Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Hah, känns som att vi knyper bekantskap här
Det verkar nämligen som att läkarna ser väldigt mycket lättare på att skriva ut just Temesta... De verkar knappt ens veta att det finns. De får typ lära sig att den som inte vet nåt får sobril, den med pa får stes, missbrukaren får xanor och de som blir över får ikto... Men temesta ingår inte. De ger det typ till de som frågar. Sjukt skumt..
Jävligt skumt nu när jag ser vad jag skrivit... eller iofs. exakt så har mitt utskrivtsmöster sett ut...

Gäller detta med vanliga läkare på typ. vårdcentralen? Kan tänka mig att det inte går hem så lätt hos min psykiatriker. Iofs så är ju psykiatrikerna extremt överbelastade och stressade. Rätt dag vid rätt tid
Hade en överläkare ett tag för två år sedan som kallade stesolid för valium. Jomen! Fick några burkar. Skönt med läkare som vart med ett tag och skrev ut bensodiazepiner till allt möjligt t ex huvudvärk och kärleksproblem.
Men för att tillföra något så hade jag ett hundrapack 2,5mg lorazepam för ett tag sedan. Och de funkade bra mot ångesten. Se upp för reboundeffekten som kan komma efter en vecka. Och blanda inte (försiktigt isåf) med alkohol, jag hade svårt att behålla kontrollen när jag råkade få i mig lite sprit.
Se upp för toleransökningen också och testa om lite mindre doser räcker.
Jag som har bla. socialfobi blev en rolig och ångestfri prick på lorazepam. Blir inte så trött av den heller. Skulle nog inte kunna rekommendera att man gick på denna dagligen. Man utvecklar snabbt beroende. Kan inte det vara förklaringen till att den inte används så mycket i öppenvården? Har för mig att jag läste att den används mest i mer kontrollerad vård som t ex när man är inlagd (?)
I Storbritannien är Lorazepam (Ativan) väldigt populär. Tydligen så är den avregistrerad i Norge.