2025-04-26, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemvad25
Hoppas hon får kännbart straff och att det avskräcker andra hämndlystna hyndor att falskt anmäla våldtäkter!

Folk är avskräckta redan att anmäla falskt/ropa "varg" när ingen varg finns där. Folk lär sig från barndomen att man inte tills slut blir trodd om man ropar "varg" utan att varg är där. Vilket kan få ödesdigra konsekvenser den dag det verkligen är en varg där...

Kvinnor är rädda för att bli våldtagna. Så givetvis vill de inte ropa "våldtäkt" om det inte varit en våldtäkt. Eftersom de vill bli trodda och tagna på allvar den dagen de kanske blir utsatta för våldtäkt på riktigt.

En av anledningarna till att det är så pass ovanligt med falsk angivelse av våldtäkt.

I detta fallet tror jag kanske att 21-åringen påstår att någon annan har blivit våldtagen av målsägande I fallet. Och denna någon annan har dementerar. Och då åker 21-åringen dit för falsk angivelse.
Citera
2025-04-26, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det låter rimligt. Med tanke på att frågan är ställd on de någon gånghar utsatts. Alltså inte under det senaste året, utan någon gång under sina liv. Jag tror tom. Att det är fler än 1/4.

Falsk angivelse är dock ovanligt. Vem vill ens ses som "han/hon som blev våldtagen". Om man inte ens har blivit det (den gången).

I detta fallet tror jag som sagt att 21-åringen inte ens har haft sex med målsägande.
Jag tror på mer än var fjärde. Gissningsvis har lika många män utsatts också. Det har hänt några gånger att kvinnor klämt en mellan benen för att veta om man är värd att dra hem vid kvart i två. Har även hänt någon gång att en karl gör detsamma...

I min släkt finns det inte en kvinna som inte blivit klämd på brösten. Oftast när de arbetar på platser som skolor,,eller där utvecklingsstörda eller psyksjuka rör sig som museer och nöjesparker. Där händer det väldigt ofta.
Citera
2025-04-26, 08:56
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Detta måste väl vara första gången svensk polis inte ovillkorligen ställer sig på "våldtäktsoffrets" sida? Hennes rövarhistoria måste ha varit ovanligt dålig.
Alltså det finns ju ingen brist på personer och forum som gärna skriker att polisen skall utreda våldtäkter istället för 'X', och att det läggs ner alldeles för ofta.

Så du kan tyckas något onyanserad. Jag skulle säga att kritik mot att våldtäkter läggs ner ofta nog landar i liknande omständigheter. Men i det här fallet måste hon ju var varit osedvanligt klumpig om det rentav går att häkta henne, då finns det konkreta motbevis och inte bara ord mot ord om vad som hänt eller inte
Citera
2025-04-26, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror på mer än var fjärde. Gissningsvis har lika många män utsatts också. Det har hänt några gånger att kvinnor klämt en mellan benen för att veta om man är värd att dra hem vid kvart i två. Har även hänt någon gång att en karl gör detsamma...

I min släkt finns det inte en kvinna som inte blivit klämd på brösten. Oftast när de arbetar på platser som skolor,,eller där utvecklingsstörda eller psyksjuka rör sig som museer och nöjesparker. Där händer det väldigt ofta.

Ja, exakt. Flertalet människor, oavsett könstillhörighet, har förmodligen varit med om sexuella trakasserier. Obehagligt när det sker, men sedan skakar man av sig det och går vidare i livet ned ett Obehagligt minne "rikare". Man minns ju hur vissa killar i skolan var när tjejerna började få bröst. Det skulle klämmas och kännas. Inte av elakhet från killarnas sida, de var bara nyfikna. Men för tjejerna var det både Obehagligt och oönskat och gjorde rentav ont.

Och det du beskriver om kvinnor (och män) på krogen, när de fått i sig lite alkohol och hämningar brister. Då kan de utsätta andra för oönskade sexuell beröring.

Kommer vi till värre övergrepp så finns det mörkertal. Kvinnor och män som inte vill anmäla övergrepp de utsatts för. Och barn som inte vågar berätta.

Så du har nog helt rätt. Är förmodligen vanligt att folk har blivit utsatta.

Men i fallet som tråden handlar om, så har misstänks den häktade ha utsatt målsägande för falsk tillvitelse. De har förmodligen inte ens haft sex.
Citera
2025-04-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Actionable
Alltså det finns ju ingen brist på personer och forum som gärna skriker att polisen skall utreda våldtäkter istället för 'X', och att det läggs ner alldeles för ofta.

