Citat:
Ursprungligen postat av
MetanBallongen
...
Vad jag menade med frihet i denna kontext :
När någon handling inkluderar någon annan, och när handlingen utförs utan hänsynstagande till mottagaren.
För mig blir det lika komplicerat om personen inte är socialt kompetent nog att förstå vad det är man gör, eller är tillräckligt inne i sin egen värld och motiverar med att "Det var väl ingenting att bry sig om", "Det var inte så jag menade", eller "så gör väl alla".
Eller kalla det "självklar rätt" istället, när någon bara "Gör", utan att skänka en tanke på hur det tas emot, och utan att tänka själv utan bara gå på ingivelse i stunden, utan att bry sig om mottagaren.
Kort sagt, de som inte tänker längre än näsan räcker, vare sig de har förmåga eller vilja till det, eftersom de själva alltid står i centrum.
/M
Vad ska man säga.
Om någon säger det är så det är, eller sådan är jag, så finns det inget utrymme till en förändring, och det är en förlorarmentalitet, som om onda är onda automatiskt, istället för att titta på handlingarna i sig.
Det är en väldigt svårbedömd rättssak i mitt tycke, och hur ska man egentligen kunna säga något när man inte var där.
Min tanke där är väl som jag tror att jag uttryckte, att det kanske hade kunnat lösas på ett enklare sätt och även juridiskt.
Med tanke på vad jag har skrivit, och att jag bor med en som har blivit våldtagen och förmodligen redan i unga år, så handlar det om en så otrolig mängd olika upplevelser. Var jag rädd när en man klämde på mig över mest hela kroppen på en bögbar, nej. Tyckte en 12-13-årig tjej att det var rena helvetet när farsan våldförde sig på henne, förmodligen.
I en situation med andra får man också tänka på att det kan vara svårt att säga nej, med tanke på stämningen. Det berömda kyssfotot från Times Square är väl ett exempel.
https://en.wikipedia.org/wiki/V-J_Day_in_Times_Square
Många av oss har nog varit i sådana situationer, oavsett hur det förhåller sig med just det fotot.
Hm, vad jag egentligen vill säga - med tanke på fallet

- är nog bara att jag önskar att det kunde vara lättare att få ett avslut, och att det för vissa brottsrubriceringar fanns en större vidd mellan olika typer av straff.
Och jag skall inte tala om för andra hur de skall känna, även om rättsväsendet i slutändan förstås gör det.