Citat:
Ursprungligen postat av
talacaris
Fast de faktiska konsekvenserna brukar ju spela en viktig roll för straffet, för nästan alla brott. Just för att det inte verkar ha gett några bestående skador verkar ju misshandeln här ha blivit nedklassad till av normalgraden, även fast det hade kunnat sluta betydligt värre.
Ja precis, och det är fel, TYCKER JAG.
Sen att rättsväsendet och lagar i Sverige dömer annorlunda är en annan sak.
Det är bara min åsikt och vad jag tycker, det med misshandeln är ju också fel, bara för han inte fick bestående men så ska det dras ner till normalgraden?
Jag menar vi alla är annorlunda, vissa kan ta några slag i huvudet utan att det blir så stor skada och en annan kan hamna i koma på ett slag men jag hade inte tolkat 1 slag som grov misshandel men flera slag och sparkar mot huvudet (oavsett skadan på offeret) tycker jag är grov, men än en gång det är vad jag tycker och det är faktiskt något jag tycker är fel med Sverige i hur man dömer.
Jag tycker på man ska titta på vad personen faktiskt har gjort eller försökt göra, inte döma efter hur bra offret klarade sig.
Så om en miljonär blir bestulen på massa pengar så är det inte allvarligt medans en annan kanske förlorar allt dom äger om någon stjäl samma summa? Samma brott är samma brott men det är Sverige i ett nötskal.