanske bara tycker att det är en skitsak, och uttrycker sig klumpigt.

Alldeles oavsett om chefen tagit tillfället i akt, så kommer jag personligen inte ifrån att ML var den som bjöd in till den här soppan genom att bete sig som han gjorde, och dessutom skyllde på spriten, och försökte slingra sig ur det med sms, så jag har väldigt svårt att tycka synd om honom.

Om en åklagare tar något till domstol så är det åklagarens skyldighet att enligt dennes bedömning ha bevisning nog för en fällande dom, så tiden får utvisa.
Om inte annat så kanske det kan, oavsett domslut, ändra på åtminstone Några felprogrammerade hjärnor så att de inte sätter sig i en situation som gör att de får samhällets granskning på sig.

Jag vill också bara understryka, att många skriver saker som att "Det finns många saker som är värre", "Slöseri med resurser" osv ... Självklart finns det många handlingar som är värre, men det gör inte detta mindre viktigt.

Detta kan ju omöjligt bli ett problem för någon, även vid en fällande dom, förutom för de som sedan tidigare beter sig likadant. För det stora flertalet så går livet på som alldeles vanligt, vare sig man är på krogen eller personalfest.

/M
Citera
2025-10-26, 16:47
Medlem
Citat:
Mmm, problemet är att det kan betyda precis allt och ingenting.
Det kan vara ett uttryck för att liknande saker har hänt tidigare, därav "aldrig".
Det kan ha hänt annat som gör att chefen vill bli av med ML.
Chefen kanske bara tycker att det är en skitsak, och uttrycker sig klumpigt.

Alldeles oavsett om chefen tagit tillfället i akt, så kommer jag personligen inte ifrån att ML var den som bjöd in till den här soppan genom att bete sig som han gjorde, och dessutom skyllde på spriten, och försökte slingra sig ur det med sms, så jag har väldigt svårt att tycka synd om honom.

Om en åklagare tar något till domstol så är det åklagarens skyldighet att enligt dennes bedömning ha bevisning nog för en fällande dom, så tiden får utvisa.
Om inte annat så kanske det kan, oavsett domslut, ändra på åtminstone Några felprogrammerade hjärnor så att de inte sätter sig i en situation som gör att de får samhällets granskning på sig.

Jag vill också bara understryka, att många skriver saker som att "Det finns många saker som är värre", "Slöseri med resurser" osv ... Självklart finns det många handlingar som är värre, men det gör inte detta mindre viktigt.

Detta kan ju omöjligt bli ett problem för någon, även vid en fällande dom, förutom för de som sedan tidigare beter sig likadant. För det stora flertalet så går livet på som alldeles vanligt, vare sig man är på krogen eller personalfest.

/M

Tagga ned, MetanBallongen.
Du har blivit emotsagd här om och om igen.
Du ger intryck av att ha personliga problem med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in