2025-04-25, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei. Det står ingen steder at Stig Millehaugen er diagnostisert med antisosial personlighetsforstyrrelse.

Fordi. Det er ikke sant.

Vel. Det er ikke sant.

Nei.

Dagbladet skriver
Han har tidligere fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, som typisk kjennetegnes av manglende impulskontroll, aggresjonsproblemer og mangel på sympati. Furuholmen kom i retten med en ny vurdering gjort tidligere i år. Den slår fast at Millehaugen nå har endret seg.

- Samtlige sakkyndige har slått fast at de ikke leser det samme bildet. De ser det ikke lenger, sa advokaten.
En personlighetsforstyrrelse er en varig skade som oppstår i barndommen. En personlighetsforstyrrelse forsvinner ikke sånn plutselig.

I Stig Millehaugens tilfelle handler det nok om at han tidligere har blitt feildiagnostisert med en varig personlighetsforstyrrelse.

Nettavisen siterer fra dommen.
Holdt opp mot historikken, de tidligere alvorlige straffbare forholdene Millehaugen er dømt for, og den sårbarheten han har for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, finner likevel flertallet at det – vurdert ut fra forholdene i dag – er nærliggende fare for at han på ny begår alvorlige lovbrudd dersom han prøveløslates»,
Denne sårbarheten betyr at isolasjon og strenge soningsforhold vil kunne påvirke Millehaugen sterkere, enn mennesker som ikke har denne sårbarheten.

Sårbarheten for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, som retten kaller det, er mest sannsynlig et resultat av de strenge torturlignende soningsforholdene Millehaugen har levd under i tiårsvis.

Denne sårbarheten har betydning for rehabiliteringspotensialet. På den måte at gode soningsforhold vil styrke Millehaugens muligheter for å kunne få leve et normalt liv resten av livet.

Ja det var det jeg fant. Jeg blåste støv av noen gamle pensumbøker - eller «gamle», de er fra 2020, og her står det blant annet «når det gjelder dyssosial personlighetsforstyrrelse, er klinikere flest nokså pessimistiske til om dette er en lidelse som er mulig å behandle, og det er bekymring for at personer gjennom terapi bare tilegner seg bedre manipuleringsstrategier», mens på o’ store internett sto det eksempelvis både at lidelsen var kronisk, og at den kunne avta i voksen alder. Men her mangler jeg både informasjon og fagkunnskap uansett. Det er nok helt irrelevant i denne tråden likevel, men tusen takk for svar. Jeg får dykke litt inn i det for meg selv
Citera
2025-04-25, 00:31
Medlem
Citat:
I og med at adokat Furuholmen nå kan fremvise papirer på at symptomene på dyssosial personlighetforstyrrelse nå er vekke, så betyr det at den opprinnelige diagnosen fra 2009 var feil.

Mest sannsynlig betyr det at disse symptomene Millehaugen led av, var forårsaket av strenge soningsforhold.

Edit.

At Stig Millehaugen i 2009 ble feildiagnostisert med en personlighetsforstyrrelse, kan ha fått svært alvorlige følger for han fordi varige diagnoser, som personlighetsforstyrrelser, gir ikke rett til behandling i spesialisthelsetjenesten.

Hvis Millehaugen hadde symptomer på dyssosial personlighetsforstyrrelse i 2009 så ville behandling hos psykolog ha avslørt av symptomene han led av ikke var iboende, ikke var varige, og terapi sammen med gode soningsforhold ville ha gjort han frisk mye raskere enn slik det ble.

Hvor har du det fra? At personlighetsforstyrrelser ikke gir rett til behandling i spesialisthelsetjenesten?? Det er tullprat.

Kanskje hvis man stakk fingeren i jorda og kalte en spade for en spade - DA kan man snakke om rett behandling under soning. Men du vet, enkelte dyssosiale personligheter vil gjøre alt i sin makt for å unngå behandling.

Anyways, samme hvor mye andre her forteller deg om alle de brutale tingene SM har gjort- så vil du fortsette å gå i bresjen for denne mannen og øse din uendelige sympati for han.

SM tok et aktivt valg første gangen han sonet- det var å fortsette til han lyktes med et stort ran. Han klarte det på ganske grusom måte, fortsatte med dritet sitt og mer til. Sympatisk fyr ..
tipper alle ofre og deres pårørende takker deg for all kjærlighet til SM.

Takk til deg og dine innspill, du blir herved oversett herfra hvertfall.
Citera
2025-04-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joikakake
Ja det var det jeg fant. Jeg blåste støv av noen gamle pensumbøker - eller «gamle», de er fra 2020, og her står det blant annet «når det gjelder dyssosial personlighetsforstyrrelse, er klinikere flest nokså pessimistiske til om dette er en lidelse som er mulig å behandle, og det er bekymring for at personer gjennom terapi bare tilegner seg bedre manipuleringsstrategier», mens på o’ store internett sto det eksempelvis både at lidelsen var kronisk, og at den kunne avta i voksen alder. Men her mangler jeg både informasjon og fagkunnskap uansett. Det er nok helt irrelevant i denne tråden likevel, men tusen takk for svar. Jeg får dykke litt inn i det for meg selv

Jeg er ikke helt stødig i emnet selv.

