2025-04-18, 09:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Enligt forskningen ”trust me bro”. Idiot!

Att skrika vilket kan jämföras med hot, funkar möjligen för stunden - men det kommer växa fram samma idiot som den som uppfostrade. Barn förstår reson och kan man inte resonera, då skriker man. Kan man inte resonera - skaffa inte barn.
Märkligt ändå att dagens civilisation byggdes av människor som fick stryk både hemma och i skolan.
lYsSnA pÅ fOrSkArNa
Citera
2025-04-18, 09:17
Jag skriker inte på mina barn men kan höja rösten och låta mer bestämd om jag upplever att det behövs. Och då brukar det funka. Det kallas uppfostran.
Citera
2025-04-18, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Skrikande och aggressiva människor ska inte skaffa barn.

Jag har höjt rösten otroligt få gånger, och då har det varje gång varit synnerliligen motiverat och med tydlig förvarning och med samtal efteråt.

Ständigt skrikande och aggressiva föräldrar är rent olämpligt, barn som ständigt är rädda eller tar efter mår inte bra.

Det är illa.

Skadliga sociala beteenden är ofta ärftliga genetiskt, precis som med IQ.

Tydlig förvaring? Hmmmm. Ja det kändes ju stabilt…
Citera
2025-04-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Tydlig förvaring? Hmmmm. Ja det kändes ju stabilt…
Stegvis höjd röst när varningen inte tas på allvar, och förklaring varför, ja det är stabil reaktion och stabil och tydlig varning att rösten kommer att höjas.
Citera
2025-04-18, 09:35
Medlem
StigEngstroms avatar
Klart man skriker på barnen ibland.
Ibland befogat, ibland kanske överdrivet.
Vi är bara människor, ibland överreagerar man.
Kom igen, ska vi jämföra med föräldrar förr där man regelbundet slog barnen och dom knappt fick visa sig eller prata utan tillstånd?
Barn har aldrig haft så snälla, pedagogiska föräldrar som idag, även om vi ryter till ibland.
Sker det hela tiden är det ett problem, annars inte.
Sluta fjanta er, tänk er våra föräldrar och se hur bra föräldrar vi nuförtiden faktiskt är.
Det är inte alltid lätt.
"Föräldrar nu för tiden kollar bara på sina mobiler!"
Skämtar ni eller, föräldrar för 30-40 år sen var ju fan inte ens med vid lekplatsen, hade ingen aning om vart man var eller när man skulle komma hem och låg inte på golvet i barnrummet och försökte sysselsätta sina ungar...
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-18 kl. 09:45.
Citera
2025-04-18, 09:44
Medlem
blobben!!!s avatar
Tyder väl på att föräldern antingen misslyckats i att bygga auktoritet och behöver tjuta som en siren för att barnet skall lyssna (men sällan gör det) eller att personen har psykiska problem som tas ut på sina barn.

Men det är klart, en rejäl utskällning kan vara på sin plats om hysset är allvarligt nog. Orubblig snällism fostrar små narcissister.
Citera
2025-04-18, 10:16
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Märkligt ändå att dagens civilisation byggdes av människor som fick stryk både hemma och i skolan.
lYsSnA pÅ fOrSkArNa

Utveckla gärna ditt resonemang.
Citera
2025-04-18, 10:26
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Tyder väl på att föräldern antingen misslyckats i att bygga auktoritet och behöver tjuta som en siren för att barnet skall lyssna (men sällan gör det) eller att personen har psykiska problem som tas ut på sina barn.

Men det är klart, en rejäl utskällning kan vara på sin plats om hysset är allvarligt nog. Orubblig snällism fostrar små narcissister.
"VARFÖR MÅSTE JAG SKRIKA FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ!?" har man ju sagt mer än en gång och betyder inte per automatik att man är kass förälder eller opedagogisk.
Barn är barn och ibland gör dom inte som man säger om man inte skriker, så är det bara.
Jag tvivlar på alla alla i tråden som skriver hur hemska föräldrar är som tappar det faktiskt har ungar.
Citera
2025-04-18, 10:37
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
"VARFÖR MÅSTE JAG SKRIKA FÖR ATT NI SKA FÖRSTÅ!?" har man ju sagt mer än en gång och betyder inte per automatik att man är kass förälder eller opedagogisk.
Barn är barn och ibland gör dom inte som man säger om man inte skriker, så är det bara.
Jag tvivlar på alla alla i tråden som skriver hur hemska föräldrar är som tappar det faktiskt har ungar.
Exakt, att ständigt skrika på sina barn är fel, men som förälder har vi som uppgift att uppfostra och ibland räcker det inte med att tydliggöra snällt.
Jag höjer rösten ibland och skriker sällan.
Citera
2025-04-18, 11:03
Medlem
Gosifs avatar
Den enda lösningen att få tyst på barnet/n är att tala lugnt tills barnet tröttnar. Skrika leder bara till att barnen skriker för dom tar efter sina föräldrar.

Tala lugnt med dom tills dom förstår eller tröttnar. Gör så varje gång.

Sitt inte vid telefonerna heller när dom vill ha uppmärksamhet, det gör dom bara förtvivlade och osäkra på sig själva.
Citera
2025-04-18, 11:11
Medlem
Föräldrar som skriker på sina barn är omogna individer som endast kommer att uppfostra en ny generation som också skriker på sina barn. De är inte emotionellt närvarande och klarar inte av att möta barn på deras egna nivåer. Mycket tragiskt, och de borde aldrig skaffat barn.
Citera
2025-04-18, 11:11
Medlem
Klart som fan det händer att man tappar det och blir arg. Sålänge det inte blir en vana och att man efter ett tjafs kramar sina barn och pratar ut. Ni som säger annat har antingen inga egna barn alternativt väldigt snälla och fogliga barn. Att vara en bra förälder till ett sådant barn är betydligt enklare. Då är det lätt att snacka. Testa uppfostra barn med diagnoser tex. Eller en tonåring med adhd.
Senast redigerad av diebratdie 2025-04-18 kl. 11:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in