2025-05-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Default är att det uthyrning regleras via standardstadgar och bostadsrättslagen. Man ska inte heller underskatta sosseriets grepp om hjärnor som dina.
I resten av världen där sosseriet inte når är det helt naturligt att ägaren råder över sin lägenhet och kan hyra ut den till vem han vill till vilket pris som helst. Det är alltså Sverige som är det udda landet här.

Jo men då är det ju ägandelägenheter och inte bostadsrätter… duh
Citera
2025-05-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Default är att det uthyrning regleras via standardstadgar och bostadsrättslagen. Man ska inte heller underskatta sosseriets grepp om hjärnor som dina.
I resten av världen där sosseriet inte når är det helt naturligt att ägaren råder över sin lägenhet och kan hyra ut den till vem han vill till vilket pris som helst. Det är alltså Sverige som är det udda landet här.

Föreningen är fastighetsägare, det är ju ni som vill kränka äganderätten och förbjuda föreningen att råda över sin fastighet?

Önskar man andra ägandeformer så finns det sådana.
Köp dem istället för att försöka tvinga resten av föreningens medlemmar till förändring mot deras vilja?

Du kan lägga ner ditt yrande om "sosseriet"
Senast redigerad av Engineer 2025-05-16 kl. 22:31.
Citera
2025-05-16, 22:44
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytecode
Det bör naturligtvis vara upp till fastighetens ägare, det vill säga föreningen, att avgöra vem som får bo i deras fastighet. Tidö-regeringen urholkar äganderätten.

Hur ser rättsläget ut? Har kommuner haft något speciellt undantag så de kan köra över föreningar som motsätter sig uthyrningen?

Enligt 2 kap. 4 § bostadsrättslagen får en BRF inte vägra en kommun eller region medlemskap. Är därför kommuner kan köpa br-lägenheter som de inhyser diverse personer i.
Citera
2025-05-16, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För alla andra som bor i föreningen så är det ju dåligt när lägenheter hyrs ut år efter år till alla möjliga.

Bostadsrätt handlar om att gemensamt förvalta sin gemensamma fastighet genom föreningen.

Vill man istället vara hobbyhyresvärd bör man välja någon annan ägandeform.

Jepp, detta kommer urholka statusen för brf-lgh.
Citera
2025-05-16, 22:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej, jag är för förenklingar som ger större frihet till individen, särskilt skattemässiga. Jag gissar att detta bara har med skatter att göra. Lägre skatt på uthyrning ger fler uthyrda lägenheter.

Jag letar lägenhet just nu i Stockholms innerstad. En chockerande stort antal är TOMMA. Mitt i innerstan. De är ärvda eller köpta på 90-talet för ingenting och kan lika bra stå tomma tills ägaren som har ett annat boende känner för att sälja. Ett argument för att de står tomma är att mycket går i skatt om man hyr ut. Detta är ren idioti, i ett fungerande skatte-Sverige finns inga tomma lägenheter i innerstan.

Jag tror du har otur när du tänker. För det första behandlar utredningen inte skattelagstiftningen. För det andra kan man väl inte hävda att det är hög skatt på uthyrning. Av överskottet (hyran minus avgift) får man först dra av 40 000 kr/år, sedan beskattas det med 30 %.

Sannolikt är det inte skatten som hindrar att man hyr ut utan antigen att man inte får för föreningen eller att det kan vara struligt att ha hyresgäster. Behöver man inte pengarna hade jag heller inte hyrt ut, bekvämast så.
Citera
2025-05-16, 22:56
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Enligt 2 kap. 4 § bostadsrättslagen får en BRF inte vägra en kommun eller region medlemskap. Är därför kommuner kan köpa br-lägenheter som de inhyser diverse personer i.
Fast det gäller de föreningar som tillåter Juridisk person att köpa.
Om den juridiska personen är kommun eller region får dom inte nekas medlemskap.

Juridisk person kan nekas köp enligt stadgar. Vilket dom flesta har.
Citera
2025-05-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Fast det gäller de föreningar som tillåter Juridisk person att köpa.
Om den juridiska personen är kommun eller region får dom inte nekas medlemskap.

Juridisk person kan nekas köp enligt stadgar. Vilket dom flesta har.

Nej, där har du fel. Även om juridisk person inte tillåts enligt stadgarna kan kommun eller region inte nekas.
Stadgarna kan inte köra över br-lagen.
Citera
2025-05-16, 23:03
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Nej, där har du fel. Även om juridisk person inte tillåts enligt stadgarna kan kommun eller region inte nekas.

En bostadsrättsförening kan stadga mot juridisk person.
Citera
2025-05-16, 23:05
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det är inte din lägenhet. Det är föreningens. Du har rätt att disponera den.

Om jag hade haft rätt att disponera den hade jag fortfarande hyrt ut till annan för skälig hyra.
Citera
2025-05-16, 23:07
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:

Du kan läsa mer här.
https://www.sbc.se/lar-dig-mer/styre...ka-medlemskap/
Citera
2025-05-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Du kan läsa mer här.
https://www.sbc.se/lar-dig-mer/styre...ka-medlemskap/
Från din länk
Kontrollera vad era stadgar säger, och se till att de är uppdaterade och inte strider mot bostadsrättslagen. Om stadgarna strider mot bostadsrättslagen är de inte giltiga och får inte tillämpa dem i en medlemskapsprövning.
Citera
2025-05-16, 23:14
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jag tror du har otur när du tänker. För det första behandlar utredningen inte skattelagstiftningen. För det andra kan man väl inte hävda att det är hög skatt på uthyrning. Av överskottet (hyran minus avgift) får man först dra av 40 000 kr/år, sedan beskattas det med 30 %.

Sannolikt är det inte skatten som hindrar att man hyr ut utan antigen att man inte får för föreningen eller att det kan vara struligt att ha hyresgäster. Behöver man inte pengarna hade jag heller inte hyrt ut, bekvämast så.

40 000 kr är ingenting i sammanhanget, man bör få dra av räntekostnader också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in