2025-10-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det här är ju inte något bra argument. Varför tänker du att det inte är det? Det går ju att införa sådana lagar?

Var i allt materiel som finns att tillgå tänker du att det framgår att det skulle handla om något annat än en puss?

Vet inte om du skojar eller menar allvar faktiskt?

Svårt att tänka mig en kriminalisering av otrohet.

Frågan var väl om det var en eller två pussar/kyssar ?
Citera
2025-10-24, 19:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3

Det finns väl länder där det är olagligt att vara otrogen?
Varför tror du inte att det finns sådan lag i Sverige?

Det var väl en puss och ett försök där hon andra gången reagerar vilket hon inte gjorde första gången.
När hon reagerade andra gången gick han därifrån.
Citera
2025-10-24, 19:28
Medlem
Citat:
Det finns väl länder där det är olagligt att vara otrogen?
Varför tror du inte att det finns sådan lag i Sverige?

Det var väl en puss och ett försök där hon andra gången reagerar vilket hon inte gjorde första gången.
När hon reagerade andra gången gick han därifrån.

Jag vet inte vart du vill komma. Men i de flesta länder är otrohet inte olagligt.

Ja exakt vad som hände får vi nog aldrig reda på.

Men en dom kommer så småningom.
Citera
2025-10-24, 19:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Det blir ju spekulationer och tyvärr blir det ju spekulationer även i rättssalen.

Låt säga att 10000 män slumpvis utvalda och 10000 kvinnor slumpvis utvalda blev pussade på i samma kontext som det verkar ha varit i det aktuella fallet.

Tror du det skulle bli någon skillnad mellan könen av hur stor andel som anger att de skulle bli kränkta av det och varför i sådana fall?
Citera
2025-10-24, 19:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag vet inte vart du vill komma. Men i de flesta länder är otrohet inte olagligt.
Ja exakt vad som hände får vi nog aldrig reda på.
Men en dom kommer så småningom.

Varför finns det inte någon lag som förbjuder otrohet? Det är väl en handling som uppenbart kränker och sårar väldigt många väldigt djupt.
Citera
2025-10-24, 19:35
Medlem
Citat:
Varför finns det inte någon lag som förbjuder otrohet? Det är väl en handling som uppenbart kränker och sårar väldigt många väldigt djupt.

Jag vet inte vart du vill komma. Spekulationer kring lagar som inte finns?

Och varför det inte finns?
Citera
2025-10-24, 19:37
Medlem
Citat:
Den personen som blir utsatt för otroheten har väl oftast inte samtyckt. Jag tycker det är en större kränkning mot den personen man är otrogen mot än om jag skulle gett någon annan en lätt puss på munnen.

Vilket skulle du själv ta mest illa vid dig av? En lätt puss på munnen av någon du ändå känner väl när ni är fulla på en fest eller att din partner skulle vara otrogen mot dig?

Jaha, du menar så. Jag skulle personligen ta mest illa vid mig vid otrohet, helt klart, så jag förstår din poäng.

Om så vore fallet skulle ju Micke också kunna bli åtalad för även det. Han har ju fru, och pussar en annan kvinna. Vem har han skadat mest? Sin fru eller målsägande?

Det är ett intressant ämne, det här.

Att straffbelägga otrohet skulle ju också bygga på någon slags äganderätt av en annan människa, vilket ett är ett synsätt man oftast ser i länder där Islam är den dominerande religionen, och där religion tas på väldigt blodigt allvar. Det gör vi inte i Sverige, vilket skulle kunna förklara varför det inte är olagligt.
Senast redigerad av design 2025-10-24 kl. 19:42.
Citera
2025-10-24, 19:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag vet inte vart du vill komma. Spekulationer kring lagar som inte finns?
Och varför det inte finns?

