2025-06-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Tjejen lär väl säkert hävda att hon blev tvingad och hotad av sin kille att anmäla för våldtäkt. Det är så tjejer brukar komma undan med skyddstillsyn.

Här är ett liknande fall: (FB) Gävle: Tjej fälldes för att ha ljugit om våldtäkt (2022-06-09)

Den tjejen blev dömd för falsk angivelse till skyddstillsyn i ett liknande fall med svartsjuk kille.

"I två förhör höll hon fast vid lögnen. Men sms:ade sedan utredaren och berättade sanningen.

Två veckor senare förhördes hon igen och fick möjlighet att ta tillbaka anklagelsen.

Jonas reagerade starkt när han fick höra det.

– Det går inte att förstöra någons liv bara för att pojkvännen vill det. Det går bara inte. Då sade polisen att jag kunde anmäla henne.

Det gjorde han och ett år senare dömdes tjejen för falsk tillvitelse. Straffet blev skyddstillsyn."

Du kanske ska läsa FUP istället för att spekulera. Finns inga likheter mellan fallen.

Detta fallet handlar om att 21-åringen försöker rädda sin sambo från rättslig påföljd för den grova misshandeln sambon utsatt målsägande för, när sambon tar 21-åringen och målsägande på bar gärning, när de båda är otrogna mot sina respektive.

Sambon hakar på och säger i förhör att han såg hur målsägande våldtog 21-åringen. Trots gedigna bevis i form av sms att han såg otroheten och det var otrohet och inte våldtäkt, som fick honom att puckla på målsägande.

Sambon är nu misstänkt för både misshandel och medhjälp till falsk angivelse.

Läs FUP.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-06-10 kl. 17:04.
Citera
2025-06-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Nu vet jag inte hur rätten dömer men jag tycker den falska tillvitelsen är det värsta, pga vad det hade KUNNAT leda till.

Att polisen fattade misstankar snabbt och det inte blev några konsekvenser för BO är ju bra men det hade lika bra kunnat leda till rättegång och straffvärdet för våldtäkt är några år i fängelse plus stort skadestånd.

Bara för polisen löste det snabbt tycker jag inte ska vara till *lins fördel, för hon hade säkert dratt det hela vägen till rättegång och inte brytt sig ett skit om BO hade hamnat i fängelse, plus att hon hade ju tjänat på det genom att få ett skadestånd.
Men ja, rätten kommer säkert se det som förmildrande omständighet att BO inte fick några konsekvenser av våldtäktsanmälan men vi får se.

Fast de faktiska konsekvenserna brukar ju spela en viktig roll för straffet, för nästan alla brott. Just för att det inte verkar ha gett några bestående skador verkar ju misshandeln här ha blivit nedklassad till av normalgraden, även fast det hade kunnat sluta betydligt värre.
Citera
2025-06-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du kanske ska läsa FUP istället för att spekulera. Finns inga likheter mellan fallen.

Detta fallet handlar om att 21-åringen försöker rädda sin sambo från rättslig påföljd för den grova misshandeln sambon utsatt målsägande för, när sambon tar 21-åringen och målsägande på bar gärning, när de båda är otrogna mot sina respektive.

Sambon hakar på och säger i förhör att han såg hur målsägande våldtog 21-åringen. Trots gedigna bevis i form av sms att han såg otroheten och det var otrohet och inte våldtäkt, som fick honom att puckla på målsägande.

Sambon är nu misstänkt för både misshandel och medhjälp till falsk angivelse.

Läs FUP.

Tror du inte att killen ville att hon skulle anmäla för våldtäkt då? Hursom är det väl ändå en fingervisning vad straffet kan bli.
Citera
2025-06-10, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Ja, men de är ju relativt unga och mobilen är kanske som en förlängd hjärnhalva.

Det blir intressant när man har möjlighet att läsa flera SMS. Hon ljuger ju också för sin sambo när hon i sms till honom säger att hon aldrig har varit otrogen mot honom innan, men i ett sms till en väninna säger att hon varit otrogen med någon annan någon dag innan

Det skulle inte förvåna mig om ”sambon” kommer fortsätta påstå i rätten att han såg sin sambo kanske bli våldtagen och därför hade rätt till hennes nödvärn.

