2025-04-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Egentligen är kampanjen inte woke, utan det är en glad kärnfamilj. Killen är svart, tjejen vit. En och annan hobby-nazist kommer att skita knäck, men det är ju inget att bry sig om.
Det är inte vad det handlar om. Har du verkligen inte förstått det? Hur dum är du egentligen? 🤣

Nu ska jag förklara för så även en dum individ som du förstår. Vad folk klagar över att den väldigt skeva fördelning av par. 9 av 10 (minst) av reklamerna med mixade par är kvinnan vit och mannen svart. Tror du det är en ren slump? Varför inga andra kombinationer?

Så där, nu kan du tacka mig för att jag hjälpt dig förstå och sen kan du be om ursäkt till personen du kallade nazist. Nästa gång kanske du inte ska skylta med att du är dum 🤣 Skäms lite för dig faktiskt lol.
Citera
2025-04-25, 19:00
Medlem
patriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du är något på spåren här. Rasisterna "klagar" på att det "bara" är mörkhyade män med ljusa kvinnor men inte tvärtom. Orsaken är nog (tyvärr) att den absoluta majoriteten av högutbildade och integrerade mörkhyade personerna i Sverige är män, och därmed har möjligheten att träffa det motsatta könet ur samma socialgrupp som sig själva.

Men vi anställer absolut högutbildade kvinnor av andra etniciteter. Jag jobbar dagligen med kvinnor från Indien och Mellanöstern, och denna grupp växer.

Men tyvärr är det inte lika jämställt vad gäller utbildning i Indien som det är i Sverige och därför ser fördelningen ut som den gör.

Fel. Kvinnor med utländsk bakgrund är mer högpresterande samt den grupp som mest läser vidare efter gymnasiet.

Det är en googling bort.
Citera
2025-04-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes88
Allt fler svenska företag verkar lämna produktfokus för att istället bli megafoner för ideologisk opinionsbildning. Det senaste exemplet är Sia Glass, som nu hamnat i blåsväder efter lanseringen av sin sommarkampanj, frontad av en bild som blivit närmast ikonisk i reklamvärlden: svart man, blond kvinna, och blandade barn.

Bilden har väckt reaktioner på sociala medier där många ifrågasätter varför just denna konstellation är så återkommande, och varför den används för att sälja allt från glass till mobilabonnemang. Enligt kritikerna är detta en del av en större trend där företagen aktivt försöker forma kulturella normer snarare än att bara sälja produkter.

Sia Glass VD, Stefan Carlsson, går dock till motangrepp: han kallar kritikerna för extremister och säger uttryckligen att de får bojkotta företaget om de inte gillar kampanjen.

Citat:

"Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna."
– Stefan Carlsson, VD på Sia Glass

Samtidigt rapporterade Sydsvenskan redan 2023 att andelen svarta afrikaner i svensk reklam är tre gånger högre än deras andel i befolkningen. Är det rimlig representation eller medveten normförskjutning?

Diskussionsfrågor:
Är det näringslivets roll att driva samhällsförändring genom symbolisk representation?
Bör företag fokusera på sin produkt eller ta ställning i kulturella och politiska frågor?
Vad säger det om vår tid att VD:ar nu öppet kallar sina kritiker för extremister?
Finns det ett tvång på företag att visa "rätt sorts" familjebildning och representation?

https://www.hn.se/hallands-affarer/s...f-082d824be242
Löjlig diskussion. Att ha med invandrare i en reklam är inte woke per automatik. Fullt förståelig reaktion från företaget på den löjliga kritiken.
Citera
2025-04-25, 19:05
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Vad är det för trams. Vinstdrivande företag gör vad de tror ökar vinst/försäljning. De driver inte en "politisk agenda".

Självklart tjänar Sia att bredda sig i samhället, de få rasister de eventuellt förlorar köper ändå inte glass.

Haha du har ingen aning om min enorma konsumtion av SIA. Sia har för mig varit en svensk glass som jag med glädje köpt.

Nu när det är en woke-negerglass smakar den inte lika bra längre.

Problemet är inte att mannen i reklamen är neger. Problemet är att Sia kommer ut som Woke.
Citera
2025-04-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Fel. Kvinnor med utländsk bakgrund är mer högpresterande samt den grupp som mest läser vidare efter gymnasiet.

Det är en googling bort.

Helt riktigt. Så är det.
Citera
2025-04-25, 19:07
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Löjlig diskussion. Att ha med invandrare i en reklam är inte woke per automatik. Fullt förståelig reaktion från företaget på den löjliga kritiken.
Så när är det woke per automatik?
Citera
2025-04-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Så när är det woke per automatik?
Om någon hade påvisat ett mönster hos SIA hade jag kunnat lyssna på diskussionen. Men en reklam med en halvt mörkhyad person som äter glass är långt ifrån tillräckligt.
Citera
2025-04-25, 19:11
Medlem
Citat:
Vad är det för trams. Vinstdrivande företag gör vad de tror ökar vinst/försäljning. De driver inte en "politisk agenda".

Självklart tjänar Sia att bredda sig i samhället, de få rasister de eventuellt förlorar köper ändå inte glass.
Jag har inte riktigt kommit underfund med om du är så här dum på riktigt eller om du vet att det du skriver är fel men väljer att hävda motsatsen till vad folk skriver bara för att du uppfattar det som rasistiskt?

Jag kan svära på att om du var ute och gick och det var knallblå himmel och 25 grader varmt och nån sdare sa: va skönt väder vi har! Så hade du instinktivt svarat med att det var skitväder 🤣

Det är såna ni är lol. Motvalls kärringar 🤣
Måste vara fruktansvärt att leva ett så bittert liv 😢

OnT. Tror du att det är en ren slump att 9 av 10 (minst) reklamer är just denna kombinationen? Varför är andra kombinationer så få? Hade de vart 50/50 så hade jag hållt med dig men nu vet ju både du och jag att det inte är så. Varför?
Citera
2025-04-25, 19:12
Medlem
Denna reklam är en styggelse och gör mig förbannad. Kommer INTE köpa Sia glass någon mer gång.
Citera
2025-04-25, 19:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

"Hamburgrestaurangen Max tog öppet ställning för etnisk mångfald och mot Sverigedemokraterna under partiets dag på Almedalsveckan. Nu storsatsar man för att nyrekrytera 50 utländska personer för chefspositioner."

(FB) Snabbmatskedjan Max tar ställning mot SD — satsar på att anställa främlingar
Citera
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
SEB Båda mörkhåriga, kvinnan kanske något mer. Handelsbanken Inga svarta män.

Du får scrolla ner till: Bli svårlurad - tips mot bedrägerier. Finns på både handelsbanken och seb.
Citera
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Måste det vara en svart man som vi ska se upp till mer eller mindre varje gång? Det är det som är frågan, hur extremt överreprensenterat det är.

Varför tycker du att svarta män och blonda kvinnor ska vara så pass överrepresenterade ? Om du inte är en svart man så finns det helt enkelt inga fördelar med det.

Vad är det för nackdel menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in