2025-07-12, 12:39
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
I domen kan man läsa:
"Enligt tingsrätten finns dock omständigheter som gör att [MÄ] uppgifter behöver värderas med viss försiktighet."

Undrar vad det innebär för eventuell Hovrättsförhandling.
Ingenting då TR syftar på att MÄ ljugit om att han inte visste att Elin och Victor var ett par. Svaret på din fråga hittar du i stycket direkt efter det du citerat.
Citat:
Uppgifterna som Axel Schörling lämnat får dock ett klart stöd av utredningen i
övrigt.

Jag tycker nog att TR är ganska tydlig med att dom tror att alla tre ljuger för att skydda sig själva och sina handlingar av olika orsaker.

Varför tro du att Elin ev skulle få ett lägre straff i HR?
Detta handlar inte om mord, dråp eller vållande med ett luddigt vittnesmål ifrån en rättsläkare som inte kan utesluta X eller Y som variabler i dödsorsaken. Tvärtom, allt finns i hennes telefon och talar sitt tydliga språk.

Ur fup
Citat:
Elin uppfattades mycket motvillig till att svara på frågor under förhöret. Hon upplevdes
undanhålla information och höll sig inte till samma historia genom förhöret. Mycket av det hon sade uppfattades som efterhandskonstruktioner.
Ur domen
Citat:
Elin Jönssons egna uppgifter om sexualakten är vidare enligt tingsrätten
mycket sparsamma och har inte lämnats på ett sådant sätt som kan anses trovärdigt.

Elin har ljugit från början till slut. Och även om tråden är oense om vissa saker tror jag alla är överens om att hennes brott är mycket allvarligt.

Hon kommer att sitta drygt fem månader om hon håller sig i schack. Jag vill nog påstå att det är ok för det hon gjort. Hade jag varit i hennes kläder skulle jag inte chansat med HR.
Citera
2025-07-12, 13:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
El*n har ljugit från början till slut. Och även om tråden är oense om vissa saker tror jag alla är överens om att hennes brott är mycket allvarligt.

Hon kommer att sitta drygt fem månader om hon håller sig i schack. Jag vill nog påstå att det är ok för det hon gjort. Hade jag varit i hennes kläder skulle jag inte chansat med HR.

Hon förtjänar en ökad straffpåföljd, rimligtvis bör 2 års fängelse komma på fråga eftersom det handlar om ett mycket allvarligt brott.

Detta skulle skicka ut nödvändiga signaler att samhället och rättsväsendet ser med stränga ögon på brott som grov falsk angivelse
Citera
2025-07-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Förhoppningsvis överklagar åklagaren den friande domen. Annars kommer tvivel råda hos dem som inte läst FUP. "Kanske var det ändå våldtäkt så som 21-åringen och sambon hävdade? Och varför dömdes hon då till 1 års fängelse? Rättsskandal!".

Nja Rätten är väldigt tydlig med att det inte kan vara så,. Tingsrätten finner helt klart att det inte var någon våldtäkt, och tillbakavisar också V:s invändning om att han kan ha misstagit sig, det framgår helt klart i domen. Men det som gör att TR friar honom är frågan om de har haft samröre som är tillräckligt för att han ska ha främjat med "råd och dåd", och majoriteten hävdar där att bevisningen inte är tillräckligt stark. Jag håller inte med om detta resonemang. Men någon sådan missuppfattning som ovan borde inte kunna ske hos de som läst domen men inte FUP.

Som jag sagt tidigare tycker jag att åklagaren bör överklaga. Hans tidigare misshandelsdomar är tillräckligt långt tillbaka i tiden för att inte höja straffet. Men om huvudbrottet är 12 månader så kanske ett rimligt straffvärde för medhjälpen kan ligga på 8 mån. 8+6=14. Men så ska han ju då ha lite mängdrabatt, så varför inte ge honom 12 mån också.

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Målsägande var med största sannolikhet lyckligt gift. Men tog tillfället i akt att få ligga med en ung kvinna, när så erbjöds.
Antagligen. Men tyckte det var spännande och häftigt att vara otrogen med en ung tjej på en krogtoa. Kanske också tyckte att spänningen ökade just för att sambon till tjejen fanns i närheten.
Inte helt ovanligt bland framgångsrika män, en del tycker att de förtjänar det pga sin framgång ekonomiskt.
Citera
2025-07-12, 14:10
Medlem
Citat:
I domen kan man läsa:

"Enligt tingsrätten finns dock omständigheter som gör att [MÄ] uppgifter behöver värderas med viss försiktighet."

Undrar vad det innebär för eventuell Hovrättsförhandling.

Det syftar antagligen på att han ljög om sexet i de första förhören (för att otroheten inte skulle komma ut).

Troligtvis innebär det inte speciellt mycket, meddelandehistoriken är mer än tillräckligt med bevis.
Citera
2025-07-12, 14:29
Medlem
Angående domen mot E verkar 1 år vara ganska fast praxis (nuförtiden) för en sådan falsk anmälan som inte lett till något längre frihetsberövande. Så om denna del i domen överklagas kommer nog motiveringen vara ganska kort, typ Hovrätten gör inga andra bedömningar än tingsrätten och fastställer domen.

