Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Nja. Ser inte riktigt problemet. Mycket bättre att höja rösten då och då när det är befogat än dessa deppiga gnällande föräldrar som tycker allt är så jobbigt. De verkar vara konstant deprimerade.
Nej. Jag har kul med mina barn och de får göra mycket och ta risker men när de går över gränsen får de veta det. Det är bra föräldraskap.
Jag är mer på din linje än svartvit antingen höjer man
aldrig rösten eller så skriker och slåss man hela tiden.
Själv har jag höjt rösten när något måste upphöra, och det är även något som jag läst barnpsykologen skriva att man ska.
Det är skillnad på utskällningar och att stoppa något som måste stoppas direkt.
Vissa medelklassbarn vet jag om, där föräldrarna alltid resonerar monotont och aldrig kan dra en gräns, de är väldigt bortskämda och klarar inte av motgångar, att någon säger nej, att kompisen vinner i spel osv.
Klarar inte av att gå på kalas, på disco, och har massa fobier för att föräldrarna
aldrig försöker övertala eller uppmanar att testa saker de initialt blir rädda för.
Vet dem som ber andra att hunden ska vara i trädgården om deras barn ska komma och leka för att barnet har ”fobi” mot hundar, när det handlar om att föräldern alltid curlat bort minsta oro eller tveksamhet från början och att barnet vant sig vid att mamma fixar bort allt jag inte vill testa.
Vad jag tycker är fel är föräldrar som skriker långa haranger så att barnen blir rädda, straffar, inte tröstar när de blir ledsna osv. Men ”Slå inte din syster!” med hög skarp röst som skiljer sig i energi och tonläge från normalt tycker jag är mycket bättre än att masa sig fram med terapiröst och resonera ”Hur tror du att Berit känner sig när du slår henne Edit?”.