Varför är det accepterat (på så sätt att det inte är olagligt)?
Kan du inte svara på vilket du själv skulle må sämst av mellan att din partner är otrogen mot dig eller att någon person du känner och som du beskriver som en person med tidigare schysst beteende på en företagsfest på fyllan ger dig en puss på munnen bland andra arbetskamrater (du befinner dig alltså inte i en utsatt situation)?
Citera
2025-10-24, 19:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
...
Vad jag menade med frihet i denna kontext :

När någon handling inkluderar någon annan, och när handlingen utförs utan hänsynstagande till mottagaren.
För mig blir det lika komplicerat om personen inte är socialt kompetent nog att förstå vad det är man gör, eller är tillräckligt inne i sin egen värld och motiverar med att "Det var väl ingenting att bry sig om", "Det var inte så jag menade", eller "så gör väl alla".

Eller kalla det "självklar rätt" istället, när någon bara "Gör", utan att skänka en tanke på hur det tas emot, och utan att tänka själv utan bara gå på ingivelse i stunden, utan att bry sig om mottagaren.

Kort sagt, de som inte tänker längre än näsan räcker, vare sig de har förmåga eller vilja till det, eftersom de själva alltid står i centrum.

/M

Vad ska man säga.

Om någon säger det är så det är, eller sådan är jag, så finns det inget utrymme till en förändring, och det är en förlorarmentalitet, som om onda är onda automatiskt, istället för att titta på handlingarna i sig.

Det är en väldigt svårbedömd rättssak i mitt tycke, och hur ska man egentligen kunna säga något när man inte var där.

Min tanke där är väl som jag tror att jag uttryckte, att det kanske hade kunnat lösas på ett enklare sätt och även juridiskt.

Med tanke på vad jag har skrivit, och att jag bor med en som har blivit våldtagen och förmodligen redan i unga år, så handlar det om en så otrolig mängd olika upplevelser. Var jag rädd när en man klämde på mig över mest hela kroppen på en bögbar, nej. Tyckte en 12-13-årig tjej att det var rena helvetet när farsan våldförde sig på henne, förmodligen.

I en situation med andra får man också tänka på att det kan vara svårt att säga nej, med tanke på stämningen. Det berömda kyssfotot från Times Square är väl ett exempel.

https://en.wikipedia.org/wiki/V-J_Day_in_Times_Square

Många av oss har nog varit i sådana situationer, oavsett hur det förhåller sig med just det fotot.

Hm, vad jag egentligen vill säga - med tanke på fallet - är nog bara att jag önskar att det kunde vara lättare att få ett avslut, och att det för vissa brottsrubriceringar fanns en större vidd mellan olika typer av straff.

Och jag skall inte tala om för andra hur de skall känna, även om rättsväsendet i slutändan förstås gör det.
Citera
2025-10-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shingen
Avd kolla den där spanska penisskallen som skulle pussa hon som vann vm guld.

Det är inte ok idag att pussa någon som inte vill

För att relativisera. Ni som inte tycker det är ett brott. Skulle ni tycka det var så mysigt om exv Babben Larsson eller valfri tant försökte pussa er på munnen.
nej ,vidrigt .. men hade det varit en 17årig nymfoman och supermodell så hade jag inte sagt nej 🤤
Citera
2025-10-24, 19:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Jaha, du menar så. Jag skulle personligen ta mest illa vid mig vid otrohet, helt klart, så jag förstår din poäng.
Om så vore fallet skulle ju Micke också kunna bli åtalad för även det. Han har ju fru, och pussar en annan kvinna. Vem har han skadat mest? Sin fru eller målsägande?
Det är ett intressant ämne, det här.

Jag är ganska övertygad om att en klar majoritet av befolkningen skulle säga att det är värre, en större kränkning, ett större övertramp att bli utsatt för otrohet än att få en puss på munnen.

Tror du likadant?
Citera
2025-10-24, 19:43
Medlem
Citat:
Varför är det accepterat (på så sätt att det inte är olagligt)?
Kan du inte svara på vilket du själv skulle må sämst av mellan att din partner är otrogen mot dig eller att någon person du känner och som du beskriver som en person med tidigare schysst beteende på en företagsfest på fyllan ger dig en puss på munnen bland andra arbetskamrater (du befinner dig alltså inte i en utsatt situation)?

Var kommer din besatthet av otrohet ifrån?

Varför inte en sådan lag om otrohet inte finns kan du väl räkna ut själv.

Hur skulle den genomdrivas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in