2025-05-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Så är det idag. En BRF kan tillåta uthyrning. Det är bara för medlemmarna att rösta fram en styrelse som ger tillstånd, om de vill ha det så i sitt hus.

Så skall det vara upp till varje förening eller fastighetsägare att avgöra vilka regler som gäller? Eller inte?

Om jag och några andra människor frivilligt vill bygga ett hus och starta en BRF och bara tillåta oss ägare att bo i den, tycker du att det skall vara förbjudet? Vad har du eller staten med vårt hus att göra?

Om man vill öka direktägande av lägenheter - dvs att privatpersoner finansierar byggande - och utbudet av ägarlägenheter så får det nog till någon form av incitamentsförändring. Om det sen är ett avdrag, bidrag eller annan regeländring kan man förstås klura på.

Ja, att bo i ett lägenhetshus är en form av kollektivboende. I en bostadsrätt äger man dessutom föreningen kollektivt. Att som huvudregel bara tillåta ägare att bo i föreningen är ett bra filter för att undvika mer problematiska människor och att maximera chansen att grannarna är stabila människor som bryr sig om och tar ansvar för ens gemensamma egendom. Det är förstås ingen garanti och det har ingen påstått heller.

Om det är hälften i en normal BRF så får de väl övertyga någon enstaka till och rösta fram en styrelse som är mer positiv till uthyrning.

Du säger emot dig själv igen. Bör det eller bör det inte vara tillåtet att ha uppställda regler för vad som är tillåtet?

Tja, om någon förening frivilligt skulle vilja ha såna regler, vad har vi med det att göra? Det låter dock som ett problem som inte finns i verkligheten.
Nej jag säger inte emot mig själv. Idag är det lagstyrt via bostadsrättslagen att det är styrelsen som bestämmer och beviljar tillstånd. Så vad som gäller skulle kunna skifta från ett år till nästa i princip i alla bostadsrättsföreningar!

Du är alltså inte alls som du påstår garanterad något åt varken ena eller andra hållet när du köper en bostadsrätt mer än pga att det har blivit en allmänt spridd praxis som tillämpas i stort sett överallt pga att alla ska göra som alla andra i det här landet. Skriver man in något tydligt om detta i stadgarna så skulle det på riktigt kunna garantera nåt mer stadigvarande för då krävs 2/3 majoritet på en stämma för att kunna ändra på vad som gäller. Men det här brukar inte vara reglerat i stadgar.

Det är absolut rimligt att det i stadgar ska gå att reglera i detalj vad som är tillåtet vad gäller andrahandsuthyrning men oavsett så anser jag att det skulle behövas att lagstiftningen fastställer någon slags minimirättighet som ger varje bostadshavare rätt att kunna exv göra semesterbyten med andra eller hyra ut i andra hand under en viss tid, åtminstone ett år, men även kunna få korttidsuthyra en lägenhet om man är mycket på resande fot eller kanske regelmässigt bor på varmare breddgrader under vinterhalvåret utan att behöva få ett tillstånd av en styrelse eller hyresvärd. Dock viktigt att det ska vara förenat med en anmälningsplikt till styrelse/hyresvärd om det är mer än någon vecka sammanhängande upplåtelse för s k självständigt nyttjande för en fastighetsägare ska förstås ha rätt att veta vem som mer stadigvarande bor i fastigheten.

Sen borde självständigt nyttjande också återfå betydelsen att den som hyr ut inte har rättighet att komma in i lägenheten precis hur man vill. Alltså riktig andrahandsuthyrning. På senare år har det blivit så att det börjat kallas självständigt nyttjande om du har t ex släkt eller vänner på besök och sedan själv åker iväg ett par dagar medans de är på besök. Det är ganska galet och kan alltså bli grund för uppsägning/förverkande med dagens regelverk om man inte har tillstånd i förväg. Risken är nog generellt störst att bli av med en hyresrätt men oavsett upplåtelseform måste var och en själv få bestämma vem som ska få vistas i sitt eget hem. Det har ju varit flera helt galna historier senaste åren om hur folk blivit av med sina lägenheter på helt absurda grunder. Det ska helt enkelt inte kunna ske om man inte själv eller den man upplåtit sitt hem till har uppträtt såpass störande eller nån annan misskötsamhet gör att man pga det blir av med boendet.
Citera
2025-05-30, 02:09
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddee
Nej jag säger inte emot mig själv.
Nähä. Så vad tycker du då egentligen?