Så du kan tyckas något onyanserad. Jag skulle säga att kritik mot att våldtäkter läggs ner ofta nog landar i liknande omständigheter. Men i det här fallet måste hon ju var varit osedvanligt klumpig om det rentav går att häkta henne, då finns det konkreta motbevis och inte bara ord mot ord om vad som hänt eller inte

Förmodligen har den häktade och målsägande inte ens haft sex.

Kan rentav vara så att 21-åringen påstår att målsägande har våldtagit hennes kompis. När kompisen förhörs, så dementerar kompisen våldtäkt och det på ett trovärdigt sätt.

Jag tror alltså inte att någon form av sex mellan
21-åringen och målsägande har förekommit. Och man därmed snabbt har kunnat utesluta våldtäkt. Och även snabbt förstått att det handlar om falsk angivelse.

Hade sex förekommit, så hade det tagit längre tid än bara 8 timmar, att utreda vad som hänt.
Citera
2025-04-26, 09:28
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Förmodligen har den häktade och målsägande inte ens haft sex.

Kan rentav vara så att 21-åringen påstår att målsägande har våldtagit hennes kompis. När kompisen förhörs, så dementerar kompisen våldtäkt och det på ett trovärdigt sätt.

Jag tror alltså inte att någon form av sex mellan
21-åringen och målsägande har förekommit. Och man därmed snabbt har kunnat utesluta våldtäkt. Och även snabbt förstått att det handlar om falsk angivelse.

Hade sex förekommit, så hade det tagit längre tid än bara 8 timmar, att utreda vad som hänt.
Inte alltid helt lätt att konstatera sex om det inte finns skador, några spermasvar får man inte på den korta tid det tog att frihetsberöva.

Jag gissar att hon dragit en rövarhistoria om en tid och en plats där det skall ha hänt, men den anmälde personen har övertygade bevis för att han var på en annan plats då. Typ, jag satt på en kräftskiva med 23 vänner, och här är videorna vi spelade in under kvällen.
Citera
2025-04-26, 09:28
Medlem
Citat:

Grundproblemet är att det döms utan bevis i svenska domstolar vilket skapar incitament för falska angivande.

Om den här kvinnan är skyldig så är hon en droppe i havet i mörkertalet. Sannolikt mycket korkad.
Citera
2025-04-26, 09:54
Medlem
DonaldBidens avatar
Helt sinnessjukt!

Hon borde åtminstone dragit igenom historien med någon väninna innan hon gått till polisen, så hade hon maximerat chansen att den bestialiska våldtäktsmannen åkt fast. Nu blir hon istället offer för patriarkatet.
Citera
2025-04-26, 10:52
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Jamen exakt! Det är väl en av anledningarna till att falsk angivelse om våldtäkt är så pass ovanlig.

Ingen vill ju vara den som skriker "varg!" När ingen varg är där, då det kan få ödesdigra konsekvenser om det väl kommer en varg och man inte blir trodd....

I detta fallet kan det förmodligen vara så att kvinnan inte ens gar haft sex med målsäganden. Eller att hon rentav påstår att han har våldtagit någon annan. och denna "någon annan" har dementerar våldtäkt. Och då blir kvinnan häktad för falsk angivelse.

Det jag tänker, att hon förbrukat sitt förtroende hos rättsväsendet och ifall det blir någon nästa gång så borde ju frågan ställas, är du säker att det har hänt denna gång då vi ser du ljugit för oss tidigare? Borde få en redan svår sak att både anmäla och bli betrodd för att bli ännu svårare.

Finns nog gott om hungriga vargar som bara väntar på rätt tillfälle.

Men varför blir inte alla fall som polisen lägger ner gällande misstänkt våldtäkt istället till falsk angivelse? Är det att man då kan tro att en våldtäkt faktiskt har skett men svår att bevisa, medan i detta fall var det väldigt enkelt att peka ut henne som en lögnare och därför blir det automatiskt hon som genast blir misstänkt för brott?
Citera
2025-04-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Det jag tänker, att hon förbrukat sitt förtroende hos rättsväsendet och ifall det blir någon nästa gång så borde ju frågan ställas, är du säker att det har hänt denna gång då vi ser du ljugit för oss tidigare? Borde få en redan svår sak att både anmäla och bli betrodd för att bli ännu svårare.

Finns nog gott om hungriga vargar som bara väntar på rätt tillfälle.

Men varför blir inte alla fall som polisen lägger ner gällande misstänkt våldtäkt istället till falsk angivelse? Är det att man då kan tro att en våldtäkt faktiskt har skett men svår att bevisa, medan i detta fall var det väldigt enkelt att peka ut henne som en lögnare och därför blir det automatiskt hon som genast blir misstänkt för brott?