Yes, låter troligt.

Ja, det är starkt tydligt att 21-åringen och hennes "sambo" är mycket unga med dåligt utvecklat konsekvenstänk och lätt dålig impulskontroll. Om några år får vi hoppas att de agerar annorlunda i liknande situationer, när deras hjärnor är fullt utvecklade. (Och nu menar jag inte mobiltelefon-"hjärnan").

Dåligt konsekvenstänk som sagt... Som får henne att vara otrogen två gånger.

Skulle inte förvåna mig heller. Blir nog för svårt för honom nu att dra tillbaka sin lögn om vad han sett och inte sett.

Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
21- åringen hade raderat meddelanden selektivt, så hon måste ha kommit att tänka på det i alla fall. Dock fanns de raderade meddelandena kvar hos sambon (som kanske var för upptagen med att vara på flykt för att tänka på det) samt hos hennes kompisar.

Fast ändå har hon meddelanden kvar som verkligen sätter dit henne själv...

Märkligt detta.
Citera
2025-06-10, 17:18
Medlem
Initiala tankar/fördomar av att bara ha sökt upp dem iblandade, läst typ 3 sidor i tråden samt precis börjat på FUP:

Elin ser ut som skit och verkar minst sagt vara ett riktigt jävla mongo.

Viktor gjorde till en början rätt som spöade på Axel men behövde inte ha dragit det så långt, tappar sedan allt hopp om honom i och med att han väljer att stanna hos Elin och dessutom vara med på hela skiten.

Axel är en rikstönt och fitta utav rang som dels sviker sin fru och sina barn genom att sätta på en upptagen, nästan hälften så gammal (?), ful brud och sen dessutom inte bara kan brösta att han gjort bort sig utan anmäler.

Med facit i hand (vilket jag inte ens har än eftersom jag precis började läsa om detta) så är nog ändå Axel det minsta kukhuvudet, med tanke på Elin och Viktors fantastiska idé efter händelsen.
Citera
2025-06-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Tror du inte att killen ville att hon skulle anmäla för våldtäkt då? Hursom är det väl ändå en fingervisning vad straffet kan bli.

Jo, det tror jag, eftersom han då kan hävda nödvärn. Men idén kommer från 21-åringen, för att rädda sambon från rättslig påföljd pga misshandeln. Det var inte sambons idé, men han hakar villigt på. Och gör sig skyldig till medhjälp till falsk angivelse, för att sopa undan hans första brott: misshandel.

21-åringen och sambon avslöjar sig helt i alla dessa sms.
Citera
2025-06-10, 17:35
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur rätten dömer men jag tycker den falska tillvitelsen är det värsta, pga vad det hade KUNNAT leda till.

Att polisen fattade misstankar snabbt och det inte blev några konsekvenser för BO är ju bra men det hade lika bra kunnat leda till rättegång och straffvärdet för våldtäkt är några år i fängelse plus stort skadestånd.

Bara för polisen löste det snabbt tycker jag inte ska vara till *lins fördel, för hon hade säkert dratt det hela vägen till rättegång och inte brytt sig ett skit om BO hade hamnat i fängelse, plus att hon hade ju tjänat på det genom att få ett skadestånd.
Men ja, rätten kommer säkert se det som förmildrande omständighet att BO inte fick några konsekvenser av våldtäktsanmälan men vi får se.

Motivet med den falska angivelsen och medhjälp till falsk angivelse är inte skadestånd.

Motivet från 21-åringens och hennes sambos sida är att sambon ska slippa rättslig påföljd kring den grova misshandeln han utsatte målsägande för, genom att de hävdar att sambon agerade I nödvärn för 21-åringen, då sambon såg målsägande våldta 21-åringen.

Fast sambon i själva verket såg 21-åringen och målsägande vara otrogna mot sina respektive, ballar ur och pucklar på målsägande. Allt finns bevis för i sms.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-06-10 kl. 17:37.
Citera
2025-06-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Fast de faktiska konsekvenserna brukar ju spela en viktig roll för straffet, för nästan alla brott. Just för att det inte verkar ha gett några bestående skador verkar ju misshandeln här ha blivit nedklassad till av normalgraden, även fast det hade kunnat sluta betydligt värre.

