2025-04-17, 23:38
Medlem
kl4sseKocks avatar
Påminner om en gammal granne för länge sen speciellt under sommaren halvåret när deras barn ute och lekt kunde man höra föräldrarna gapa och skrika på dom i tid och otid
Citera
2025-04-17, 23:44
Jag känner till några barn med skrikande förälder och de barnen har varit sängvätare, stammare, nagelbitare och lite annat. De blir nog väldigt nervösa av sig och det skulle man som vuxen också bli om man jämt och ständigt hade någon som skrek på sig.
Senast redigerad av rotper 2025-04-18 kl. 00:04. Anledning: missade ett ord
Citera
2025-04-18, 00:17
Medlem
Jag skrek på någon annans barn idag. Hotade även pojken att dra hans ansikte i asfalten. Anledningen att jag blev förbannad var att han gick runt och kallade mina barn horungar och fittungar hela tiden fast jag bad honom sluta. Pojken var tydligen 17år gammal och mina är i 10 års åldern. Det kändes bra att skrika, han lyssnade. Och jag tror tom att han förstod budskapet. Så det hjälper att skrika ibland.
Citera
2025-04-18, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo92a
Vad tycker ni om det? Man ska såklart inte göra det. Men föräldrar som regelbundet skriker på sina barn, och aldrig ber om ursäkt. Hur illa är det egentligen? Nån som varit med om det, som haft sån mamma eller pappa, hur påverkades ni? Hur mår ni idag? Har de satt sina spår hos er?
Hade en kompis som hade en väldigt aggressiv pappa. Han va jämt arg och skrek som en galning rätt ofta… han hade dåligt tålamod och blev sur väldigt ofta på sitt barn… min kompis blev väldigt tillbakadragen och blyg bland vänner och i klassrummet. Lite ängslig.

Har haft många vänner vars föräldrar var gaphalsar när man var yngre. Några var tillbakadragna, höll sig för sig själv och gjorde inte en fluga förnärmad.
Några gick det riktigt utför för, började agera utåt i skolan, fick inga betyg eller jobb, några slutade på kåken och några blev riktiga knarkande WTs.
Kontentan är väl att det går aldrig att sia hur barnet blir påverkad av såna föräldrar.
Men det har lärt mig och flera kamrater hur vi inte vill uppfostra våra barn, nästan som avskräckande.
Klart att det brister för alla föräldrar någon gång, men jag tänker att det viktigaste är att det inte blir en vana och att man kommunicerar med sin barn.

Sen tror jag att en olycka kommer inte ensam. En förälder som upprepat skriker åt sina barn, begår andra fel också. Kan vara allt från droger, alkohol, depression, ja listan kan göras lång tyvärr.
Citera
2025-04-18, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Jag skrek på någon annans barn idag. Hotade även pojken att dra hans ansikte i asfalten. Anledningen att jag blev förbannad var att han gick runt och kallade mina barn horungar och fittungar hela tiden fast jag bad honom sluta. Pojken var tydligen 17år gammal och mina är i 10 års åldern. Det kändes bra att skrika, han lyssnade. Och jag tror tom att han förstod budskapet. Så det hjälper att skrika ibland.

Vad är det för fel på föräldrarna undrar man i såna lägen? Hade mina barn använt sånt språk så hade det fått seriösa konsekvenser (inte våld!).

Förstå mig rätt, jag förstår din frustration. Men en sån situation ska inte ens behöva uppstå om föräldrar tog sitt förbannade jävla ansvar för sina barn.
Citera
2025-04-18, 00:52
Medlem
Inkommers avatar
Det är bra att skrika och vara lagom hotfull mot barn. Lär dom sig inte att hantera det i en trygg miljö så blir dom gråtande androgyna hens för resten av livet.
Citera
2025-04-18, 01:24
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Det är bra att skrika och vara lagom hotfull mot barn. Lär dom sig inte att hantera det i en trygg miljö så blir dom gråtande androgyna hens för resten av livet.

Enligt forskningen ”trust me bro”. Idiot!

Att skrika vilket kan jämföras med hot, funkar möjligen för stunden - men det kommer växa fram samma idiot som den som uppfostrade. Barn förstår reson och kan man inte resonera, då skriker man. Kan man inte resonera - skaffa inte barn.
Citera
2025-04-18, 01:32
Medlem
Det finns flera skäl till att inte konstant skrika på sina barn.

Ett är att barnen inte kommer att reagera på föräldrarnas skrik när de kliver rakt ut i vägen framför bilar.

Det är bäst att spara skrikandet till när det verkligen behövs så att barnen förstår att nu är det läge att reagera på fara.
Citera
2025-04-18, 01:58
Medlem
Dåligt sätt att uppfostra barn istället för å ta mobilen några timmar.
Citera
2025-04-18, 02:25
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo92a
Vad tycker ni om det? Man ska såklart inte göra det. Men föräldrar som regelbundet skriker på sina barn, och aldrig ber om ursäkt. Hur illa är det egentligen? Nån som varit med om det, som haft sån mamma eller pappa, hur påverkades ni? Hur mår ni idag? Har de satt sina spår hos er?
Hade en kompis som hade en väldigt aggressiv pappa. Han va jämt arg och skrek som en galning rätt ofta… han hade dåligt tålamod och blev sur väldigt ofta på sitt barn… min kompis blev väldigt tillbakadragen och blyg bland vänner och i klassrummet. Lite ängslig.

Aldrig förstått det där med att skrika. Man kan väl få fram sin poäng utan att skrika.
Men det kanske finns något befriande i det.
Citera
2025-04-18, 02:27
Medlem
Att skrika på sina barn ska nog helst vara ovanligt, men när det väl händer...
...då vet dem att "they fucked up" och att det menas allvar.
Citera
2025-04-18, 02:55
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Enligt forskningen ”trust me bro”. Idiot!

Att skrika vilket kan jämföras med hot, funkar möjligen för stunden - men det kommer växa fram samma idiot som den som uppfostrade. Barn förstår reson och kan man inte resonera, då skriker man. Kan man inte resonera - skaffa inte barn.
Du är en idiot som fostrar eller kommer fostra homosexuella barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in