2025-04-24, 04:03
Medlem
mister007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Nettopp, exactly, akkurat som jeg sa og du siterte meg på. De har kun uttalt at det var flere skudd.

Videre, ja vitneutsagn er viktige, selvsagt og bør ikke påvirkes i forkant, men som vi ser i denne saken ikke så veldig pålitelige selv helt upåvirket og derfor har jeg tidligere i tråden stillt spørsmål ved politiets meget tidlige ordre om å spyle brottsplassen. For hva som er viktigere enn usikre vitneutsagn, er verifiserbare fakta. Hvor mange skudd har blitt avfyrt og fantes det evt. kuler som hadde bommet og som dermed kanskje var begravd i bakken i nærheten? Var det i tilfelle samme kaliber på disse eventuelle kulene? Noe de ikke kan ha rukket å hverken verifisere eller avkrefte på den korte tiden de hold brottsplassen avsperret.

Om de tre vitneutsagnene som forteller om 5-7 skudd stemmer, så kan det finnes prosjektiler å finne i tillegg til de som MB ble truffet av. På den korte tiden politiet hadde kontroll på skogholtet, så kan de ikke ha rukket å gjøre nøye nok undersøkelser omkring det og nå er akkurat det for sent. For når vi vet at vitneutsagnene ikke stemmer overens omkring antall skudd, så vet politiet det også og burde da selvsagt foretatt mye nøyere og lengre undersøkelser for å eventuel bekrefte/ avkrefte om det fantes prosjektiler som hadde blitt avfyrt men bommet på MB og enda viktigere, tenk om de fant prosjektiler i bakken, i trær, i stubber etc. som ikke var av samme kaliber som de som var i kroppen til MB, noe som da indikerer fler gjerningspersoner. Jeg føler jeg er fullstendig i min rett til å stille spørsmål ved så tidlig spyling av brottsplassen.
https://www.vartoslo.no/anbefalt-byd...ehaugen/606825Klausulerte politidokumenter overbeviste Oslo tingrett: - Skjellig grunn til drapsmistanke mot Stig Millehaugen
Senast redigerad av mister007 2025-04-24 kl. 04:18.
Citera
2025-04-24, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G302
Signatur "Den kurdiske reven"?

Nei.
Citera
2025-04-24, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Nettopp, exactly, akkurat som jeg sa og du siterte meg på. De har kun uttalt at det var flere skudd.

Videre, ja vitneutsagn er viktige, selvsagt og bør ikke påvirkes i forkant, men som vi ser i denne saken ikke så veldig pålitelige selv helt upåvirket og derfor har jeg tidligere i tråden stillt spørsmål ved politiets meget tidlige ordre om å spyle brottsplassen. For hva som er viktigere enn usikre vitneutsagn, er verifiserbare fakta. Hvor mange skudd har blitt avfyrt og fantes det evt. kuler som hadde bommet og som dermed kanskje var begravd i bakken i nærheten? Var det i tilfelle samme kaliber på disse eventuelle kulene? Noe de ikke kan ha rukket å hverken verifisere eller avkrefte på den korte tiden de hold brottsplassen avsperret.

Om de tre vitneutsagnene som forteller om 5-7 skudd stemmer, så kan det finnes prosjektiler å finne i tillegg til de som MB ble truffet av. På den korte tiden politiet hadde kontroll på skogholtet, så kan de ikke ha rukket å gjøre nøye nok undersøkelser omkring det og nå er akkurat det for sent. For når vi vet at vitneutsagnene ikke stemmer overens omkring antall skudd, så vet politiet det også og burde da selvsagt foretatt mye nøyere og lengre undersøkelser for å eventuel bekrefte/ avkrefte om det fantes prosjektiler som hadde blitt avfyrt men bommet på MB og enda viktigere, tenk om de fant prosjektiler i bakken, i trær, i stubber etc. som ikke var av samme kaliber som de som var i kroppen til MB, noe som da indikerer fler gjerningspersoner. Jeg føler jeg er fullstendig i min rett til å stille spørsmål ved så tidlig spyling av brottsplassen.
Jeg skrev ikke at politiet sa at flere skudd var avfyrt, og det tror jeg heller ikke at de sa. Politiet var ikke på åstedet da skuddene ble avfyrt, så antall skudd kan bare vitnene si noe om. Politiet er fremdeles i innsamlingsfasen, så det er altfor tidlig å konkludere med noe som helst.

Åstedet viste at drapet var brutalt og målrettet. Politiet som først kom dit er sterkt preget av det de så, derfor tror jeg politiet har samlet inn rikelig med spor fra åstedet. Politiet har tatt med seg kroppen. Den vil nok gi mange verdifulle svar.

Du overtenker. Selvfølgelig måtte de spyle åstedet etterpå. Skogen der drapet ble begått ligger i et boligområde. Det var skjærtorsdag og påskeferie, unger og andre beboere bruker skogen til lek og friluftsområde.
Citera
2025-04-24, 05:52
Medlem
Godliaskogen og skogen SM først oppholdt seg i er ikke samme skog nei!

For å ta seg til Godliaskogen via mortensrud har man 3 valg slik jeg ser det.

1. ta buss til Trasop skole
2. ta T-bane for så buss til Trasop skole
3. ta T-bane til Tveita og gå de få minuttene
Citera
2025-04-24, 05:55
Medlem
Her finnes det kun 2 teorier og en av de stemmer.

