2025-05-09, 18:16
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QFens
Fast ett fältprov är inte godkänt som bevis i en rättegång.
Så vad är det jag missar?
Nej, men rent i allmänhet är det ju bra om de är tillförlitliga. Personligen tycker jag salivtest med en cutoff på runt 20 mg/nl borde vara det bästa testet i fält, eftersom mest forskning finns där och det verkar hyfsat tillförlitlig. Och i längden utandningstest, även om den teknologin inte finns än. Istället vill polisen använda en egenutvecklad app? Tror inte riktigt på det. Som sagt, jag är inte negativ till test så länge det är beprövat och vetenskapligt (och testar faktisk påverkan och inte något annat).

Men åter igen, jag har ingen stark åsikt i frågan, annat än att kritisera de som är odelat positiva till test oavsett om det funkar eller ej.
Senast redigerad av spyder123 2025-05-09 kl. 18:20.
Citera
2025-05-09, 18:18
Medlem
Tycker det är många lagar som har kommit där myndigheter kan utan brottsmisstanke bara göra det. dessa gängkriminella har förstört så mycket för Sverige.
Citera
2025-05-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Nej, men rent i allmänhet är det ju bra om de är tillförlitliga. Personligen tycker jag salivtest med en cutoff på runt 20 mg/nl borde vara det bästa testet i fält, eftersom mest forskning finns där och det verkar hyfsat tillförlitlig. Och i längden utandningstest, även om den teknologin inte finns än. Istället vill polisen använda en egenutvecklad app? Tror inte riktigt på det. Som sagt, jag är inte negativ till test så länge det är beprövade (och testar faktiskt påverkan och inte något annat).

Men åter igen, jag har ingen stark åsikt i frågan, annat än att kritisera de som är odelat positiva till test oavsett om det funkar eller ej.

Absolut, jag förstår vad du menar jag ifrågasätter bara vad skillnaden mot tidigare skulle vara? Jag personligen ser ingen skillnad därför jag undrar. =)
Citera
2025-05-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Fel hur då?
Tar de in någon på station behöver de väl ändå visa att personen varit påverkad under bilfärden?
Finns väl diverse droger som ger utslag i någon vecka efter intag och visst, har personen inte recept på ett läkemedel så döms väl de för ringa narkotikabrott men hur ska de få det till drograttfylleri?
Cannabis är väl spårbart 14 dar i kroppen.
Citera
2025-05-09, 18:27
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Absolut, jag förstår vad du menar jag ifrågasätter bara vad skillnaden mot tidigare skulle vara? Jag personligen ser ingen skillnad därför jag undrar. =)
Ja, i praktiken är det är ingen stor skillnad annat än att jag antar att ögonexamination är någon speciell typ av visitation. Men i praktiken går det ju att se någons ögon utan att "examinera dem". Enda är som sagt risken att man litar för mycket på verktygen och misstänkliggör folk i onödan. Vilket de som är odelat positiva till tester här i tråden också borde hålla med om är dåligt? Men tydligen inte
Citera
2025-05-09, 18:29
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Vad skulle vara nytt med det här? Polisen har väl alltid haft rätt att kontrollera någon om dom misstänker att föraren är alkohol/narkotika påverkad?
Vad är det jag missar?
Det som är nytt med lagen som trädde i kraft den 1 mars* är att det numera är tillåtet med rutinmässiga ögonundersökningar. Det vill säga, numera får de även undersöka ögonen på förarna även när de inte misstänker att föraren är narkotikapåverkad. Förut fick de inte det. Rutinmässiga alkoholutandningsprov i trafiken har använts av polisen sedan länge. Även när det inte finns någon konkret misstanke att föraren är alkoholpåverkad så får polisen rutinmässigt be förare att göra ett sådant prov. Nu har den möjligheten även utvidgats till rutinmässiga ögonundersökningar.

