2006-09-04, 14:39
Medlem
vi kanske borde kolla "uppgången" vid den gröna madrassen neffy och frenatic?
eller har ni redan kollat den..? de gånger jag har varit med har vi aldrig spanat in den.. :/
Citera
2006-09-04, 14:58
Bannlyst
Inget roligt där uppe, bara ännu ett kanontorn samt 2x Ammo förråd. Tror att jag har sett det mesta av fortet, borträknat alla service tunnlar som går bakom väggarna, men tror knappast dom är intressanta att krypa runt i
Citera
2006-09-04, 15:52
Medlem
Det är ett facinerande ställe, stort och lätt att tappa orienteringen var olika uppgångar ligger på utsidan när man står på insidan om man inte öppnar och kollar ut. Kan mycket troligt ha fel om utgången till vänster mitt i skogen eftersom det var länge sen jag var ut genom den och det var mörkt ute... såg bara skog, kan ev. ha förväxlat den med nån av de på toppen innanför staketet av misstag.

Var på innsidan ligger utgången som är på toppen nära observationsposten (Till vänster sett från stora porten) nere i "miniravinen" med vajrarna över?

Vart rejält snopen när jag hittade tunneln med som går till höger längst bort till de två utgångarna utanför staketet, trodde inte att det var så stort.

En orienteringskarta, eller ritningar vore mumma, så man ser hur allt förhåller sig till varann och hur rätt/fel man har haft

Undrar om de tänker bomma igen det ordentligt eftersom de har fixat staketet, nästan lite konstigt att det har fått stå öppet så här länge.. men men kommunalarbetare är inte kännda för sin snabbhet inför jobbiga arbetsuppgifter.
Citera
2006-09-05, 14:06
Bannlyst
Om du går ner i Hell Hole, fortsätter rakt fram, och tar den första trappan på högersida, upp till en dörr (som förr var stängd, numera öppen) så kommer du ut vid "miniravinen" med vajrar. Ska ta mig och rita en karta nästa gång jag drar ner i mörkret igen Fan, ja älskar det där stället
Citera
2006-09-05, 18:53
Medlem
Frenatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neffy
Joo, vi har kommit upp utanför staketet. Men den ligger på högersidan av anläggningen, om du tänker dig att du står nedanför, vid porten. Till vänster har jag inte hittat något, kanske något nytt att upptäcka

klart de finns mer! var där med äventyrsskolan för ca 6år sen, då var vi in i nån annan del av fortet som ligger långt till vänster om man kollar upp mot berget från huvudporten. vet dock inte hur stort de är men när man var liten kändes de enormt stort iaf

har cyklar omkring lite där för itne så ånge sen men aldrig hittat tillbaka till ingångarna (var minst 3, men vet nite om dom var sammanbundna av gångar).

tror dock jag har en arning om vars de kan vara nu när ja börjar tänka på hur de sågut den dan vi var uppe där, får ta och kolla de snart
Citera
2006-09-05, 23:00
Medlem
Intressant, har snokat omkring två gånger utanför ormberget, men bägge gångerna har polarna bangat för att fläktar har varit igång inuti anläggningen. "Hell hole" är hålet som finns på toppen av berget va? I det lilla rummet?
Citera
2006-09-05, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.
Intressant, har snokat omkring två gånger utanför ormberget, men bägge gångerna har polarna bangat för att fläktar har varit igång inuti anläggningen. "Hell hole" är hålet som finns på toppen av berget va? I det lilla rummet?

Stämmer bra de, ganska enkelt att se pga. den dit skriva texten "HELL HOLE" på väggen, pil nedåt Att fläktarna är igång är ganska vanligt, har dock aldrig träffat på ngn nere i tunnlarna. Ta med dig ett par polare som inte bangar ur å dra ner, är lätt värt det, speciellt om ingen varit där förut, finns så mkt att upptäcka där nere. Och upptäcker gör man ju inte direkt med en guide
Citera
2006-09-06, 00:45
Medlem
puckon

Hej,

Var ner i fortet tidigare idag och utforskade det tämligen grundligt. Blev dock tämligen förbannad när jag upptäckte vissa saker. På vissa ställen hade någon/några satt upp fällor i typ av lysrör som låg ovanpå dörrar osv bara för att de skulle ramla ner när man öppnade dem, detta tycker jag är FULLKOMLIGT idiotiskt då folk kan göra sig ordentligt illa, inte så kul att få ett lysrör i huvudet! Snubbeltrådar med mera var uppsatta osv... har ingen anning om vem som gjort detta men det var gjort denna vecka och förmodligen av någon som antingen läst eller skrivit i denna tråd. Fattar inte hur man kan vara så dum i huvudet så man gör något sådant. En yttligare sak förutom själva skadan på den personen skulle vara att den slapphänta hanteringen från de som driver stället (som gör att vi kan vara där) garanterat upphöra och det skulle stängas till ordentligt.

/ c
Citera
2006-09-06, 01:34
Bannlyst
Måste då erkänna att vi är skyldiga för ett litet antal av "fällorna" (vet dock inget om någon snubbeltråd). Dom var uppsatta i syfte att enbart skrämma, absolut inte skada någon. Dom flesta bestod enbart av något som föll i marken då man öppnade en dörr, eller liknande, och inte i närheten av någon person. Däremot kan jag absolut (i efterhand ) hålla med om att lysröret på dörren var en dum sak att göra, men gjort är gjort och kan bara be om ursäkt för det och hoppas att ingen gjorde sig illa, vilket är svårt att tro, då fallet från lysröret hade varit ca 10cm

Var som sagt menat som ett skämt och inget illa. Att stället skulle stängas ner tvivlar jag på, då det varit öppet i ett antal år, och förfallit mer och mer, pga bla skejtare och folk som (rykten) har haft fest där nere. Därmed inte sagt att man bör förstöra det ännu mer bara för att det redan är risigt.
Citera
2006-09-06, 20:20
Medlem
boritos avatar
kan någon visa på typ eniro vars ingången är
Citera
2006-09-06, 22:01
Medlem
Längesen man var inne i fortet på ormberget.
Gjorde nån typ av "fångarna på fortet" -äventyr där nån gång på 90talet.
Såg några bilder i nån länk i denna tråd, med ett rum fullt med rep kors och tvärs.
Det rummet skulle man korsa i nästan beckmörker, utan att ta i repen,
det hängde bjällror på dom (som exempel på en station)

EDIT: Ingången vi använde var en betongtrappa rakt ner och en dörr till vänster,
mitt uppe på ormberget, på ett kalhygge/under/inärheten av kraftledning eller liknande.
är ju runt 10 år sedan nu så.. *dement*
Citera
2006-09-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xzapp
Trist att allt ska städas upp så himla rejält nu för tiden, blir inte så mycket kvar till eftervärden.

Allt från malmhamnen städases bort / revs och fylldes igen... http://www.flashback.org/leave.php?...30&arkiv=False

Det finns mer info i den här tråden: http://www.flashback.org/showthread.php?t=279618

En av de få saker de inte rörde är sånt som var äldre än hamnen som revs, men det är inte så mycket spännande. Tex en "borgliknande" husgrund med en kort tunnel från källaren. Jag har dessutom för mig att ammunitionsförådet till den gammla LV ställningen vid toppen är kvar (ett mycket litet bergrum med metalldörr).

Synd att man inte hann kika runt där inne på området, innan dom rev allt. Jag flyttade till svartöstan försent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in