Citat:
Ursprungligen postat av
Jocturnal
Det virker logisk at SM har fått oppdraget av en han har sittet inne sammen med.
Jeg ser for meg at han har utført drapet selv, det virker usansynlig at han skulle leie inn noen andre for å drepe han, men det kan jo hende. Han sier at han ikke liker kniver, men han kan ha fått et innfall om å kutte strupen på han. SM virker veldig rolig og oppegående i intervjuer, men han er tydeligvis fullstendig impulsiv i virkeligheten.
Hadde SM vært en fri mann, ville jeg si meg enig i den logikken. Men han er ikke fri. Da blir det vrient å forstå at han skulle risikere så mye for penger han mest sannsynlig ikke får nytte av. Med mindre han da er så tilbakestående at han trodde han bare trengte å reise til Horten og vente til saken blåste over?
Hadde forøvrig vært greit å kjenne litt fakta, bl.a. hvilket tidspunkt SM slapp ut på perm, og hvor lenge den skulle vare. Når og hvor lenge satt han sammen med denne albaneren på Berg? Hadde han noen grunn til å ta et slikt oppdrag fra ham, annet enn å tjene penger?
Og ikke minst - var det SM som først tok kontakt med MB, eller omvendt? Og hvis SM hadde til hensikt å drepe MB, hvorfor møttes de flere ganger i forkant? Det øker jo definitivt sjansen for å bli observert og tatt. Hvorfor drepte han ikke MB ved første og beste anledning?
Det er enklere å se for seg et scenario der albaneren har kontaktet SM og bedt ham oppsøke MB for å "megle". Så har det blitt gjort møter på forhånd kun de to imellom, før det kanskje torsdag ble avtalt et møte mellom MB og representanter for albaneren, som da altså hele tiden hadde til hensikt å drepe. Under dekke av å møtes til "megling".