2025-06-17, 00:29
Medlem
Han har ikke sittet innelåst. Det er vel der problemet ligger
Citera
2025-06-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillemiss
Han har ikke sittet innelåst. Det er vel der problemet ligger

Millehaugen har sittet innelåst og i isolasjon i lange perioder. Det ser ut som rehabiliteringen Millehaugen har fått, har vært mislykket. Uten å gå i detalj og uten å spekulere i hvorfor det ble slik.

Stig Millehaugen har motsatt seg videre varetektsfengsling, fengslingsmøtet i dag gikk som kontorforretnng, og Millehaugen fikk åtte nye uker i varetekt.
«Fristen settes utfra etterforskningsoppgavene, bevissituasjonen og fengslingsgrunnlaget til åtte uker», skriver Oslo tingrett.
Millehaugen har ikke latt seg avhøre utover vitneforklaringen han ga på langfredag, dagen etter drapet.
«I lys av den svært alvorlige siktelsen og at siktede foreløpig ikke ønsker å forklare seg utover vitneavhøret, mener retten det er nærliggende fare for at han vil forsøke å forspille bevis hvis han får anledning til å kommunisere med andre om forhold av betydning for saken», står det i kjennelsen fra Oslo tingrett.
I dette ligger det antakelig at brev- og besøksforbud fortsatt gjelder, og at Millehaugen fortsatt er underlagt isolasjon.

Dagens pressemelding om etterforskningen.
– Etterforskningen søker å avdekke eventuelle medvirkere, bestillere og motivet for drapet på Metkel Betew. Politiet utelukker derfor ikke flere pågripelser knyttet til saken, skriver Oslo-politiet.
Mistanken mot Millehaugen er styrket.
– Det er gjennomført 80 vitneavhør i saken, og det er gjennomgått store mengder elektroniske, beslag og video. Etterforskningen har gjort funn som styrker mistanken mot siktede i saken, står det i pressemeldingen.
Etterforskningen synes å bli mer og mer omfattende.
«Det gjenstår et stort antall undersøkelser opp mot bl.a. eventuelle oppdragsgivere. Gjennomgang hittil av en rekke telefoner og andre beslag tilsier at navn på nye vitner vil bli avdekket, med påfølgende behov for avhør, ransaking og beslag av nye bevis», skriver retten.
Kilde: VG i dag, 17. jun 2025.
Politiet om Betew-drapet: –⁠ Utelukker ikke flere pågripelser

Kniven som ble funnet i Drammenselva er ikke nevnt.
Citera
2025-06-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Millehaugen har sittet innelåst og i isolasjon i lange perioder. Det ser ut som rehabiliteringen Millehaugen har fått, har vært mislykket. Uten å gå i detalj og uten å spekulere i hvorfor det ble slik.

Stig Millehaugen har motsatt seg videre varetektsfengsling, fengslingsmøtet i dag gikk som kontorforretnng, og Millehaugen fikk åtte nye uker i varetekt.
«Fristen settes utfra etterforskningsoppgavene, bevissituasjonen og fengslingsgrunnlaget til åtte uker», skriver Oslo tingrett.
Millehaugen har ikke latt seg avhøre utover vitneforklaringen han ga på langfredag, dagen etter drapet.
«I lys av den svært alvorlige siktelsen og at siktede foreløpig ikke ønsker å forklare seg utover vitneavhøret, mener retten det er nærliggende fare for at han vil forsøke å forspille bevis hvis han får anledning til å kommunisere med andre om forhold av betydning for saken», står det i kjennelsen fra Oslo tingrett.
I dette ligger det antakelig at brev- og besøksforbud fortsatt gjelder, og at Millehaugen fortsatt er underlagt isolasjon.

