Igår, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
B 4391-25

Malmö Tingsrätt Onsdagen 25/6 är det dag 4 av 4 Huvudförhandling angående grov falsk angivelse,
medhjälp till grov falsk angivelse, misshandel

Samma dag blir det väl besked om fortsatt häktning eller är de på fri fot?
Eventuellt kan det ha gått snabbare, speciellt kanske om den åtalade mannen håller samma linje som i sista förhöret, dvs "inga kommentarer" till allt, och då kan rättegången redan vara slut och den fjärde dagen inte behövts. Mannen har f. ö varit på fri fot sedan länge.

Så det är fullt möjligt att ingen är häktad länge. Någon som varit på plats och vet mer?
Citera
Igår, 21:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du missade kanske detta inlägg?

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)

Det finns faktiskt liknande fall, även hovrätten ansåg att 1 års fängelse var en passande straffpåföljd för falsk angivelse. Även där anmälde alltså kvinnan en påhittad våldtäkt.

Den rosa lagboken är gammaldags och passe, fängelse bör definitivt komma på fråga även för kvinnan i det aktuella fallet.
Domarna ser bra och korrekta ut, lite lågt skadestånd men man kan inte få allt.

Får Elin ett års fängelse och 60 000 i böter då ska jag korka upp champagen här hemma det lovar jag

Vi får hoppas rättvisa skipas här som sagt.
Citera
Igår, 21:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Eventuellt kan det ha gått snabbare, speciellt kanske om den åtalade mannen håller samma linje som i sista förhöret, dvs "inga kommentarer" till allt, och då kan rättegången redan vara slut och den fjärde dagen inte behövts. Mannen har f. ö varit på fri fot sedan länge.

Så det är fullt möjligt att ingen är häktad länge. Någon som varit på plats och vet mer?
Som jag sa tidigare så uppdaterade Elin sin omslagsbil på FB den 19/6 och hennes mamma har kommenterat bilden så utifrån det verkar inte hon heller vara häktad fortfarande.
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur har du det med läsförståelsen? Jag har inte någonstans försvarat hennes avskyvärda brott. Vad jag däremot har gjort är att förklara motivbilden, så som den uppenbart är, när man läser FUP. 21-åringen anmäler målsägande falsk för våldtäkt, för att rädda sin sambo från rättslig påföljd pga misshandeln mot målsägande.

Och sambon gör sig skyldig till inte bara misshandel utav målsägande, utan också till medhjälp till grov falsk angivelse.

För ja: brottsrubriceringarna är nu ändrade till grov falsk angivelse, där 21-åringen står åtalad. Och medhjälp till grov falsk angivelse, där hennes sambo står åtalad. Sambon står i övrigt åtalad för misshandel mot målsägande.
Du är en envis jävel med ljuga och hitta på, det här är dina EGNA teorier ska det vara så svårt skriva det?
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur har du det med läsförståelsen? Jag har inte någonstans försvarat hennes avskyvärda brott. Vad jag däremot har gjort är att förklara motivbilden, så som den uppenbart är, när man läser FUP. 21-åringen anmäler målsägande falsk för våldtäkt, för att rädda sin sambo från rättslig påföljd pga misshandeln mot målsägande.

Och sambon gör sig skyldig till inte bara misshandel utav målsägande, utan också till medhjälp till grov falsk angivelse.

För ja: brottsrubriceringarna är nu ändrade till grov falsk angivelse, där 21-åringen står åtalad. Och medhjälp till grov falsk angivelse, där hennes sambo står åtalad. Sambon står i övrigt åtalad för misshandel mot målsägande.
Jasså grov falsk angivelse säger du, då är det ju minimum två års fängelse, då är hon inte alls ute snart som du skrev nyss trots hon suttit häktad ett par månader och en tredjedel dras av.

Hur känns det för dig om det skulle bli så? Inte bra va du vill hellre bura in målsägande va?
Citera
Igår, 21:46
Medlem
Varför blir inte dom som falskanmäler oskyldiga rattfyllerister häktade - de blir inte ens förhörda.

O hur kan man anmäla någon för rattfylleri utan att ha sett eller konstaterat att någon förtärt
alkohol - bevisen syns ju betydligt lättare än påstådda våldtäkter - dvs redan vis blåsprov.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
gummihajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Som jag sa tidigare så uppdaterade Elin sin omslagsbil på FB den 19/6 och hennes mamma har kommenterat bilden så utifrån det verkar inte hon heller vara häktad fortfarande.
Du menar omslagsbilden som uppdaterades 19 juni 2019?
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
my bad såg ut som den var uppdaterad nu, då får vi hoppas hon är kvar där hon ska vara då, dvs bakom lås och bom
Citera
Igår, 22:18
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
Det ser ändå ut som hon varit där inne hon hade fler bilder för ett tag sedan, så hon är kanske ute ändå.
Citera
Igår, 22:30
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Domarna ser bra och korrekta ut, lite lågt skadestånd men man kan inte få allt.

Får Elin ett års fängelse och 60 000 i böter då ska jag korka upp champagen här hemma det lovar jag

Vi får hoppas rättvisa skipas här som sagt.

1 År? Hon ska ha10 år minst. Och betala ett skadestånd som inte är av denna värld. Men Sverige är Sverige.
Citera
Igår, 22:59
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
1 År? Hon ska ha10 år minst. Och betala ett skadestånd som inte är av denna värld. Men Sverige är Sverige.

Men sluta. Vart är alla våldtäktsmän som beskyddas och knappt får 3års fängelse trots att det är minimum? Sätt en högre lägstanivå på dina kommentarer och enligt lagen. Diskutera straffsatsen i andra forum/trådar.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
lady84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren

10år va väl lite att ta i Men jag hoppas också på ordentligt straff. Luder som ljuger om våldtäkt förstör för riktiga offer!

Dock tycker jag fan inte otrogna nörden förtjänar nå skadestånd i huvudtaget. Karma fick han. Hoppas frun har vett nog att skilja sig. Va han inte 20år äldre en Elin också? Eller blandar jag ihop med annan fup kanske..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in