Om jag och några andra människor frivilligt vill bygga ett hus och starta en BRF och bara tillåta oss ägare att bo i den, tycker du att det skall vara förbjudet? Ja eller nej?
Citat:
Idag är det lagstyrt via bostadsrättslagen att det är styrelsen som bestämmer och beviljar tillstånd. Så vad som gäller skulle kunna skifta från ett år till nästa i princip i alla bostadsrättsföreningar!
I praktiken är det här bara ytterligare ett påhittat problem som ytterst sällan ses i verkligheten. I verkligheten så vill de som bor i bostadsrätt ha det så att uthyrning är begränsad utöver vad hyresnämnden kan tvinga föreningen till. Alla vet hur det ser ut i föreningen när de köper.
Citat:
Du är alltså inte alls som du påstår garanterad något åt varken ena eller andra hållet
[…]
Jag skrev uttryckligen att det inte var någon garanti. Tror att dina inlägg skulle vinna på att du läste innantill innan du svarar.

Citat:
Det är absolut rimligt att det i stadgar ska gå att reglera i detalj vad som är tillåtet vad gäller andrahandsuthyrning men oavsett så anser jag att det skulle behövas att lagstiftningen fastställer någon slags minimirättighet som ger varje bostadshavare rätt att kunna exv göra semesterbyten med andra eller hyra ut i andra hand under en viss tid, åtminstone ett år, men även kunna få korttidsuthyra en lägenhet om man är mycket på resande fot eller kanske regelmässigt bor på varmare breddgrader under vinterhalvåret utan att behöva få ett tillstånd av en styrelse eller hyresvärd.
Vad du beskriver är i princip rätten att hyra ut sin bostadsrätt på AirBnB. Eller varför inte till Migrationsverket, HVB-hemsoperatörer, Kriminalvården eller socialtjänsten…

Det är rimligare att den som vill eller behöver ha en ständig karusell av korttidshyresgäster i en bostad köper en bostad som är mer ägnad till detta. Dvs ägarlägenhet, hus eller bostadsrätt i en hyresvänlig BRF. Att hela landets bestånd av bostadsrätter skulle lagvägen tvingas bli AirBnB, mot den absoluta majoritetens vilja, sådan den manifesterats i praxis i nästan alla BRF:er, är vansinne och ett grovt statligt ingrepp i ägarnas rätt.
Citat:
Dock viktigt att det ska vara förenat med en anmälningsplikt till styrelse/hyresvärd om det är mer än någon vecka sammanhängande upplåtelse för s k självständigt nyttjande för en fastighetsägare ska förstås ha rätt att veta vem som mer stadigvarande bor i fastigheten.
Men AirBnB-turister som bara bor några dagar kan man låta komma och gå som man vill?

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Den som vill klura på det skulle exempelvis kunna ta en kik på ett annat förslag som också ligger på den här regeringens bord, närmare bestämt SOU 2024:83. Det skulle innebära en möjlighet att konvertera fastigheter med hyreslägenheter till ägarlägenheter. Hittills när kommuner har sålt ut allmännyttan har de gjort det till nybildade bostadsrättsföreningar. Om det förslaget blir verklighet skulle det kunna bli ägarlägenheter av dem istället. Om den utredningens förslag blir verklighet återstår att se, men förslaget är i alla fall att det ska träda i kraft samtidigt som förslaget denna tråd handlar om (SOU 2025:65), nämligen den 1 juli 2026.
Om det innebär att kommunen/allmännyttan kan sälja lägenheterna en och en till marknadspris vore det ju bra. Om det fortsatt är en situation där det bara finns en köpare (bostadsrättsföreningen/samfälligheten) och man måste sälja medborgarnas egenom till underpris är inte mycket vunnet.
Citera
2025-05-30, 11:36
Medlem
Citat:
Nähä. Så vad tycker du då egentligen?