Ja precis, och det är fel, TYCKER JAG.

Sen att rättsväsendet och lagar i Sverige dömer annorlunda är en annan sak.

Det är bara min åsikt och vad jag tycker, det med misshandeln är ju också fel, bara för han inte fick bestående men så ska det dras ner till normalgraden?
Jag menar vi alla är annorlunda, vissa kan ta några slag i huvudet utan att det blir så stor skada och en annan kan hamna i koma på ett slag men jag hade inte tolkat 1 slag som grov misshandel men flera slag och sparkar mot huvudet (oavsett skadan på offeret) tycker jag är grov, men än en gång det är vad jag tycker och det är faktiskt något jag tycker är fel med Sverige i hur man dömer.

Jag tycker på man ska titta på vad personen faktiskt har gjort eller försökt göra, inte döma efter hur bra offret klarade sig.
Så om en miljonär blir bestulen på massa pengar så är det inte allvarligt medans en annan kanske förlorar allt dom äger om någon stjäl samma summa? Samma brott är samma brott men det är Sverige i ett nötskal.
Citera
2025-06-10, 17:44
Medlem
Citat:
Motivet med den falska angivelsen och medhjälp till falsk angivelse är inte skadestånd.

Motivet från 21-åringens och hennes sambos sida är att sambon ska slippa rättslig påföljd kring den grova misshandeln han utsatte målsägande för, genom att de hävdar att sambon agerade I nödvärn för 21-åringen, då sambon såg målsägande våldta 21-åringen.

Fast sambon i själva verket såg 21-åringen och målsägande vara otrogna mot sina respektive, ballar ur och pucklar på målsägande. Allt finns bevis för i sms.

Ja jag vet, jag bara uttryckte min åsikt i det hela och hur jag tycker rätten i Sverige BORDE dömma men dom kommer nog dömma det milt, som allt annat.
Och hennes tid i häkte kommer räknas (vilket det ska göras) som att hon suttit av sin tid så hon kommer säkert gå efter rättengång DOCK hoppas jag att hon INTE gör det utan faktiskt får ett 1 år eller liknande så andra fattar att det är allvarligt att falsk anmäla folk och att det faktiskt har konsekvenser.
Citera
2025-06-10, 19:37
Medlem
Mimurs avatar
Citat:

Fast ändå har hon meddelanden kvar som verkligen sätter dit henne själv...

Märkligt detta.
Fast med tanke på den armada av meddelanden hon skickat så kan det kanske ha varit svårt för henne att få en överblick över allt….
Citera
2025-06-10, 19:44
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ja precis, och det är fel, TYCKER JAG.

Sen att rättsväsendet och lagar i Sverige dömer annorlunda är en annan sak.

Det är bara min åsikt och vad jag tycker, det med misshandeln är ju också fel, bara för han inte fick bestående men så ska det dras ner till normalgraden?
Jag menar vi alla är annorlunda, vissa kan ta några slag i huvudet utan att det blir så stor skada och en annan kan hamna i koma på ett slag men jag hade inte tolkat 1 slag som grov misshandel men flera slag och sparkar mot huvudet (oavsett skadan på offeret) tycker jag är grov, men än en gång det är vad jag tycker och det är faktiskt något jag tycker är fel med Sverige i hur man dömer.

Jag tycker på man ska titta på vad personen faktiskt har gjort eller försökt göra, inte döma efter hur bra offret klarade sig.
Så om en miljonär blir bestulen på massa pengar så är det inte allvarligt medans en annan kanske förlorar allt dom äger om någon stjäl samma summa? Samma brott är samma brott men det är Sverige i ett nötskal.
Angående misshandeln vara eller inte vara normal eller grov så måste man ju dra gränsen någonstans och om fler misshandlar betraktas som grova så kan det ju leda till en eskalering i användandet av våldet. Har man grovt misshandlat någon så kan man ju nästan lika gärna fortsätta så länge man inte dödar denne.
Citera
2025-06-10, 21:37
Medlem
Eustaches avatar
Fantastiskt! Njut av tiden i häkte och fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in