2025-07-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
I klartext så tycker TR att sambon inte är den som driver på frågan om falsk anmäla målsägande för våldtäkt, förstår jag det rätt då?

Nja, det verkar som de tycker det, de spekulerar att V kan ha blivit helt övertalad av E, men framförallt verkar de tycka att bevisen inte räcker till. Detta då planeringen verkar ha skett i ett telefonsamtal och inte SMS. Och vad som sas i det är oklart, även fast jag anser det ganska uppenbart.
Citera
2025-07-12, 22:13
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Nja, det verkar som de tycker det, de spekulerar att V kan ha blivit helt övertalad av E, men framförallt verkar de tycka att bevisen inte räcker till. Detta då planeringen verkar ha skett i ett telefonsamtal och inte SMS. Och vad som sas i det är oklart, även fast jag anser det ganska uppenbart.

Lite det jag är inne på. 21 åringen är den som är initiativtagare till brottet och såklart i sambons situation så krävdes det förmodligen inte någon jättestor övertalning för att få honom med på noterna.

Hans alternativ stannar ju vid.

Misshandel.

Eller nödvärn.

Eller medhjälp till falsk angivelse.

Skulle säga han hade minst att förlora på att låta sig bli övertalas och se vart det slutade.

Jag kan se varför han blev frikänd pgr av den känsliga situation han befann sig i.

Han ville väl till att börja med rädda sitt eget skinn och hon erbjöd en väg ut.
Citera
2025-07-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Ja a. Så duktigt du är. Du försvarar en mardröm som på 15/16 talet skulle dömds för hor. Vet du hur hennes straff blivit? Vet du de? Det är inte en enda karl som kommer bli tillsammans med henne igen. Vem vill ha en lögnerska, en som gillar att göra män illa?

P 1700- talet i alla fall skulle A fått böta dubbelt mot E då det var han som var gift. Enligt kapitlet om enfalt hor i Missgierningabaken.

Dessutom skulle kyrkan ha lite böter därtill, dubbelt för mannen mot kvinnan.

Sedan verkar den bedragne make/a)n ha fått böterna.
"Af böter för enfalt hor, som mannen giör, tage hustrun målsäganderätt."
Citera
2025-07-13, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
I domen kan man läsa:

"Enligt tingsrätten finns dock omständigheter som gör att [MÄ] uppgifter behöver värderas med viss försiktighet."

Undrar vad det innebär för eventuell Hovrättsförhandling.

Ja, det undrar jag med...
Citera
2025-07-13, 06:08
Medlem
Citat:
Nja Rätten är väldigt tydlig med att det inte kan vara så,. Tingsrätten finner helt klart att det inte var någon våldtäkt, och tillbakavisar också V:s invändning om att han kan ha misstagit sig, det framgår helt klart i domen. Men det som gör att TR friar honom är frågan om de har haft samröre som är tillräckligt för att han ska ha främjat med "råd och dåd", och majoriteten hävdar där att bevisningen inte är tillräckligt stark. Jag håller inte med om detta resonemang. Men någon sådan missuppfattning som ovan borde inte kunna ske hos de som läst domen men inte FUP.

Som jag sagt tidigare tycker jag att åklagaren bör överklaga. Hans tidigare misshandelsdomar är tillräckligt långt tillbaka i tiden för att inte höja straffet. Men om huvudbrottet är 12 månader så kanske ett rimligt straffvärde för medhjälpen kan ligga på 8 mån. 8+6=14. Men så ska han ju då ha lite mängdrabatt, så varför inte ge honom 12 mån också.

Antagligen. Men tyckte det var spännande och häftigt att vara otrogen med en ung tjej på en krogtoa. Kanske också tyckte att spänningen ökade just för att sambon till tjejen fanns i närheten.
Inte helt ovanligt bland framgångsrika män, en del tycker att de förtjänar det pga sin framgång ekonomiskt.

Jag tänker mer de som varken läst FUP eller dom. Utan bara hör om saken. Hör de att sambon blev friad vad gäller medhjälp till falsk angivelse och att han bevittnade "våldtäkten ". Så låter det ju som en våldtäkt har skett. Fast "offret" fick fängelse för grov falsk angivelse. Folk kommer se det som en rättsskandal. Blir inte så bra.

Förhoppningsvis kommer åklagaren överklaga den friande domen. Uppenbart visste sambon att det var frivilligt sex han bevittnade. Och ändå hävdar han i polisförhör att det var våldtäkt.

Det är bra att det finns gott om bevis för falsk angivelse, annars hade målsägande med stor sannolikhet blivit (oskyldigt) dömd för våldtäkt, pga sambons vittnesmål... Det hade inte bara varit "ord står mot ord", utan det hade varit vittne till "våldtäkten".

Hovrätten behöver syna ärendet. Helt klart.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-07-13 kl. 06:11.
Citera
2025-07-13, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Det vet man aldrig. Finns mycket Sossar osv som alltid har velat prata om fotboja och liknande pga att "återfallsrisken är låg", ändå ser Sverige ut som det gör.
Nej, lås in och låt henne brytas ner mentalt. Så kanske hon sköter sig när hon kommer ut.

Återfallsrisk för falsk angivelse är statistiskt låg.
Citera
2025-07-13, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
För att bli fälld för förtal krävs även att det har fått stor spridning.
Inte bara att syftet är att misskreditera.

Förvisso. Men detta har ju fått stor spridning.
Citera
2025-07-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Spelar ingen roll vad vänstern säger, folk som bryter lagen SKA straffas.
Citera
2025-07-13, 17:12
Medlem
fuzemans avatar
Vart är FUP nu? Hittar 4 länkar i tråden men alla är döda.
Citera
2025-07-13, 17:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Hur låg är återfallsrisken?

Har du någon statistik att visa upp?
Citera
2025-07-13, 19:04
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
P 1700- talet i alla fall skulle A fått böta dubbelt mot E då det var han som var gift. Enligt kapitlet om enfalt hor i Missgierningabaken.

Dessutom skulle kyrkan ha lite böter därtill, dubbelt för mannen mot kvinnan.

Sedan verkar den bedragne make/a)n ha fått böterna.
"Af böter för enfalt hor, som mannen giör, tage hustrun målsäganderätt."

Var har jag nämnt 1700-talet? Prata inte bort dig nu.
Citera
2025-07-13, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
I domen kan man läsa:

"Enligt tingsrätten finns dock omständigheter som gör att [MÄ] uppgifter behöver värderas med viss försiktighet."

Undrar vad det innebär för eventuell Hovrättsförhandling.

Inte så mycket tror jag. Stödbevisningen i form av chatt-loggar mellan E och en kamrat till henne är ju det som gör att det ens finns ett åtal. Där framgår med all tydlighet att E agerat för att ha en sexualakt (ordet som tingsrätten använder) med BO. Utan dom hade nog frågan om falk tillvitelse inte varit möjlig. Dessutom stödbevisning i form av anteckningar och annan elektronisk kommunikation som visar på att anmälan om våldtäkt är en åtgärd gjord i desperation efter att hon blivit påkommen av sin kontrollerande och våldsamma pojkvän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in