Om jag och några andra människor frivilligt vill bygga ett hus och starta en BRF och bara tillåta oss ägare att bo i den, tycker du att det skall vara förbjudet? Ja eller nej?

Hade du läst/förstått mina svar så vet du vad jag tycker, jag vill ha en tydligare och mer balanserad reglering vad som är fastighetsägarens rätt och vad som är den boendes rätt istället för att det som idag ska vara godtyckligheter eller en hyresnämnd som ska avgöra vad som är godtagbara skäl för uthyrning i varje enskilt fall.

Ja, det ska vara rätt att i stadgar reglera specifika regler och villkor, men inte i vilken utsträckning som helst. Och det måste ske en ändring från som idag att det alltid är styrelsen i en bostadsrättsförening eller hyresvärden i en hyresfastighet som avgör andrahandupplåtelse till att kanske rent av ha ett krav att varje förening/fastighetsbolag själv ska bestämma i större utsträckning via sina stadgar/upplåtelsevillkor var de exakta gränserna går, så att alla har en möjlighet att veta det på förhand vad som gäller istället för som idag aldrig kunna veta om man får ett tillstånd beviljat eller inte och att det ska behöva bli långdragna processer för att avgöra det.

Uöver att det ska vara tydliggjort på förhand vad som faktiskt gäller vill jag också ha en allmänt riktad lagstiftning till skydd för den som innehar en bostad, oavsett om det är hyresrätt, bostadsrätt eller ägarlägenhet (där det också går att definiera gränser vad som ska vara tillåtet och inte via stadgar) så att man inom den lagens ramar som boende ska försäkras rättigheten att bestämma vem som ska befinna sig i sitt eget hem och även att man ska få hyra ut sitt egna hem. En sådan rättighetslag ska alltså inte ge någon rätt att bedriva uthyrning i flera lägenheter samtidigt. Det får skötas i sådana fastigheter där det uttryckligen är tillåtet!

Vill man hyra ut sitt eget boende via AirBnB en helg eller en vecka så ska det också vara var och ens val och vill då grannarna veta vilka dom är så går det säkert fråga dom direkt. Det kan rent av bli ett trevligt samtal för båda parter! I dom allra flesta fall kommer detta inte att störa någon nämnvärt för dom flesta kommer inte låta vem som helst att hyra. Jag har bott en hel del via AirBnB runt om i världen och det är en fantastisk möjlighet och så mycket trevligare än att bo på hotell om man på riktigt vill uppleva ett nytt ställe. Sverige skulle må bra av att i större utsträckning erbjuda den möjligheten till både turister och folk som kommer hit tillfälligt för jobb och så vidare. Det är vanligtvis skötsamt folk.

Du rabblar upp skräckexempel som att hyra ut till Migrationsverket o dyl. men en laglig rätt att slippa be om tillstånd ska gälla rätt att hyra ut inom uppställda ramar. Det ska naturligtvis inte innebära rätt att hyra ut till någon som sedan upplåter lägenheten vidare till någon tredje part. Isf ska det absolut vara med tillstånd från fastighetsägaren/styrelsen.

Skulle det vara fel att anpassa dagens lagstiftning så att den faktiskt definierar vad som gäller och som tar bort den ständigt närvarande osäkerhet som finns idag pga undermålig lagstiftning på området?

