2025-05-16, 14:33
Medlem
Niklas941s avatar
Hej!

Jag fick detta mejlet igår från Qasa (en uthyrningstjänst):
"Hej, inom kort kommer ett nytt förslag från regeringen som kan göra det enklare att hyra ut sin bostadsrätt längre. Vi vill gärna veta vad du tycker om det!"

Frågeställningar:
- Någon som har mer detaljer kring detta lagförslag? Kan inte hitta något när jag googlar om att ett sådant förslag kommer.
- Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan ett sådant förslag slår igenom så att jag i praktiken kan hyra ut min bostadsrätt fritt?
- Vad tycker flashback om att man eventuellt kommer kunna hyra ut sin bostadsrätt fritt i framtiden?
Citera
2025-05-16, 14:37
Medlem
Det låter ju lite enklare, då kan man hyra ut fritt precis som äganderätt.
Slippa ha med föreningen att göra som oftast bara godkänner 1 år och kräver anledning.

Å andra sidan vill man som BRF-ägare kanske inte ha olika människor rännandes stup i ett om någon får för sig att driva AirBNB verksamhet.
Citera
2025-05-16, 14:37
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Hej!

"Hej, inom kort kommer ett nytt förslag från regeringen som kan göra det enklare att hyra ut sin bostadsrätt längre. Vi vill gärna veta vad du tycker om det!"

Frågeställningar:
- Någon som har mer detaljer kring detta lagförslag? Kan inte hitta något när jag googlar om att ett sådant förslag kommer.
- Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan ett sådant förslag slår igenom så att jag i praktiken kan hyra ut min bostadsrätt fritt?
- Vad tycker flashback om att man eventuellt kommer kunna hyra ut sin bostadsrätt fritt i framtiden?
Det handlar om utredningen om enklare privatuthyrning (Dir. 2023:92, Dir. 2024:73). Den skulle ha redovisats nu i dagarna, så det är nog bara en tidsfråga innan utredningens slutsatser offentliggörs. Innan det händer kommer vi inte veta exakt vad förslaget går ut på. Man kan få en fingervisning genom att läsa utredningsdirektiven jag länkade.
Citera
2025-05-16, 14:39
Medlem
Vansterpartiets avatar
Härligt, då kan staten köpa upp bostadsrätter och sedan hyra ut kors och tvärs till somalier. En grundpelare i den kommande tvångsblandningen. Grattis Sverige.
Citera
2025-05-16, 14:41
Medlem
För alla andra som bor i föreningen så är det ju dåligt när lägenheter hyrs ut år efter år till alla möjliga.

Bostadsrätt handlar om att gemensamt förvalta sin gemensamma fastighet genom föreningen.

Vill man istället vara hobbyhyresvärd bör man välja någon annan ägandeform.
Senast redigerad av Engineer 2025-05-16 kl. 14:43.
Citera
2025-05-16, 14:43
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För alla andra som bor i föreningen så är det ju dåligt när lägenheter hyrs ut pr efter år till alla möjliga.

Bostadsrätt handlar om att gemensamt förvalta sin gemensamma fastighet genom föreningen.

Vill man istället vara hobbyhyresvärd bör man välja någon annan ägandeform.

Vore det inte bättre att göra som man gör utomlands, och betalar en avgift och sedan ha ett företag som sköter den praktiska förvaltningen?
Senast redigerad av Niklas941 2025-05-16 kl. 14:45.
Citera
2025-05-16, 14:46
Medlem
Citat:
Vore det inte bättre att göra som man gör utomlands, och betalar en avgift och sedan har ett företag som sköter den praktiska förvaltningen?

Ja, så kan man göra men då får man köpa något annat än en bostadsrätt. Alternativt köpa i en bostadsrättsförening där man har valt det upplägget.

Felet här är ju att de som nu köpt bostadsrätt med kända förutsättningar plötsligt får de förändrad för att några vill leka hyresvärdar?

(Vill man vara riktig hyresvärd så köper man en hyresfastighet)
Citera
2025-05-16, 14:49
Medlem
Dåligt förslag. Låt föreningarna bestämma det där själva.

Citat:
Vore det inte bättre att göra som man gör utomlands, och betalar en avgift och sedan ha ett företag som sköter den praktiska förvaltningen?
Det finns faktiskt inget som hindrar dig från att dra ihop ett gäng och göra just det i Sverige.
Citera
2025-05-16, 14:50
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, så kan man göra men då får man köpa något annat än en bostadsrätt. Alternativt köpa i en bostadsrättsförening där man har valt det upplägget.

Felet här är ju att de som nu köpt bostadsrätt med kända förutsättningar plötsligt får de förändrad för att några vill leka hyresvärdar?

(Vill man vara riktig hyresvärd så köper man en hyresfastighet)
Så det är bättre att lägenheterna står tomma? En del vill ju faktiskt inte sälja sina lägenheter men gärna hyra ut under tiden dem bor utomlands osv
Citera
2025-05-16, 14:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Hej!

Frågeställningar:

Det här är det bästa lagförslaget som har kommit i modern tid i Sverige.
Som jag förstår det presenteras utredningen i slutet av maj.

Förhoppningsvis lär man inte behöva något godkännande från föreningen för att hyra ut i andrahand.
Citera
2025-05-16, 14:53
Medlem
Severlohs avatar
Härligt, då kommer hyrorna bli ännu mer absurda när fler i Stockholms innerstad hyr ut sina tvåor permanent för 30 000 i månaden.
Citera
2025-05-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Härligt, då kan staten köpa upp bostadsrätter och sedan hyra ut kors och tvärs till somalier. En grundpelare i den kommande tvångsblandningen. Grattis Sverige.
Du säger det som att statligt (egentligen var det kommun som var huvudman) köp av bostadsrätter och placering av invandrade är ett nytt fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in