2025-04-24, 23:00
Medlem
Kappatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad menas med sista meningen?

Att de har jobbat i spåret utan att ha stängt av trafiken. Eller ordergivit tågen (att tågen kör långsammare)

Ordergivning sker mer eller mindre aldrig av personal i spåret. Utan vi jobbar med avstängt spår eller med tågvarning (det står en gubbe och håller utkik efter tåg)
Citera
2025-04-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garv-Per
Det beror väl på om du blir påkörd och bortstött. Fastklämd blir du inte, kroppen blir mosad just där hjulen rullar över, du klyvs. Fastnar din kropp i hjulhuset så följs kroppen med vidare och du klyvs i omgångar.

Ja det kan se ohyggligt hemskt ut,och det baserar jag på för att jag har plockat bort påkörda älgar .
En gång så låg det slamsor i ca 500 meter.

Dessutom låg det ett intakt foster bredvid spåret och lösa ögon o små benbitar i enormt antal.
Mycket makabert kan jag lova.
Citera
2025-04-24, 23:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappatalist
Att de har jobbat i spåret utan att ha stängt av trafiken. Eller ordergivit tågen (att tågen kör långsammare)

Ordergivning sker mer eller mindre aldrig av personal i spåret. Utan vi jobbar med avstängt spår eller med tågvarning (det står en gubbe och håller utkik efter tåg)
Tack! Det skulle jag inte lita på.
Citera
2025-04-24, 23:03
Medlem
Citat:

I stora drag att en tågvarnare utsetts som ska varna när denne ser tåg komma. Tågvarnaren ska ha full fokus på uppgiften.
Enbart lätta redskap får användas (max 120 kg).
Tågvarning får enbart användas om förutsättningarna tillåter det.
Det man tar hänsyn till är största tillåtna hastighet, siktsträcka, utrymningstid samt en säkerhetsmarginal
Senast redigerad av ostenosten 2025-04-24 kl. 23:05.
Citera
2025-04-24, 23:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostenosten
I stora drag att en tågvarnare utsetts som ska varna när denne ser tåg komma. Tågvarnaren ska ha full fokus på uppgiften.
Enbart lätta redskap får användas (max 120 kg).
Tågvarning får enbart användas om förutsättningarna tillåter det.
Det man tar hänsyn till är största tillåtna hastighet, siktsträcka, utrymningstid samt en säkerhetsmarginal
Stort ansvar det där. Det kanske kommer ett sms...
Citera
2025-04-24, 23:09
Medlem
Citat:

Ordergivning ;
Lokföraren får information från tågklareraren om att Största tillåtna hastighet är reducerad på en viss sträcka med anledning av exempelvis fel på spåret som gör att hastighetsklassen är sänkt för tillfället.

Det normala är att besked om största tillåtna hastighet ges via skyltar eller baliser som automatiskt ger loket informationen via atc-systemet.
Citera
2025-04-24, 23:11
Medlem
Citat:
Stort ansvar det där. Det kanske kommer ett sms...

Absolut!
Allting ska ju riskbedömas. Men i många fall vid just tågvarning så skrivs det ganska sällan ner någonting (pratar av egen erfarenhet). Man kör bara på.

I dagsläget är det vanligt med inhyrd personal. Som många gånger då har en sämre ”lokal kännedom”. Det gör att riskerna vid arbeten ökar mkt

En annan sak jag kom på är också att du kanske fått med dig någon ut du aldrig arbetat med tidigare. Du har ingen aning om den du har med dig är att lita på, erfaren osv osv
Senast redigerad av ostenosten 2025-04-24 kl. 23:16.
Citera
2025-04-24, 23:21
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad jag hört från källa handlar det om signaltekniker.

Det finns exempel sedan långt tillbaka och färskt att många som jobbat länge inom spårområde blir alltför slappa inför sin roll, då händer sånt här.

Det är hemskt, och kanske är det inte så i detta fall, men folk som knappt bryr sig om tåg som försöker få ett "klart" kommer förr eller senare dö.

Hoppas lokföraren är ok..

Kan också vara ett fall där person 1 tror person 2 håller koll, men person 2 tror av någon anledning att person 1 ska hålla koll.. man ska inte vara snabb o döma folk och deras misstag.
Citera
2025-04-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cubikoooo
Ordergivning ;
Lokföraren får information från tågklareraren om att Största tillåtna hastighet är reducerad på en viss sträcka med anledning av exempelvis fel på spåret som gör att hastighetsklassen är sänkt för tillfället.

Det normala är att besked om största tillåtna hastighet ges via skyltar eller baliser som automatiskt ger loket informationen via atc-systemet.

Det är ju inte alls det som menas med sista meningen. Vart får ni allt hittepå ifrån? 😂
Citera
2025-04-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcederberg
Det är ju inte alls det som menas med sista meningen. Vart får ni allt hittepå ifrån? 😂

Förklara då gärna för mig, vad ordergivning av tåg betyder.
Citera
2025-04-24, 23:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svammelprofeten
Ja det kan se ohyggligt hemskt ut,och det baserar jag på för att jag har plockat bort påkörda älgar .
En gång så låg det slamsor i ca 500 meter.

Dessutom låg det ett intakt foster bredvid spåret och lösa ögon o små benbitar i enormt antal.
Mycket makabert kan jag lova.
Jo, när vi arbetade med trädsäkring på järnvägen så slog ett precis passerande godståg i bromsen så det skrek ett antal minuter, vilket visade sig vara en person som cyklat rakt ut framför tåget vid en övervakad järnvägsövergång ett par hundra meter längre fram, och blivit påkörd. Det var inte en särskilt vacker syn när vi passerade själva olycksplatsen någon timme senare, om vi säger "köttfärs" så...

Man hade ju ingen vidare matlust ett par dagar efter det, det var en sak som var säker
Citera
2025-04-24, 23:46
Medlem
havregryyns avatar
Om arbetet utfördes under tågvarning kan det vara så att den person som skulle varna hjälpte till med arbetet, vilket man INTE får göra. Det är hårt reglerat men det skulle inte vara första gången det händer. Många tar genvägar. Tågvarning är inte perfekt men ibland nödvändigt. Det fungerar så länge ALLA håller sig till reglerna. Det finns flera viktiga punkter som måste uppfyllas för att få använda tågvarning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in