2025-05-16, 23:15
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Från din länk
Kontrollera vad era stadgar säger, och se till att de är uppdaterade och inte strider mot bostadsrättslagen. Om stadgarna strider mot bostadsrättslagen är de inte giltiga och får inte tillämpa dem i en medlemskapsprövning.

Neka Juridisk person strider inte mot bostadsrättslagen.
Citera
2025-05-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Neka Juridisk person strider inte mot bostadsrättslagen.
https://lawline.se/answers/far-kommu...-bostadsratter
Bostadsrättslagen
Det strider inte heller mot bostadsrättslagen att kommuner förvärvar bostadsrätter. Tvärtom får inte kommuner - till skillnad från juridiska personer - vägras inträde i föreningen (2 kap. 4 § andra stycket BRL). Detta motiveras av att kommuner måste kunna säkra kommuninnevånarnas bostadsbehov.
Citera
2025-05-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Du kan läsa mer här.
https://www.sbc.se/lar-dig-mer/styre...ka-medlemskap/

https://lawline.se/answers/far-kommu...-bostadsratter

Citat:
Det strider inte heller mot bostadsrättslagen att kommuner förvärvar bostadsrätter. Tvärtom får inte kommuner - till skillnad från juridiska personer - vägras inträde i föreningen (2 kap. 4 § andra stycket BRL). Detta motiveras av att kommuner måste kunna säkra kommuninnevånarnas bostadsbehov.
Citera
2025-05-16, 23:34
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten554
det är nog bara tillfälligt dock, är att sparka undan fötterna på framtidens ungdom när dom inte ens kan köpa sig en lägenhet längre för priserna är drivan långt genom taket. passar perfekt till det nya samhället där allt ska hyras och ingen vanlig svnesson ska råd att äga något längre.

Vi får komma ihåg att bostadsrättsformen är nästan en unik svensk grej. I Finland finns det några, men formen har lagts ned, det bildas inga nya.
Och själv bor jag centralt i en etta min hyresvärd köpte till sig själv när hon fortfarande doktorerade, sedan hyrde ut till studenter i 15 år, och sedan hittade hon mig, en gubbe som vill bo smått och nära stan men inte tänker gifta sig och skaffa barn om 5 år, vilket gör det till en bra investering för henne. Hon gör väl kanske 100€ plus på mig per månad.
När mina föräldrar dör om förhoppningsvis jättelänge kommer nog jag och syrran att hyra ut deras lägenhet ett bra tag innan vi (dödsboet) säljer den, när det blir läge att sälja.
Ägarlägenheter funkar bra, men inte i Sverige av någon anledning.
Citera
2025-05-16, 23:38
Medlem
Tycker det är bra!

Äger man något så borde man kunna hyra ut hur man vill och behagar. Livet ändras, man kanske inte vill sälja just då och behöver flytta för jobb, samboskap, barn osv. Hyra ut utan problem och pappersarbete skulle sänka kostnaden, fler bostäder på hyresmarknaden.

Ni som säger att det skulle öka kostnaden på hyror - hur tänker ni? Det kommer finnas FLER lägenheter åt samma antal människor, alltså kommer priserna bli lägre när utbudet är högre än dagens efterfrågan.
Citera
2025-05-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Tycker det är bra!

Äger man något så borde man kunna hyra ut hur man vill och behagar. Livet ändras, man kanske inte vill sälja just då och behöver flytta för jobb, samboskap, barn osv. Hyra ut utan problem och pappersarbete skulle sänka kostnaden, fler bostäder på hyresmarknaden.

Ni som säger att det skulle öka kostnaden på hyror - hur tänker ni? Det kommer finnas FLER lägenheter åt samma antal människor, alltså kommer priserna bli lägre när utbudet är högre än dagens efterfrågan.
Tanken är att det blir en lägenhet ledig när den säljs.
Ju fler ute på marknaden, lägre pris.
Senast redigerad av tjanska 2025-05-16 kl. 23:43.
Citera
2025-05-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Enligt 2 kap. 4 § bostadsrättslagen får en BRF inte vägra en kommun eller region medlemskap. Är därför kommuner kan köpa br-lägenheter som de inhyser diverse personer i.

Sverige saknar alltså föreningsfrihet.
Citera
2025-05-16, 23:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För alla andra som bor i föreningen så är det ju dåligt när lägenheter hyrs ut år efter år till alla möjliga. Bostadsrätt handlar om att gemensamt förvalta sin gemensamma fastighet genom föreningen. Vill man istället vara hobbyhyresvärd bör man välja någon annan ägandeform.

Precis, inga som engagerar sig i styrelsen och föreningen, inga som tar ansvar. Större osäkerhet om vilka som bor i huset, faktiskt värre än en hyresrätt för hyresvärdarna har ju bättre koll än enskilda bostadsrättsinnehavare.
Citera
2025-05-16, 23:50
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Finns vissa här som tycker och tror det här är en spark i baken mot enväldiga styrelser, alltså att mer fri uthyrning införs. Det är ju precis tvärtom. Som diktatorisk styrelsemedlem skulle jag ju älska massa fri uthyrning. Eftersom att färre medlemmar skulle bry sig om de knasiga beslut vi fattar. Tar in min kusin t underhåll. Bygger ut min uteplats gränsande till en som hyr, bryr sig inte..o s v. Hur tänkte ni nu

Håller inte med om att garage styrs av vad omgivande parkeringar har i avgift. Där jag bor kan äldre föreningar ha 500kr för garage, nya nästan 2000kr. I de föreningar jag varit verksam har vi kunnat avvakta eller höja parkeringsavgifter som vi velat.
Håller med, Brf-ordningen passar inte alls ihop med fri uthyrning. Det är som om du köpte aktier i ett företag där styrelse och ledning är samma personer och du har nada att säga till om. Du kommer bara att bli blåst.
Citera
2025-05-16, 23:50
Medlem
Vet en som hyr ut år ut och år in
Vad är skillnaden mot nu?
Jag hade en borätt ett tag och hyrde ut men blev stressad av det
Dessutom var det risk för besittningsrätt
Visst kan man hävda det efter hyrt över två år?
Citera
2025-05-16, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Tycker det är bra! Äger man något så borde man kunna hyra ut hur man vill och behagar. Livet ändras, man kanske inte vill sälja just då och behöver flytta för jobb, samboskap, barn osv. Hyra ut utan problem och pappersarbete skulle sänka kostnaden, fler bostäder på hyresmarknaden.

Fast om andra vill bo där de vet vilka grannarna är, där alla hjälper till att sköta föreningen, där det är tryggt: Skall inte de andra som bor där få vad de vill och behagar? Det är en frihet för de som inte vill bo i huset utan bara hyra ut, men en ofrihet för de som faktiskt vill bo där.

Ps. man äger inte lägenheten i en bostadsrättsförening, man är medlem i en förening som äger fastigheten inklusive lägenheten.
Citera
2025-05-17, 00:03
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
40 000 kr är ingenting i sammanhanget, man bör få dra av räntekostnader också.

Dra av räntekostnader?

Alla lägger redan på 4% av kapitalvärdet på bostäderna.

Hade vi inte haft ränteavdrag hade 20% av alla brfinnehavare behövt sälja.
Knappast att staten ska betala ännu mer för o stötta folk som ej kan hantera sin ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in