Kommentator i VG, Astrid Meland, i dag. 22. april 2025
Hvorfor var han ute i det fri?
Millehaugen har sittet inne siden Berlinmuren falt, i 1989. Han soner nå på det 35. året.
Det står i dommen fra 2024, at han ikke hadde hatt hatt permisjoner med overnatting etter forvaringsdommen.
Millehaugen ble dømt i april 2011 til 21 års forvaring med minstetid på 10 år.
Jeg synes egentlig at Stig Millehaugen har sonet lenge nok i fengsel.
Om man sammenligner soningstiden hans med feks Jan Helge Andersen, som voldtok og drepte to små jenter i Baneheia i mai 2000, så ble han prøveløslatt i 2016.
Eller avdøde Kjell Alrich Schumann, som drepte politimannen under NOKAS-ranet i april 2004. Dømt til 16 års forvaring, og ble prøveløslatt i okt 2014.
Også Metkel Betew ble dømt til 16 års forvaring med minstetid på 10 år, i 2005, for NOKAS-ranet. Prøveløslatt i okt 2014, pågrepet på nytt i aug 2015 og dømt for narkotikakriminalitet, og endelig løslatt i april 2024. Etter å ha tilbrakt nærmere 20 år sammenhengende i fengsel.
Jeg tenker at man egentlig ikke kan sammenligne drap, men, det er jo nettopp det retten gjør, under straffeutmålingen. Det skal være tilnærmet lik straff for tilnærmede like forbrytelser.
For meg synes det som om straffeutmålingen for Stig Millehaugen har vært strengere enn for andre drapshandlinger
Og så det underlige, at både statsadvokaten og lagmannsretten har forutsett at Stig Millehaugen skulle begå nye voldsforbrytelser om han ble løslatt fra fengsel.
Nå rakk han ikke det engang. Men ble pågrepet og siktet for drap eller medvirkning til drap, mens han var på permisjon fra åpen soning.
Jeg håper at Stig Millehaugen er så uskyldig i drapet på Metkel Betew som han selv hevder å være.