2006-08-28, 23:10
Bannlyst
Lite bilder från ett par UE expeditoner i Luleå. Ormberget samt Mjölkudds berget, både nedlagda militärfort.

http://www.pixbox.se/usr_show_id30882_page0_order1.html

Ormberget är ett ganska välkänt ställe, så jag påstår inte att vi var dom första som hittade det, men tänkte att ni kanske ville se hur det såg ut

Om någon har tips på andra ställen i Luleå eller närliggande ställen så uppskattas det.
Citera
2006-08-29, 00:12
Medlem
Frenatics avatar
jag är en rätt kass mörkerfotograf och därav blev hyfsat många bilder rätt gryniga...

ska försöka få dom lite bättre tll nästa gång
Citera
2006-08-29, 00:44
Medlem
[BBB]Thors avatar
Fina bilder.

Är mjölkuddsberget en gammal omformarstation/tågtunnel?

Ormberget hade ju KA anläggningen LU på toppen men inne i berget så såg det mera ut som ett skyddsrum/ledningscentral. Stämmer detta?. Undrar om det var några militärer som hade en släng av satanist dyrkan i sig ..??

Citera
2006-08-29, 01:09
Bannlyst
Tror inte att mjölkuddsberget har haft ngt med tåg att göra, men kan ju inte vara säker. Vi har inte (ännu ) tagit oss in i själva fortet, bara stött på låsta dörrar eller liknande hinder.

Ormberget har efter det lades ner använts av ngn förening som ett slags "fångarna på fortet" lokal, med olika celler och liknande, men det lades ner för ett antal år sedan. Nu vet jag inte vad dom har det till, har aldrig stött på ngn auktoritet där nere, men ibland är fläktar och liknande påslagna, så ngn ser till stället då och då. Finns kök, matsalar, sovrum m.m där nere, stort som fan är det
Citera
2006-08-29, 18:49
Medlem
haha

Jaja, var ute förra veckan och fotade vid Ormberget i två omgångar, så jag kan säga att Neffy, ni lämnade lyset på i rummet under observationsrummet!

Tänkte lägga ut bilderna idag för att visa alla men du han före, har dock lagt upp lite bilder för er som vill se de yttre delarna av fortet!

Håll till godo

www.coolhand.myphotoalbum.com

/ C
Citera
2006-08-29, 19:08
Medlem
Frenatics avatar
under bservations rummet? är inte säker på vars de ligger
men de är sant, vi tände och släckte på endel ställen.

var huvudporten öppen när du var där?
var stängd och reglad när vi kom dit, och dörren bakom var också låst.

fina bilder du hade tagit förövrigt
Citera
2006-08-29, 19:13
Medlem
Truxas avatar
I Luleå verkar det ju finnas massor av goa grejor! Fina bilder!
Citera
2006-08-29, 19:16
Bannlyst
Medhålls, snygga bilder. Men tror faktiskt att du var där före oss Huvudportem var som sagt ordentligt reglad och låst när vi kom dit, samt att dom har bytt ut skyddsnätet som inhägnar området. Tror att dom gör stället redo för vintern eller liknande. Bara dom inte stänger igen de mytomspunna "Hell Hole"
Citera
2006-08-29, 19:16
Medlem
...

Observationsrummet är den lilla "bunkern" på toppen av berget, den där det går en stege ner till två små rum, sen fortsätter en stege även längre ner, antar att det var här ni kom in?

Första gången jag var där var det öppet nere vid stora porten, dock var det lite rörelse runt omkring där så jag gick runt staketet tills jag hittade en ingång. När jag kom ner igen var porten låst.

Andra gången jag var där var porten stängd hela tiden, dock var saker olika uppe på berget, gångar var öppna, lampor både släckta och på så det märktes att ngn varit där...

/ C
Citera
2006-08-29, 19:20
Medlem
Frenatics avatar
mm, är rätt aktivt dära, när vi var ner och fota "mötte" vi en hel hög med småungar som var där och traska omkring, uppe på ytan då. och lyset var på under observatoriet när vi kom dit också.
Citera
2006-08-29, 19:22
Medlem
hertsön

Hej, igen...

Thor, var Ormberget verkligen en KA anläggning? Lokaliseringen är inte optimalt för den typen av användning och sen så finns det väl en KA anläggning på Hertsöberget med 15.2 cm kanoner av samma typ som på Hemsön vid Härnösnad? (rätta mig om jag har fel) Känns som att Ormberget tillsammans med Mjölkuddsberget snarare skyddade Luleå och början av Malmbanan...

/ C
Citera
2006-08-29, 19:23
Bannlyst
Aha! I see! Observationsrummet a.k.a Hell Hole, eller iaf nedgången som ligger i rummet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in