1. SM har drept MB på bestilling fra Kushtr*m eller noen andre.

2. SM eller MB har blitt spanet på og noen andre har drept MB. Dessverre for SM har han vært på feil sted til feil tid.

La oss si at teori 2 stemmer. Politiet var for raskt ute med å lande gjerningsmann så har de prestert å få hele skogen spylt. Da snakker vi godt jobba.
Citera
2025-04-24, 06:57
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MystiskMann

2. SM eller MB har blitt spanet på og noen andre har drept MB. Dessverre for SM har han vært på feil sted til feil tid.

La oss si at teori 2 stemmer. Politiet var for raskt ute med å lande gjerningsmann så har de prestert å få hele skogen spylt. Da snakker vi godt jobba.

Er det utelukket at det har oppstått en konflikt på stedet som har ført til drap?
Kan ikke slikt skje når to rabiate typer som dette møtes?

Forøvrig heller jeg nok mest mot teori nummer 2.
Citera
2025-04-24, 07:28
Medlem
Citat:

Politiet har ikke trukket noen konklusjoner ennå. SM må etterforskes, uansett om politiet tror han er skyldig eller ikke. De sier at de ikke utelukker flere pågripelser, politiet gjør derfor rett ved å holde kortene sine svært tett til brystet nå. Jeg tror det blir endel taktisk spill fremover.
Senast redigerad av Havhest 2025-04-24 kl. 07:32.
Citera
2025-04-24, 07:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Skogen der drapet ble begått ligger i et boligområde. Det var skjærtorsdag og påskeferie, unger og andre beboere bruker skogen til lek og friluftsområde.

Dette er lett å overse når man kun leser om saken i media. Det er ikke bare en sak mellom politiet og de involverte, men også et samfunnsproblem. Det blir litt tilsvarende NOKAS-ranet, som ble ansett som et angrep på det siviliserte samfunnet. Jeg kjenner folk som bor i området. De er preget av dette og sier det nå ikke er så trivelig å bo der lenger. Politiet kan spyle vekk blod, men det til tross tror jeg det blir lenge til noen bruker den skogteigen som lturområde igjen.
Citera
2025-04-24, 07:49
Medlem
Jo, det oppsto en krangel på stedet og heldigvis for SM hadde han med både machete, pistol, hammer, kviv og gaffel som han kunne bruke på MB
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Er det utelukket at det har oppstått en konflikt på stedet som har ført til drap?
Kan ikke slikt skje når to rabiate typer som dette møtes?

Forøvrig heller jeg nok mest mot teori nummer 2.
Citera
2025-04-24, 08:03
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jo, det oppsto en krangel på stedet og heldigvis for SM hadde han med både machete, pistol, hammer, kviv og gaffel som han kunne bruke på MB

Er det 100% bekreftet at det ble brukt machete? Eller er det en såkalt "trådsannhet", på lik linje med påstanden om halshugging?

Kan det også tenkes at kniv/machete var MB sin? Han har jo brukt slike våpen tidligere.

Uansett hadde disse to flere møter i forkant av drapet. Noe har vært på gang, disse to møtes nok ikke bare for å snakke om været (slik som Jensen og Cappelen). Det vil ikke forundre meg om i hvertfall MB gikk bevæpnet mesteparten av tiden. SM er vel også kandidat til å "smykke seg" på tilsvarende vis.

Jeg skriver ikke dette fordi jeg nødvendigvis tror det har skjedd slik, men for å veie mulighetene mot hverandre.
Citera
2025-04-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette er lett å overse når man kun leser om saken i media. Det er ikke bare en sak mellom politiet og de involverte, men også et samfunnsproblem. Det blir litt tilsvarende NOKAS-ranet, som ble ansett som et angrep på det siviliserte samfunnet. Jeg kjenner folk som bor i området. De er preget av dette og sier det nå ikke er så trivelig å bo der lenger. Politiet kan spyle vekk blod, men det til tross tror jeg det blir lenge til noen bruker den skogteigen som lturområde igjen.
Selvfølgelig er det uhyggelig stemning i boligområde nå. Det er normalt å bli redd etter slike hendelser i nabolaget, redselen må bare ikke få overtaket. Derfor er det viktig for beboerne å skynde seg å ta området tilbake igjen. Prosessen vil nok ta litt tid, men venter man, blir alt bare verre. Barn og unge mennesker er ofte flinkere til å snakke sammen og vise følelser, enn voksne, derfor bruker barn og unge litt kortere tid på den prosessen. Voksne er tregere og fortrenger heller frykten, istedenfor å snakke om det, dessverre. Generelt er noen er litt sterkere enn andre og kan slå ring rundt og støtte de som ikke tåler det like godt (litt sånn vi gjør med de slappe og svake tulipanene i påsken - plasserer dem innimellom de som er litt sterkere). Nærmiljøet må snakke sammen og støtte hverandre nå, være løsningsorienterte, og det tror jeg de allerede er i gang med.
Citera
2025-04-24, 10:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nærmiljøet må snakke sammen og støtte hverandre nå, være løsningsorienterte, og det tror jeg de allerede er i gang med.

Joda. Men det er tross alt politiet og myndighetene sitt ansvar å rydde opp i dette. Jeg støtter Bøhler sitt forslag om å heve kravene for permisjon og prøveløslatelse, særlig for draps- og forvaringsdømte. Han sier bl.a. man bør skille mellom god oppførsel i fengsel og faren for straffbare handlinger i frihet. Det er uansett en liten gruppe mennesker det er snakk om som utgjør dette problemet. Det bør ikke være noen heksekunst å innskrenke deres handlingsrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in