* Lag (2024:1231) om försöksverksamhet med rutinmässiga ögonundersökningar i trafiken (Prop. 2024/25:16)
Citera
2025-05-09, 18:33
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Cannabis är väl spårbart 14 dar i kroppen.
Ja, men var personen då påverkad under bilfärden eller rökte han för tre dagar sedan.

För övrigt har väl redan polisen fått göra detta men det har nu utökats även till trafikpoliser, typ?
Så är väl ingen skillnad egentligen förutom att det kommer ge möjlighet att hota även bilister på samma sätt som de gör med stöddiga invandrare på stan.

Men om polisen verkligen nu ska hålla på med dessa halvmesyrer kan vi väl lika gärna gå all in. Arbetsgivare får ju skicka folk på urinprov lite hipp som happ så då kan väl vi lika gärna tvinga alla som har körkort att lämna och visar det utslag så ryker körkortet.
Problemet fixat.
Citera
2025-05-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det som är nytt med lagen som trädde i kraft den 1 mars* är att det numera är tillåtet med rutinmässiga ögonundersökningar. Det vill säga, numera får de även undersöka ögonen på förarna även när de inte misstänker att föraren är narkotikapåverkad. Förut fick de inte det. Rutinmässiga alkoholutandningsprov i trafiken har använts av polisen sedan länge. Även när det inte finns någon konkret misstanke att föraren är alkoholpåverkad så får polisen rutinmässigt be förare att göra ett sådant prov. Nu har den möjligheten även utvidgats till rutinmässiga ögonundersökningar.

* Lag (2024:1231) om försöksverksamhet med rutinmässiga ögonundersökningar i trafiken (Prop. 2024/25:16)

Ja precis! En helt tandlös ny lag? Vad är nytt med detta och hur skulle det stoppa folk som kör påverkade?
Signalpolitik helt enkelt.
Citera
2025-05-09, 18:50
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ja precis! En helt tandlös ny lag? Vad är nytt med detta och hur skulle det stoppa folk som kör påverkade?
Det som är nytt är att polisen kan ta en hel väg och säga att alla som kör längs den vägen ska få sina ögon undersökta. Förut fick de bara undersöka ögonen ifall en förare körde vingligt, eller nåt annat som gav polisen en konkret anledning att tro att föraren skulle kunna vara drogpåverkad.

Själv tror jag nog att det finns en hel del människor som kör drogpåverkade, men som inte gör det på ett sätt att de blir stoppade av polisen och kontrollerade. Om polisen börjar kontrollera förares ögon rutinmässigt, då kommer en del av dessa fångas upp. Nackdelen med lagen är att pupillerna kan bete sig ”udda” av helt andra anledningar än att någon är drogpåverkad. Genom att rutinmässigt undersöka folks ögon kommer förmodligen testerna ge utslag även för en hel del människor som inte är påverkade.
Citera
2025-05-09, 18:51
Medlem
Citat:
Signalpolitik helt enkelt.
Om du blir av med körkortet stoppar det väl?
Citera
2025-05-09, 18:51
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Hade du även tackat polisen om det visar sig att testet inte är robust och felaktigt indikerade att du är drogpåverkad, och att du då får åka till polisstationen och bli tvingad att kissa framför dom?

Sannolikheten att man blir felaktigt flaggad är så liten att när det väl sker så är det bara att svänga förbi för ett snabbt prov. Ingen fara. Vill man inte kissa framför en polis så går det bra att ta ett blodprov. Enkelt löst.

Att vi kommer åt knarkpatrasket i samhället är såpass viktigt att vi får finna oss i att ta en omväg en till polisen max en gång vart femte år.

Jättebra det här.
Citera
2025-05-09, 18:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Vi får väl se hur du reagerar när du blir avklädd på stationen och fingrad i röven av någon aspirant som tycker du ser lite påverkad ut efter jobbet.

Det händer inte så varför hittar du på sånt här trams för? Du låter som en pundare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in