2025-04-26, 17:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Bara för att det är accepterat i svenskan så betyder det inte att det är svenska.

Då är det väldigt mycket som du använder som inte är svenska, accepterat är ett exempel på det.

Citat:
För att svara på din fråga:

1: Alla samhällsaktörer får den rollen, vare sig de vill eller inte
2: Det får ägarna bestämma
3: Inget särskilt, eftersom VD:ar alltid har kallat kritiker för olika saker
4: Tvånget är att tjäna pengar, och att haka på bredare trender är väl ett säkert kort. Woke är en trend, så ja, ett visst tvång kanske, men det ligger väl i att välja synbart enkla metoder

1. Nej den rollen tar man sig eller så gör man det inte.
2. Ägare kan vara som i fallet SIA Glass en liten grupp och då har de givetvis ett direkt bestämmande. Om det däremot är ett publik aktiebolag med spritt ägande är det inte lika tydligt.
3. När en VD pekar ut en reaktion från en grupp som något de vill vara utan så är det att lägga mer bränsle på brasan.
4. Det handlar mest om att människor har svårt att inte följa med strömmen. Det finns dock alltid ett alternativ och det är att inte tydligt ta ställning i frågan.
Citera
Medlem
X3treams avatar
Jag köpte Sia glass idag, den smakade precis som vanligt, jag vart inte transa eller bög eller svart av att äta den, ni kan äta den utan problem.
Citera
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Jag tror det är fler som tänker att "fan vilket skitnödigt företag som ängsligt lägger allt krut på att framstå som rätt och bra och södermalms-PK". Detta är ju höggradig cynism. Varför i hela friden ADRIG en svensk man och en asiatisk kvinna i reklamen? Detta borde vara det mest representativa mångkulturella äktenskapet i Sverige. Men det är inte riktigt lika PK...

Det var ändå en kreativ vinkel:
‘De borde ha använt den sorts mångkultur jag tycker om – annars är det cynism!’
Man kan ju bli religiös för mindre.
Citera
2025-04-26, 17:56
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag kommer aldrig mer att köpa Sia Glass.

Sorgligt. Jag tror SIA överlever ändå. De säljer glass – inte inskränkthet på burk. 😉
Citera
2025-04-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du slåss mot en privat verksamhet i din menlösa kamp mot floskeln "woke". En floskel som saknar en tydlig beskrivning.

I USA finns en sorts kamp mot "woke", men det gäller i offentlig sektor.

Ja SIA är en privat verksamhet. I USA slåss Trump mot både privat och offentlig sektor. Se bara på exempelvis Eriksson och LEGO som ändrar i sin årsredovisning efter krav på Trump.
Citera
2025-04-26, 18:06
Medlem
Tröttsamt att man konstant försöker påverka människors undermedvetna om att konstigt ska vara naturligt. Det har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera. De få svenska vita kvinnor som avlar fram mulatter är antingen trasiga från början och/eller WT.
Citera
2025-04-26, 18:08
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Testa gärna vit man och asiatisk kvinna. Vacker kombination, men Hübinette kommer att vråla om "pedofila böjelser" och statsteve bjuda in Simon för reportage om thaibodar och köpefruar.

Precis. Alla feminazister skulle gå i taket.
Citera
2025-04-26, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag köpte Sia glass idag, den smakade precis som vanligt, jag vart inte transa eller bög eller svart av att äta den, ni kan äta den utan problem.

Jag såg SIA Glass i frysdisken, men eftersom jag inte vill köpa något från agendadrivna företag så avstod jag. Det gick alldeles utmärkt, men VD:n är förmodligen fortfarande en grupptänkare.

Att du inte blev det du skriver kan väl bero på att du redan är det eller så är du bara allmänt korkad.
Citera
2025-04-26, 18:13
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag såg SIA Glass i frysdisken, men eftersom jag inte vill köpa något från agendadrivna företag så avstod jag. Det gick alldeles utmärkt, men VD:n är förmodligen fortfarande en grupptänkare.