Men det kan bli längre än ett år också, i detta fall blev det 1 år och 4 månader https://www.flashback.org/t3020769 Då hade dock killen suttit häktad rätt länge i en utlämningsprocess.
Citera
2025-07-12, 14:41
Medlem
Sedan angående anstaltsplacering kan det väl inte bli något annat än klass 3:a för de båda? Ringsjön ligger i Skåne, brukar inte KVV försöka med närområdet? https://www.kriminalvarden.se/kontak...on/#verksamhet

Kanske lite trädgårdsskötsel och yoga kan passa.
Citera
2025-07-12, 15:37
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Angående domen mot E verkar 1 år vara ganska fast praxis (nuförtiden) för en sådan falsk anmälan som inte lett till något längre frihetsberövande. Så om denna del i domen överklagas kommer nog motiveringen vara ganska kort, typ Hovrätten gör inga andra bedömningar än tingsrätten och fastställer domen.

Men det kan bli längre än ett år också, i detta fall blev det 1 år och 4 månader https://www.flashback.org/t3020769 Då hade dock killen suttit häktad rätt länge i en utlämningsprocess.

Tror du det blir en klass 2a i exempelvis Ystad, eller klass 3a i Sagsjön alt Ringsjön?
Citera
2025-07-12, 15:48
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Tror du det blir en klass 2a i exempelvis Ystad, eller klass 3a i Sagsjön alt Ringsjön?

Hoppas på första klass. Hon verkar ju vara van vid sånt. Fast den här första klass är nog inte som alla andra.
Citera
2025-07-12, 15:52
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Ingenting då TR syftar på att MÄ ljugit om att han inte visste att Elin och Victor var ett par. Svaret på din fråga hittar du i stycket direkt efter det du citerat.

Jag tycker nog att TR är ganska tydlig med att dom tror att alla tre ljuger för att skydda sig själva och sina handlingar av olika orsaker.

Varför tro du att Elin ev skulle få ett lägre straff i HR?
Detta handlar inte om mord, dråp eller vållande med ett luddigt vittnesmål ifrån en rättsläkare som inte kan utesluta X eller Y som variabler i dödsorsaken. Tvärtom, allt finns i hennes telefon och talar sitt tydliga språk.

Ur fup

Ur domen

Elin har ljugit från början till slut. Och även om tråden är oense om vissa saker tror jag alla är överens om att hennes brott är mycket allvarligt.

Hoppas då att åklagaren tar detta vidare till HR. Psykot kom undan för lindrigt. En farlig kvinna de där. Nästan Johanna Möller dragningar verkar det som.
Citera
2025-07-12, 16:03
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Hoppas då att åklagaren tar detta vidare till HR. Psykot kom undan för lindrigt. En farlig kvinna de där. Nästan Johanna Möller dragningar verkar det som.

Du har tyvärr ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2025-07-12, 17:02
Medlem
SveaBunkerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
Porsche, VD-jobb och hyfsat mycket pengar tror jag kompenserar de utseendemässiga tillkortakommandena.

Info från Ratsit.se

Ax€l (brottsoffret) har deklarerat 2 703 400 kronor 2024.

Skärmdump:
https://web.archive.org/web/20250712...ce608c6c_b.jpg

Victor deklarerat följande:

277 065 kronor 2022

266 600 kronor 2023

48 600 kronor 2024

Skärmdump:
https://web.archive.org/web/20250712...3c6cf4df_b.jpg

Elin deklarerat följande:

62 268 kronor 2022
kapital 0

46 149 kronor 2022
kapital 395

81 600 kronor 2023
kapital 3 700

Skärmdump:
https://web.archive.org/web/20250712...9a42f8ab_b.jpg
Senast redigerad av SveaBunkern 2025-07-12 kl. 17:12.
Citera
2025-07-12, 21:06
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Men det som gör att TR friar honom är frågan om de har haft samröre som är tillräckligt för att han ska ha främjat med "råd och dåd", och majoriteten hävdar där att bevisningen inte är tillräckligt stark. Jag håller inte med om detta resonemang.

Men tyckte det var spännande och häftigt att vara otrogen med en ung tjej på en krogtoa. Kanske också tyckte att spänningen ökade just för att sambon till tjejen fanns i närheten.

I klartext så tycker TR att sambon inte är den som driver på frågan om falsk anmäla målsägande för våldtäkt, förstår jag det rätt då?

Psykologin bakom otrohet är väl antagligen rätt mångfaldig och komplex men spänningen i kombination med någon övertro på sin egen förmåga och tristess/missnöje i sin egen relation borde helt klart ha spelat en roll.

Tycker själv att både otroheten och sedan nita dit den du är otrogen med är både ett juridiskt och moraliskt brott.

Mina sympatier ligger hos sambon som inte förtjänade att bli satt i denna situation, oavsett om han har problem med sina impulser eller inte. Egentligen ännu större anledning för 21 åringen att inte utmana sin partner om han sedan innan haft problem med tilliten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in