Dagens pressemelding om etterforskningen.
– Etterforskningen søker å avdekke eventuelle medvirkere, bestillere og motivet for drapet på Metkel Betew. Politiet utelukker derfor ikke flere pågripelser knyttet til saken, skriver Oslo-politiet.
Mistanken mot Millehaugen er styrket.
– Det er gjennomført 80 vitneavhør i saken, og det er gjennomgått store mengder elektroniske, beslag og video. Etterforskningen har gjort funn som styrker mistanken mot siktede i saken, står det i pressemeldingen.
Etterforskningen synes å bli mer og mer omfattende.
«Det gjenstår et stort antall undersøkelser opp mot bl.a. eventuelle oppdragsgivere. Gjennomgang hittil av en rekke telefoner og andre beslag tilsier at navn på nye vitner vil bli avdekket, med påfølgende behov for avhør, ransaking og beslag av nye bevis», skriver retten.
Kilde: VG i dag, 17. jun 2025.
Politiet om Betew-drapet: –⁠ Utelukker ikke flere pågripelser

Kniven som ble funnet i Drammenselva er ikke nevnt.

Kanskje det er den kniven som gjør at bevisene er ytterlige styrket? Men, at politiet ikke vil ut med det ennå? Har også hørt at ransmiljøet i Norge er veldig hardt. Det er vanskelig å få informasjon derfra fordi de holder kjeft, alle som en. I tillegg så er det ikke mange som vet ting, kun en kjærne høyt opp. I narkotikamiljøene derimot er det vistnok lettere å få informasjon, da folk er mye mer tilbøyelig til å tyste på hverandre. Så kanskje dette handler om noe tidligere grums fra ransmiljøet.
Citera
2025-06-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleTaus
Kanskje det er den kniven som gjør at bevisene er ytterlige styrket? Men, at politiet ikke vil ut med det ennå? Har også hørt at ransmiljøet i Norge er veldig hardt. Det er vanskelig å få informasjon derfra fordi de holder kjeft, alle som en. I tillegg så er det ikke mange som vet ting, kun en kjærne høyt opp. I narkotikamiljøene derimot er det vistnok lettere å få informasjon, da folk er mye mer tilbøyelig til å tyste på hverandre. Så kanskje dette handler om noe tidligere grums fra ransmiljøet.

Kanskje det er kniven. Det som er nevnt er "elektroniske beslag og video".

Om ransmiljøet. Det heter seg at ransmiljøet i Norge ble fullstendig knust etter NOKAS-ranet i 2004. Jeg mener Stig Millehaugen selv sa at det ikke fantes noe ransmiljø å komme tilbake til da han forberedte seg for løslatelse i 2009. Og at Millehaugen derfor søkte kontakt med gjengmiljøer, eller kriminelle nettverk, i stedet.

Samtidig, i møtet hvor Jeddi ble drept i januar 2009, var formålet angivelige forberedelser til et ran. Så, det er ikke godt å si. Om det finnes noen igjen som sysler med planer om store ran. Jeg husker ikke når det sist var et stort ran i Norge. Det er lenge siden. Internasjonelt, det siste store ranet jeg kommer på var da Kim Kardashian ble overfalt på luksushotellet sitt i Paris i oktober 2016, og frastjålet smykker og verdier for milloner av USD. Ranerne ble tatt og det var nylig rettssak.

Ellers, Millehaugen sa i intervjuet med Brenna at nordmenn var naive, at vi trodde vi kunne stoppe kriminelle ved å sette forbryterne i fengsel. Det tolker jeg slik at mye kriminalitet blir styrt og ledet av innsatte i fengsel.

Kanskje Millehaugen allerede ble tilknyttet et kriminelt nettverk mens han sonet. Og at drapet på Metkel Betew ble beordret gjennom dette nettverket og at Millehaugen utførte. Eller, kanskje drapet var en form for opptaksprøve, eller lojalitets-bevis. Og at det ikke finnes noen direkte pengeoverføring som betaling for drapet. Eller, om det finnes pengeoverføring, så er det usporbar kryptovaluta som ble brukt. Hvordan Millehaugen skal kunne ha noen nytte av, eller greie å ivareta slike verdier mens han fortsatt sitter fengslet ... nei jeg vet ikke. Kanskje Millehaugen har hatt, og foretrekker å fortsatt ha, en kriminell løpebane mens han sitter fengslet.

