Citat:
Ursprungligen postat av
talacaris
Nja Rätten är väldigt tydlig med att det inte kan vara så,. Tingsrätten finner helt klart att det inte var någon våldtäkt, och tillbakavisar också V:s invändning om att han kan ha misstagit sig, det framgår helt klart i domen. Men det som gör att TR friar honom är frågan om de har haft samröre som är tillräckligt för att han ska ha främjat med "råd och dåd", och majoriteten hävdar där att bevisningen inte är tillräckligt stark. Jag håller inte med om detta resonemang. Men någon sådan missuppfattning som ovan borde inte kunna ske hos de som läst domen men inte FUP.
Som jag sagt tidigare tycker jag att åklagaren bör överklaga. Hans tidigare misshandelsdomar är tillräckligt långt tillbaka i tiden för att inte höja straffet. Men om huvudbrottet är 12 månader så kanske ett rimligt straffvärde för medhjälpen kan ligga på 8 mån. 8+6=14. Men så ska han ju då ha lite mängdrabatt, så varför inte ge honom 12 mån också.
Antagligen. Men tyckte det var spännande och häftigt att vara otrogen med en ung tjej på en krogtoa. Kanske också tyckte att spänningen ökade just för att sambon till tjejen fanns i närheten.
Inte helt ovanligt bland framgångsrika män, en del tycker att de förtjänar det pga sin framgång ekonomiskt.
Jag tänker mer de som varken läst FUP eller dom. Utan bara hör om saken. Hör de att sambon blev friad vad gäller medhjälp till falsk angivelse och att han
bevittnade "våldtäkten ". Så låter det ju som en våldtäkt har skett. Fast "offret" fick fängelse för grov falsk angivelse. Folk kommer se det som en rättsskandal. Blir inte så bra.
Förhoppningsvis kommer åklagaren överklaga den friande domen. Uppenbart visste sambon att det var frivilligt sex han bevittnade. Och ändå hävdar han i polisförhör att det var våldtäkt.
Det är bra att det finns gott om bevis för falsk angivelse, annars hade målsägande med stor sannolikhet blivit (oskyldigt) dömd för våldtäkt, pga sambons vittnesmål... Det hade inte bara varit "ord står mot ord", utan det hade varit vittne till "våldtäkten".
Hovrätten behöver syna ärendet. Helt klart.