Att du inte blev det du skriver kan väl bero på att du redan är det eller så är du bara allmänt korkad.

Jag tror du är mest korkad.
Citera
2025-04-26, 18:15
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Kvinnor faller så lätt för ”skapade trender”! Mediahusen, public service och reklambranschen leker integrationsverktyg. De ”skapade trenderna” fungerar sedan som referenser när man säger att man endast ”speglar verkligheten”!

Det har varit deras modus operandi och uppgift de senaste 12 - 15 åren, hur genomskinligt och uppenbart som helst. Kommunisterna, feministerna och tokvänsterns skapande av ett Sverige i kaos.

Visst har de lyckats!

Visst har dom det, den subversiva feminismen har snart sänkt hela västvärlden genom att idiotförklara hemmafrun och sparka ut tjejer i arbetslivet för att göra karriär och inkvoteras på höga poster! Därav raserad befolkningsstruktur och kalergiplanen är på väg att förverkligas. Det gick långsamt i början men nu är det full fart! Det energifattiga, mångkulturella, muslimska och snart avindustrialiserade Europa går en ödesdiger framtid tillmötes. Så snart USA lämnat oss efter att ha slutit fred med Putin och sanktioner som drabbat oss själva värre än Putin. Europa är helt enkelt inte intressant, överhuvudtaget, utan vi sitter enbart med en massa problem som Europa skapat själv!

Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Det är nästan rörande att se hur patetiskt svaga ni blivit. En reklam med en svart man, en blond kvinna och blandade barn och du reagerar som om någon knivhuggit dig i magen. Ni som lipar över denna reklam är inte "kulturellt medvetna", ni är förlorare. Historien kör över er och ni står kvar och tjuter som barn som tappat sitt jävla godis.

Att du tycker att svenska företag ”bedriver opinionsbildning” genom att visa verkligheten alltså att olika människor träffas, lever ihop och skaffar barn säger mer om din skröpliga världssyn än om företagen.

Världen förändras, samhällen blandas, och den som inte tål det får stå där som en fossil från 1800-talet och skrika på en jord som inte längre lyssnar. Du kallar detta "normförskjutning"? Ja, exakt för normen förut var rutten: den byggde på feg rasism, småsinthet och ett löjligt självbedrägeri om "renhet". Det enda som egentligen sker är att reklam visar hur världen ser ut 2025. Inte 1910. Du klarar inte ens av att se det utan att koka av mindervärdeskomplex och impotent hat.

Och när verklighetsfrånvända dårar påstår att "Sverige är det minst rasistiska landet" så får dom hålla truten: Sverige är ett land där vissa hellre vill förbjuda en glassreklam än erkänna att folk av olika hudfärger kan vara en familj. Det är inte "minst rasistiskt". Det är ett land där folk som du fortfarande tror att hudfärg avgör människovärde.

Stefan Carlsson, VD:n på SIA Glass, sa exakt rätt:"Vi kan vara utan er." Ja, och Sverige skulle må förbannat mycket bättre utan gnälliga, inskränkta, livrädda smådårar som du som får panik av en djävla glassreklam.

Du är inte en försvarare av tradition eller kultur. Du är ett museumsexemplar över förlorad mänsklighet en påminnelse om hur pinsamt små vissa människor kan bli när världen växer ifrån dem.
Och du din jävla idiot tror att det är endast SIA-glass det handlar, ser du inte hur mångkulturen trycks ner i halsen på oss? Försöket att skapa ett nytt Europa kommer förstöra mer än du kan någonsin ana.
Citera
2025-04-26, 18:15
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Källa på det? Jag tror liksom inte på dig
Citera
2025-04-26, 18:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror du är mest korkad.

Tyvärr du har fel även där, precis som i allt du uttrycker. Du är en vänsterpajas med härmande beteende. Försök komma med något intelligent för omväxlings skull. Du påminner starkt om VD:n på SIA Glass i ditt uttryckssätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Källa på det? Jag tror liksom inte på dig

Det gör du rätt i att inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här