Jeg synes ingenting av dette gir noen mening. Da er det oftest slik at jeg mangler fakta-kunnskap som kunne ha bidratt til å gjøre saken litt klarere. Her har jeg alt for lite kunnskap til å greie å sette drapet på Metkel Betew inn i sin rette sammenheng.
Citera
2025-06-19, 03:40
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Jeg får desverre litt "Eirik Jensen" vibber av denne saken. SM skal muligens tas nå, fordi han er farlig for noen høyt oppe i systemet. Jeg stoler ihvertfall ikke på politiet/påtalemyndigheten i det hele tatt, når de ganske diffust snakker om styrket mistanke. Til det følger det for mange justismord i påtalemyndighetens og tildels dommeres (ref. Fasting Torgersen) kjølvann.
Citera
2025-06-19, 14:36
Medlem
I går var det tydeligvis en stor innsats på Bjørndal som skal ha sammenheng med dette drapet. Det står følgende på en lokal facebookgruppe;
« De hadde stengt av rundt hele skogen. Også ved Bjørnholdt skole ingen fikk lov til å gå nærme skogen…»
« politiet var inne i en leilighet aller først før de startet denne lete aksjonen. De ba alle barn om å dra hjem og bortviste alle som var/ kom på stedet»
« Hvorfor så mye bevæpnet politi på geviret? I tillegg brannvesen og politi på rema og mortensrud»
Citera
2025-06-19, 15:38
Medlem
Etterforskningen synes å ha blitt veldig omfattende.

TV2 har litt mer informasjon etter å ha snakket med politiadvokat Christian Hatlo i forbindelse med forlengelse av varetektsfengsling av Stig Millehaugen.

TV2 17. jun 2025
Drapet på Metkel Betew: Politiet: – Hadde en god relasjon og fremsto som venner
– Etterforskningen har foreløpig ikke avdekket noe motiv for hvorfor Stig Millehaugen skulle ønske å begå drapet. Vårt inntrykk er at de to hadde en god relasjon og fremsto som venner, svarer Hatlo.
Så da må det være et bestillingsdrap. Mener politiet.

Om de 80 vitnene som er avhørt.
Ifølge Hatlo er vitnene personer knyttet til «miljøene på begge sider».

– Vi har erfart, kanskje mer enn i tidligere saker av denne typen, at personer i miljøene er villige til å stille til avhør, sier politiadvokaten.

– Hvorfor tror dere at det er sånn?

– Vi har inntrykk av at deler av miljøet ønsker å bistå politiet, uten at jeg vil utdype det noe nærmere, svarer Hatlo.
Nå fortelles det her på forumet om en stor politiaksjon i går, på Bjørndal, i forbindelse med etterforskningen av drapet på Betew.
Citera
2025-06-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg får desverre litt "Eirik Jensen" vibber av denne saken. SM skal muligens tas nå, fordi han er farlig for noen høyt oppe i systemet. Jeg stoler ihvertfall ikke på politiet/påtalemyndigheten i det hele tatt, når de ganske diffust snakker om styrket mistanke. Til det følger det for mange justismord i påtalemyndighetens og tildels dommeres (ref. Fasting Torgersen) kjølvann.

Hva tenker du om at Stig Millehaugen nekter å gå i avhør.

Det er en rett han har som siktet. Men, om han er uskyldig, ville jeg tro at det lønner seg for han å forklare seg.

Er enig med deg i at stadige gjentakelser om "styrket mistanke" ikke er særlig tillitvekkende. Det er liksom ingen substans i det.
Citera
2025-06-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva tenker du om at Stig Millehaugen nekter å gå i avhør.

Det er en rett han har som siktet. Men, om han er uskyldig, ville jeg tro at det lønner seg for han å forklare seg.