Men, slik jeg oppfatter det var diagnosen i 2009, med symptomer som manglende impulskontroll, aggresjonsproblemer og mangel på sympati, mest sannsynlig en feildiagnostisering av en akutt psykisk skade. En akutt skade som skyldtes isolat og strenge soningsforhold. En akutt skade vil leges med tiden. Det går raskere med terapi og gode soningsforhold. Naturlig nok.

Hvis symptomene er varige, en iboende skade, så er det betydelig risiko for at pasienten vil gå i psykose, dersom han utsettes for stadig nye belastninger. Slik som å leve i isolat og under strenge soningsforhold. I lange perioder.

En straffedømt med dyssosial personlighetsforstyrrelse ville ikke ha greid å overleve soningsregimet Millehaugen har levd under i 35 år. Ikke uten å gå i psykose.

Ergo, Millehaugen kan ikke lide av en iboende skade.

I Avhørt podcasten fortalte Millehaugen at han ba om å få snakke med psykiater i Trondheim fengsel. Men at han ikke fikk det. Han fikk snakke med "noen fra lokal DPS", som han sa. Men helsehjelpen var ikke tilstrekkelig. Det er ganske typisk om han har en personlighetsforstyrrelsesdiagnose at han blir henvist til eks psykiatrisk sykepleier.

Etter flukten i 2022 sonet han i Oslo-området og han fikk da helsehjelpen han ba om. I podcasten sier han at han har hatt stort utbytte av riktig helsehjelp.
Citera
2025-04-25, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Hvor har du det fra? At personlighetsforstyrrelser ikke gir rett til behandling i spesialisthelsetjenesten?? Det er tullprat.

Kanskje hvis man stakk fingeren i jorda og kalte en spade for en spade - DA kan man snakke om rett behandling under soning. Men du vet, enkelte dyssosiale personligheter vil gjøre alt i sin makt for å unngå behandling.

Anyways, samme hvor mye andre her forteller deg om alle de brutale tingene SM har gjort- så vil du fortsette å gå i bresjen for denne mannen og øse din uendelige sympati for han.

SM tok et aktivt valg første gangen han sonet- det var å fortsette til han lyktes med et stort ran. Han klarte det på ganske grusom måte, fortsatte med dritet sitt og mer til. Sympatisk fyr ..
tipper alle ofre og deres pårørende takker deg for all kjærlighet til SM.

Takk til deg og dine innspill, du blir herved oversett herfra hvertfall.

Det står i kommunehelstetjenesteloven.

Logikken bak er veldig enkel.

Varige uhelbredelige skader skal ikke ta opp behandlingskapasiteten i Spesialisthelsetjenesten. Den er forbeholdt pasienter som lider av skader de kan bli frisk fra.

Varige skader blir overlatt til førstelinjetjenesten. Altså helsetjenesten i den enkelte kommune. Noen kommuner har bare psykiatriske sykepleiere, noen kommuner har psykologer.
Senast redigerad av kornblomst 2025-04-25 kl. 00:45.
Citera
2025-04-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FerMar80
Bare lurer jeg, på om de som vil diskutere SM og hvor uskyldig han er, kan opprette en egen tråd? Så kan vi som er mer intr i selve saken om MB få litt ro. Sporer jo helt av.
Nei, det kan vi dessverre ikke gjøre, SM er siktet i MB-saken, og siden det er meget mulig at SM er både rehabilitert og uskyldig.
Citera
2025-04-25, 01:11
Medlem
Citat:
Det står i kommunehelstetjenesteloven.

Logikken bak er veldig enkel.

Varige uhelbredelige skader skal ikke ta opp behandlingskapasiteten i Spesialisthelsetjenesten. Den er forbeholdt pasienter som lider av skader de kan bli frisk fra.

Varige skader blir overlatt til førstelinjetjenesten. Altså helsetjenesten i den enkelte kommune. Noen kommuner har bare psykiatriske sykepleiere, noen kommuner har psykologer.

Behandlingsresistens er ikke diagnoseavhengig (du skriver at dyssosiale ikke har rett på hjelp hjelp og det er feil)

Når behandling i spesialisthelsetjenesten, uavhengig av diagnose, ikke har effekt skal de overføres til kommunehelsetjeneste i samarbeid med spesialisthelsetjenesten. Det vil være individuelle vurderinger av hva slags hjelp vedkommende har behov for og rett til.

Nå har jeg latt meg forlede så laaamgt off topic som det er mulig å komme.
Tilbake til å spekulere i hvem som har drept MB og motivet.
Citera
2025-04-25, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nei, det kan vi dessverre ikke gjøre, SM er siktet i MB-saken, og siden det er meget mulig at SM er både rehabilitert og uskyldig.
Han ble jo rehabilitert på rekordtid også.. fra 2022 til 2024..fikk riktig hjelp på Ullersmo etter rømningen vettu- frisk som en fisk😬
Citera
2025-04-25, 01:15
Medlem
Citat:
Likhet for loven. Jan Helge Andersen drepte voldtok og drepte to småjenter i Baneheia i mai 2000.