Sen om du med några vänner vill ha en fastighet ihop t ex med regeln att inga gäster får uppehålla sig inom fastigheten/bostaden om inte ägaren är närvarande så kanske en idé till det kan vara att starta någon form av bolag som ni gemensamt äger och där ni fastslår i bolagsordningen att detta är bolagets ändamål. Då kommer ni nog runt den rätt som jag tänker införa med min nya lag!
Citera
2025-05-30, 14:07
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Hade du läst/förstått mina svar så vet du vad jag tycker, jag vill ha en tydligare och mer balanserad reglering vad som är fastighetsägarens rätt och vad som är den boendes rätt istället för att det som idag ska vara godtyckligheter eller en hyresnämnd som ska avgöra vad som är godtagbara skäl för uthyrning i varje enskilt fall.
Visserligen är ditt förslag tydligt men du vill inte på något sätt balansera rättigheter här. Du vill helt avskaffa människors rätt att frivilligt och tillsammans i en bostadsrättsförening bestämma vad som skall gälla i deras eget hus. All uthyrning är tillåten - inklusive appbokad de facto hotellverksamhet av AirBnB-typ - utom att äga flera bostäder för uthyrning vilket du vill skall vara förbjudet, av någon tills vidare oklar anledning.

Ett drakoniskt förslag som i praktiken tvångsomvandlar alla Sveriges bostadsrättsföreningar till ägarlägenheter och de facto, om ej de jure, i stort sett avskaffar bostadsrättsföreningen som koncept.
Citat:
idag aldrig kunna veta om man får ett tillstånd beviljat eller inte och att det ska behöva bli långdragna processer för att avgöra det.
Det är inte utan att man misstänker att du haft vissa problem att för egen del få tillstånd att hyra ut? Om du har behov av en bostad som du får hyra ut som du vill kanske du inte skulle ha köpt en bostadsrätt utan ett hus eller en ägarlägenhet. Du vill ha kakan och äta den, efter vad det verkar. Och du tycker att det är rimligt att ändra förutsättningarna för 2,5 miljoner svenskars boende för att åstadkomma detta.
Citat:
Uöver att det ska vara tydliggjort på förhand vad som faktiskt gäller vill jag också ha en allmänt riktad lagstiftning till skydd för den som innehar en bostad, oavsett om det är hyresrätt, bostadsrätt eller ägarlägenhet (där det också går att definiera gränser vad som ska vara tillåtet och inte via stadgar) så att man inom den lagens ramar som boende ska försäkras rättigheten att bestämma vem som ska befinna sig i sitt eget hem och även att man ska få hyra ut sitt egna hem.
Det är redan tydligt vad som gäller. En Brf har rätt att neka uthyrning förutom i ett antal olika situationer - en ganska generös lista för övrigt. Alla som köper vet att detta gäller och det är på de premisserna man köper. Vad du vill göra är som att gå med i en segelbåtsklubb och sen börja gnälla om att man inte får komma med motorbåt på föreningens träffar.
Citat:
Vill man hyra ut sitt eget boende via AirBnB en helg eller en vecka så ska det också vara var och ens val och vill då grannarna veta vilka dom är så går det säkert fråga dom direkt. Det kan rent av bli ett trevligt samtal för båda parter!
Du inser att nästan ingen tycker att det här vore ett bra förslag och att det är poltiiskt omöjligt? Förutom att det är ett direkt övergrepp mot de som vill bo i en förening utan korttidshyresgäster och har köpt sin bostad med förutsättningen att de skulle slippa, utom i vissa fall.
Citat:
Du rabblar upp skräckexempel som att hyra ut till Migrationsverket o dyl. men en laglig rätt att slippa be om tillstånd ska gälla rätt att hyra ut inom uppställda ramar. Det ska naturligtvis inte innebära rätt att hyra ut till någon som sedan upplåter lägenheten vidare till någon tredje part.
Socialtjänsten kan ge någon pengar och låta dem korttidshyra direkt. Dessutom, med ditt förslag där jag får bestämma själv över min bostad, varför skulle jag inte få hyra ut till t ex Migrationsverket, Kriminalvården eller Socialtjänsten om jag vill det och de betalar bäst? Om grannarna veta vilka dom nya tillfälliga grannarna från Somalia/Kumlaanstalten/a-lagsbänken är "så går det säkert fråga dom direkt. Det kan rent av bli ett trevligt samtal för båda parter!"
Citat:
Skulle det vara fel att anpassa dagens lagstiftning så att den faktiskt definierar vad som gäller och som tar bort den ständigt närvarande osäkerhet som finns idag pga undermålig lagstiftning på området?
Det finns ingen ständigt närvarande osäkerhet. Det finns ett antal lagstadgade fall då det alltid är tillåtet. Utöver det kan en förening, om de beslutar om saken i enlighet med föreningsdemokratiska former, tillåta mer. Ingen har trätts förnär om en förening inte vill gå utöver vad som stadgas. Ingen har fått mindre än vad de visste att de frivilligt köpte.
Citat:
Sen om du med några vänner vill ha en fastighet ihop t ex med regeln att inga gäster får uppehålla sig inom fastigheten/bostaden om inte ägaren är närvarande så kanske en idé till det kan vara att starta någon form av bolag som ni gemensamt äger och där ni fastslår i bolagsordningen att detta är bolagets ändamål. Då kommer ni nog runt den rätt som jag tänker införa med min nya lag!
Just det. Du tänker införa en rätt, till din egen fördel, som tvingar hela samhället att anpassa sig till din preferens, och sen får de som inte gillar det hitta kryphål. Du får ursäkta om jag föredrar ett samhälle där avtalsfrihet, äganderätt och föreningssjälvstyre respekteras, snarare än ett där lagar skrivs för att underlätta AirBnB-planer och semesterbyten utan att behöva be om lov och där de som frivilligt vill bestämma över sin boendesituation måste kringå dina förbudslagar.
Citera
2025-05-31, 13:17
Medlem
Citat:
Visserligen är ditt förslag tydligt men du vill inte på något sätt balansera rättigheter här. Du vill helt avskaffa människors rätt att frivilligt och tillsammans i en bostadsrättsförening bestämma vad som skall gälla i deras eget hus. All uthyrning är tillåten - inklusive appbokad de facto hotellverksamhet av AirBnB-typ - utom att äga flera bostäder för uthyrning vilket du vill skall vara förbjudet, av någon tills vidare oklar anledning.