Er enig med deg i at stadige gjentakelser om "styrket mistanke" ikke er særlig tillitvekkende. Det er liksom ingen substans i det.

Som noen skrev om drapssaken som nå pågår på Romerike, når rettssaken startet kom det frem mye mer enn vi har visst tidligere. Og slik er det etter all sannsynlighet i denne saken også: politiet sitter på mye mer info enn de gir ut, unntatt i retten når videre varetektsfengsling er temaet bak lukkede dører. Jeg tenker at de har beviser nok til å gi ham 21 år eller forvaring på ubestemt tid. Det er selvfølgelig kjedelig for Millehaugen, han klarer nok ikke til å snakke seg til en ny prøveløslatelse/lettere soning og egen skriveplass utenfor fengselet en gang til.

Det triste er at han, ved å bryte den tilliten rettsvesenset har gitt ham, kommer til å ødelegge for mange andre som vil ha enklere soning for videre å prøveløslates. Det nåløyet har han klart å gjøre mye mindre.
Citera
2025-06-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Synes det er interessant jeg, det du skriver. Har lest en del om Torgersen saken. Han hadde aldri blitt dømt idag.
Og det er hevet over enhver tvil om at der var det viktig for noen med høy anseelse å ikke tape ansikt.

Akkurat i Jensen saken mener jeg han ble kastet godt og grundig under bussen, men det hører jo ikke hjemme her å skrive om.

Millehaugen kan vel ikke si et kløyva ord.
Det er visst også etter kraftig råd fra hans advokat? Jo mer han sier, jo mer tukler han seg inn i garnet. Og desto høyere pris setter vel bakmennene på hans hode? Det dreier seg vel ikke bare om å beholde æren og ikke “tyste”
som de så kult beskriver det.

Det dreier seg vel like mye om at man skriver under sin egen dødsdom om man sier noe.
For det er vel ingen tvil om at det er bakmenn i denne saken, eller?

Nå hadde nok MB surret seg inn i en eller annen avtale, Gud vet hva. Mulig han var såkalt informant, for politiet. For meg er det mest nærliggende. Ut i fra god vilje i så fall, med ønske om at de virkelig store ble tatt.

Min andre teori er at MB hadde prøvd å ta over et stort narkotika parti. Det er mange måter å gjøre det på.

For øvrig var det nylig et stort narkotikabeslag i ett eller annet land i Europa. Men det viste seg ved testing at det var (edit): salt. Den ene gangsteren hadde lurt den andre, og går nå sannsynligvis fri i Europa og er innehaver av hundrevis av millioner.
Må legge til lenker etterpå.
Senast redigerad av Hyttepaahytte 2025-06-20 kl. 21:46.
Citera
2025-06-20, 21:37
Medlem
https://www.bbc.com/news/articles/c201jjgkvjlo.amp

“Ketamine swapped for salt as smugglers exploit Europe loophole in booming market”

Jeg fikk ikke til spoiler funksjon.
Senast redigerad av Hyttepaahytte 2025-06-20 kl. 21:40.
Citera
2025-06-20, 21:50
Medlem
https://www.nrk.no/norge/betew-drape...gen-1.17458243

“Stig Millehaugen varetektsfengsles i åtte nye uker. Politiet sier at de har avhørt over 80 personer etter drapet på Metkel Betew.”

“Oppdatert 17. juni kl. 13:50
I to måneder har dobbeltdrapsdømte Stig Millehaugen sittet varetektsfengslet. I dag ble han varetektsfengslingen forlenget med i åtte nye uker.

Politiet mener at han drepte, eller medvirket til drapet på Nokas-raner Metkel Betew.

– Etterforskningen har gjort funn som styrker mistanken mot siktede i saken, skriver politiet i en pressemelding.”

De skriver ikke noe om hva slags funn som styrker mistanken.”

Siste fra 17 juni, men det er vel gammelt nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in