JHA ble prøveløslatt i 2016 og fri mann i 2019.

For meg gir det ingen mening at JHA skal både ha korte straff og mildere soningsforhold enn Stig Millehaugen.

Jeg synes det er urettferdig.
Det som er urettferdig er ikke at SM blir idømt lange fengselsstraffer for alt hva han har gjort. Tvert i mot så er urettferdigheten at ikke JHA får strengere straff. Det han gjorde i Baneheia er bestialsk uten sidestykke. Han er i senere tid i tillegg tatt med bilder av barn som blir misbrukt uten at det får konsekvenser.
Citera
2025-04-25, 01:22
Citat:
Ursprungligen postat av Klinke
Det er helt for jæklig! Og her sitter det noen og glorifiserer slike karakterer, og påstår at SM blir mobbet? Seriøst? Hvor er vettet og forstanden?!
Prøver meg på en spoiler etter mye knoting. Man kan også opprette bruker på TV 2, det er gratis.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...ella/14837694/

Senast redigerad av Linselus 2025-04-25 kl. 02:04.
Citera
2025-04-25, 01:23
Medlem
Citat:
Nei. Det står ingen steder at Stig Millehaugen er diagnostisert med antisosial personlighetsforstyrrelse.

Fordi. Det er ikke sant.

Vel. Det er ikke sant.

Nei.

Dagbladet skriver
Han har tidligere fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse, som typisk kjennetegnes av manglende impulskontroll, aggresjonsproblemer og mangel på sympati. Furuholmen kom i retten med en ny vurdering gjort tidligere i år. Den slår fast at Millehaugen nå har endret seg.

- Samtlige sakkyndige har slått fast at de ikke leser det samme bildet. De ser det ikke lenger, sa advokaten.
En personlighetsforstyrrelse er en varig skade som oppstår i barndommen. En personlighetsforstyrrelse forsvinner ikke sånn plutselig.

I Stig Millehaugens tilfelle handler det nok om at han tidligere har blitt feildiagnostisert med en varig personlighetsforstyrrelse.

Nettavisen siterer fra dommen.
Holdt opp mot historikken, de tidligere alvorlige straffbare forholdene Millehaugen er dømt for, og den sårbarheten han har for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, finner likevel flertallet at det – vurdert ut fra forholdene i dag – er nærliggende fare for at han på ny begår alvorlige lovbrudd dersom han prøveløslates»,
Denne sårbarheten betyr at isolasjon og strenge soningsforhold vil kunne påvirke Millehaugen sterkere, enn mennesker som ikke har denne sårbarheten.

Sårbarheten for å utvikle dyssosiale personlighetstrekk, som retten kaller det, er mest sannsynlig et resultat av de strenge torturlignende soningsforholdene Millehaugen har levd under i tiårsvis.

Denne sårbarheten har betydning for rehabiliteringspotensialet. På den måte at gode soningsforhold vil styrke Millehaugens muligheter for å kunne få leve et normalt liv resten av livet.
Jeg forstår ikke denne ensidige forsvarstalen din av SM. Du virker å ha ikledd deg ett par briller og er ikke interessert i å prøve andre. Men jeg har forstått at enkelte faller for den tøffe barske kjeltringen (det leser jeg med gru både på Kvinneguiden og Discord). Men nå må vi ta inn over oss hva han er slags type. Ja, han har kanskje blitt lurt inn i denne drapssaken, men hans tidligere meritter er grusomme og han fortjener hvert eneste år bak murene.
Citera
2025-04-25, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleMonster
Han ble jo rehabilitert på rekordtid også.. fra 2022 til 2024..fikk riktig hjelp på Ullersmo etter rømningen vettu- frisk som en fisk😬
Jeg forstår ikke hva du mener? Kan du forklare?
Citera
2025-04-25, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Jeg forstår ikke denne ensidige forsvarstalen din av SM. Du virker å ha ikledd deg ett par briller og er ikke interessert i å prøve andre. Men jeg har forstått at enkelte faller for den tøffe barske kjeltringen (det leser jeg med gru både på Kvinneguiden og Discord). Men nå må vi ta inn over oss hva han er slags type. Ja, han har kanskje blitt lurt inn i denne drapssaken, men hans tidligere meritter er grusomme og han fortjener hvert eneste år bak murene.
Randi Rosenqvist sier det på en forklarende og god måte:
Jeg kan forstå hvorfor de har utført disse handlingene. Hun refererer da til de kriminelle som har utført de aller aller verste kriminelle groteske ugjerningene.
Men så legger hun til noe vesentlig: Men jeg aksepterer det ikke.

Flesteparten på kvinneguiden er menn som hater kvinner. De later som de er kvinner for å bevise sine påstander, og bortforklare sin håpløshet. No doubt!
Senast redigerad av Havhest 2025-04-25 kl. 01:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in