Ett drakoniskt förslag som i praktiken tvångsomvandlar alla Sveriges bostadsrättsföreningar till ägarlägenheter och de facto, om ej de jure, i stort sett avskaffar bostadsrättsföreningen som koncept.

Det är inte utan att man misstänker att du haft vissa problem att för egen del få tillstånd att hyra ut? Om du har behov av en bostad som du får hyra ut som du vill kanske du inte skulle ha köpt en bostadsrätt utan ett hus eller en ägarlägenhet. Du vill ha kakan och äta den, efter vad det verkar. Och du tycker att det är rimligt att ändra förutsättningarna för 2,5 miljoner svenskars boende för att åstadkomma detta.

Det är redan tydligt vad som gäller. En Brf har rätt att neka uthyrning förutom i ett antal olika situationer - en ganska generös lista för övrigt. Alla som köper vet att detta gäller och det är på de premisserna man köper. Vad du vill göra är som att gå med i en segelbåtsklubb och sen börja gnälla om att man inte får komma med motorbåt på föreningens träffar.

Du inser att nästan ingen tycker att det här vore ett bra förslag och att det är poltiiskt omöjligt? Förutom att det är ett direkt övergrepp mot de som vill bo i en förening utan korttidshyresgäster och har köpt sin bostad med förutsättningen att de skulle slippa, utom i vissa fall.

Socialtjänsten kan ge någon pengar och låta dem korttidshyra direkt. Dessutom, med ditt förslag där jag får bestämma själv över min bostad, varför skulle jag inte få hyra ut till t ex Migrationsverket, Kriminalvården eller Socialtjänsten om jag vill det och de betalar bäst? Om grannarna veta vilka dom nya tillfälliga grannarna från Somalia/Kumlaanstalten/a-lagsbänken är "så går det säkert fråga dom direkt. Det kan rent av bli ett trevligt samtal för båda parter!"

Det finns ingen ständigt närvarande osäkerhet. Det finns ett antal lagstadgade fall då det alltid är tillåtet. Utöver det kan en förening, om de beslutar om saken i enlighet med föreningsdemokratiska former, tillåta mer. Ingen har trätts förnär om en förening inte vill gå utöver vad som stadgas. Ingen har fått mindre än vad de visste att de frivilligt köpte.