Nej. Det har hon inte gjort. Blir hon våldtagen på riktigt, så kommer det utredas som våldtäkt. Men den utredningen kommer förmodligen vara betydligt jobbigare för henne än vad en våldtäktsutredning redan är. Man kommer givetvis från rättsväsendets håll gardera sig mer för eventuell ytterligare falsk angivelse.

Nu tror ju jag som sagt att de två inte ens har haft sex. Därav hon så snabbt häktades. Eller att hon kanske helt enkelt sa att målsägande våldtagit hennes vän. Medans vännen säger "nej, jag har inte blivit våldtagen" och det är trovärdigt. I båda dessa fall åker ju 21-åringen på falsk angivelse.

Anledningen att man inte åtalar någon för falsk angivelse vid nedlagd förundersökning/friande dom i våldtäktsärenden är för att det inte finns bevis för falsk angivelse. Och bevisen för våldtäkt är också svaga. Då kan man inte åtala någon för vare sig våldtäkt eller falsk angivelse. En åklagare måste ha rejält med kött på benen för att åtala någon, oavsett vad för brott det gäller.

Står ord mot ord och det inte finns bevisning åt något av hållen. Så blir det inget åtal. Vare sig gällande våldtäkt eller falsk angivelse. Så som det ska vara i en välfungerande rättsstat.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-26 kl. 11:29.
Citera
2025-04-26, 11:38
Medlem
Citat:
Inte alltid helt lätt att konstatera sex om det inte finns skador, några spermasvar får man inte på den korta tid det tog att frihetsberöva.

Jag gissar att hon dragit en rövarhistoria om en tid och en plats där det skall ha hänt, men den anmälde personen har övertygade bevis för att han var på en annan plats då. Typ, jag satt på en kräftskiva med 23 vänner, och här är videorna vi spelade in under kvällen.

Sperma kan man lätt upptäcka rättstekniskt/rättsmedicinskt. Men själva dna- svaret tar längre tid. Jag tror dock inte att dessa två ens har varit i närheten av varandra. Så där finns varken tecken på sex, sperma eller dna att finna.

Exakt. Hon kanske är förbannad på honom, avskyr honom och anmäler honom för våldtäkt utan att ens varit i närhetenav honom (kanske hon rentav har sagt till polisen att han våldtagit hennes kompis). Men vid den angivna tiden så har han bevis på att han inte var nära hennes kompis eller henne. Eller ens i närheten. Och hennes kompis berättar trovärdigt för polisen "nej, jag har inte blivit våldtagen av yy". Då har polis och åklagare rätt bra bevis på att våldtäkt inte har skett. Och 21-åringen kan häktas för falsk tillvitelse, rätt snabbt.

Hade de haft sex. Så hade det kommit mer i ord mot ord situation och då tar det givetvis längre tid än 8 timmar att utreda vad som har hänt.
Citera
2025-04-26, 11:59
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Nej. Det har hon inte gjort. Blir hon våldtagen på riktigt, så kommer det utredas som våldtäkt. Men den utredningen kommer förmodligen vara betydligt jobbigare för henne än vad en våldtäktsutredning redan är. Man kommer givetvis från rättsväsendets håll gardera sig mer för eventuell ytterligare falsk angivelse.

Nu tror ju jag som sagt att de två inte ens har haft sex. Därav hon så snabbt häktades. Eller att hon kanske helt enkelt sa att målsägande våldtagit hennes vän. Medans vännen säger "nej, jag har inte blivit våldtagen" och det är trovärdigt. I båda dessa fall åker ju 21-åringen på falsk angivelse.

Anledningen att man inte åtalar någon för falsk angivelse vid nedlagd förundersökning/friande dom i våldtäktsärenden är för att det inte finns bevis för falsk angivelse. Och bevisen för våldtäkt är också svaga. Då kan man inte åtala någon för vare sig våldtäkt eller falsk angivelse. En åklagare måste ha rejält med kött på benen för att åtala någon, oavsett vad för brott det gäller.

Står ord mot ord och det inte finns bevisning åt något av hållen. Så blir det inget åtal. Vare sig gällande våldtäkt eller falsk angivelse. Så som det ska vara i en välfungerande rättsstat.

Ja lite därför jag tycker hon gör sig själv intressant för fel sorts ändamål genom att göra såhär. Men lätt att vara efterklok.

Och gäller anklagelserna någon annan än faktiskt henne själv så är det ju otroligt osmidigt om hon inte innan anmälan gjort sig försäkrad om att hennes väninna eller liknande är med på samma tåg.

Okej, tack för lite kött på benen för egen del, jag hade en liten aning om att det kunde vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in