Just det. Du tänker införa en rätt, till din egen fördel, som tvingar hela samhället att anpassa sig till din preferens, och sen får de som inte gillar det hitta kryphål. Du får ursäkta om jag föredrar ett samhälle där avtalsfrihet, äganderätt och föreningssjälvstyre respekteras, snarare än ett där lagar skrivs för att underlätta AirBnB-planer och semesterbyten utan att behöva be om lov och där de som frivilligt vill bestämma över sin boendesituation måste kringå dina förbudslagar.
Äh, du vill bara ha rätt att kunna bestämma över andra.

Jag hyr inte ut min lägenhet pga det är för komlicerat att få tillstånd (och innan man fått det har allt vettigt folk som vill hyra ofta hunnit hitta nåt annat så då kanske det bara är pundaren kvar). Så nu får min ofta stå tom och oanvänd pga ett i grunden ganska sjukt system.

En förening/hyresvärd ska förstås alltid kunna agera om det uppstår återkommande problem för kringboende med folk som uppehåller sig i en lägenhet och det oavsett om det är folk som står på kontraktet eller inte.

Sen om du vill att det ska vara förbjudet att hyra ut till polacker, somalier och andra i din förening så får du väl se till att få det förbudet inskrivet i föreningens stadgar. Då får alla lov att följa det och välja någon annan att hyra ut till. Förmodligen väljer nog 99% av bostadrättshavare i de allra flesta föreningar ändå någon annan att hyra ut till så jag tror ju knappast det är så nödvändigt med det!

Jag tror egentligen att många i föreningsstyrelser också skulle tycka det var rätt skönt att slippa att ta ställning till uthyrningsfrågor för det är inte alltid som folk i en styrelse tycker lika i det heller om när och hur länge det ska vara okej. Och ofta blir beslutet vad den första som öppnar käften säger för folk är vanligtvis för konflikträdda i det här landet alternativt rädda att det ska innebära någon nackdel för en själv om man då säger vad man egentligen tycker och tänker.

Egentligen är dagens system dåligt för alla förutom för dom som aldrig kommer ha ett behov att hyra ut i andra hand.
Citera
2025-11-11, 16:27
Medlem
Niklas941s avatar
Bumpar tråden lite, någon som vet om det skett en uppdatering på lagförslaget?
Citera
2025-11-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Bumpar tråden lite, någon som vet om det skett en uppdatering på lagförslaget?

Det finns väl inget lagförslag utan vad som finns är en utredning som lämnade in ett betänkande i maj och nu har den varit ute på remiss (remissvar skulle vara inne senast 1 september)

Det kom in en hel del:
https://www.regeringen.se/remisser/2025/05/remiss-av-betankandet-en-mer-flexibel-hyresmarknad-sou-202565/

Jag antar att de nu går igenom remissvaren, nästa steg är väl ett faktiskt lagförslag som ska ut på lagrådsremiss och sen bli proposition och läggas fram till riksdagen.
Citera
2025-11-11, 17:32
Medlem
Niklas941s avatar
Någon som är insatt (från tidigare fall kanske?) som vet ungefär när en proposition kan komma?
Citera
2025-11-11, 18:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2026-01-28, 16:57
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Någon som är insatt (från tidigare fall kanske?) som vet ungefär när en proposition kan komma?
Enligt veckans regeringsärenden ska en lagrådsremiss överlämnas imorgon. Enligt propositionsförteckningen planeras själva propositionen sedan den 17 mars (se #29 i listan).
Citera
2026-01-29, 18:54
Avslutad
Regeringen för mer flexibel hyresmarknad.

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med flera förslag som ska göra det enklare att hyra ut och öka tillgången på bostäder. Förslagen omfattar bland annat en ny privatuthyrningslag, utökade möjligheter till andrahandsuthyrning av bostadsrätter och ändrade regler för blockhyra av företags- och delningsbostäder. Målet är att skapa en mer flexibel hyresmarknad och göra fler bostäder tillgängliga.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
Mer i länk: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/01/forslag-for-en-mer-flexibel-hyresmarknad/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in