2025-04-17, 16:26
Medlem
jag anser inte hgskola r bevis p att man r smart eller kompetent. typ alla kvinnor inom politiken har en meme examen inom pedagogik eller samhllskunskap.
dom har i stort stt glidit igenom med att skriva skituppsatser om hur vita mn r dliga.
hellre en bonnlpp som inte simpar fr islam,klimat,feminism, eller sionister
Citera
2025-04-17, 16:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Gr absolut att gra ngot t det. Stll krav, rsta annorlunda, engagera sig personligen.
Frgan r om det har ngot meningsfullt vrde, politiskt skiljer det sig ju inte mellan lnderna. Det r samma sorts politik de fr i praktiken, nstan som att de bara r styrda av andra fenomen.
Att just Sverige sticker ut r fr att politiker blir valda inom partier baserat p lojalitet, inte faktiska meriter. Samt fr att svenskar r s politiskt passiva, s det r inte de mest lmpade som styr. Det r de som inte kunde gra karrir inom akademierna eller nringslivet. Ett sorts B-lag.
Det dr med partilojalitet kan vara den delfrklaring men inte hela frklaringen. Inga politiska vildar i Australien fr t ex "preselection", vilket r deras motsvarighet till att hamna hgt nog p en svensk valsedel. I USA r valdeltagandet nrmast apatiskt jmfrt med Sverige s jag vet inte om det r mer passivt (borde man kunna kolla kanske).

Av ngon anledning s kan medelmttorna gra karrir i och ofta n toppen i svensk politik i mycket hgre utstrckning n i mnga andra jmfrbara lnder. Det r ngot som skiljer ut Sverige och det r lite konstigt. Det saknas ju inte dugligt folk i Sverige mer n i andra lnder.
Citera
2025-04-17, 16:32
Medlem
Glostrups avatar
Det finns en logisk brist, och/eller tankevurpa hr: Ingen enskild person kan allt. Att tro att den mest kompetente ocks r rtt person att leda, r ngot som r grundligt vederlagt bde i teorin och i praktiken.

Och tanke p att varje departement har en kader av experter och sakkunniga, s behver inte dess chef vara den som kan mest p precis alla omrden. Istllet kan det vara bttre att ha ngon som har ett mer strategisk inriktning, eller ngon som r en duktig ledare och chef. Kompetens r inte bara sakkunskap.

Nu r jag inte s otroligt imponerad av alla statsrd, men vi har ngra som faktiskt bde r kunniga och har frmgan att leda sina departement. Och samtidigt kan jag ju rligt sga att jag sjlv inte skulle vilja ha deras jobb, ven om jag kanske skulle vara bde mer utbildad och mer kompetent n ngra av dem.
Citera
2025-04-17, 16:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
jag anser inte hgskola r bevis p att man r smart eller kompetent. typ alla kvinnor inom politiken har en meme examen inom pedagogik eller samhllskunskap.
dom har i stort stt glidit igenom med att skriva skituppsatser om hur vita mn r dliga.
hellre en bonnlpp som inte simpar fr islam,klimat,feminism, eller sionister
Synpunkter p vrdet av utbildning frn ngon som varken kan stava eller behrskar grundlggande skrivregler r frts alltid vlkomna.

Notera dock att det ven r ont om andra meriter.
Citera
2025-04-17, 16:35
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det dr med partilojalitet kan vara den delfrklaring men inte hela frklaringen. Inga politiska vildar i Australien fr t ex "preselection", vilket r deras motsvarighet till att hamna hgt nog p en svensk valsedel. I USA r valdeltagandet nrmast apatiskt jmfrt med Sverige s jag vet inte om det r mer passivt (borde man kunna kolla kanske).

Av ngon anledning s kan medelmttorna gra karrir i och ofta n toppen i svensk politik i mycket hgre utstrckning n i mnga andra jmfrbara lnder. Det r ngot som skiljer ut Sverige och det r lite konstigt. Det saknas ju inte dugligt folk i Sverige mer n i andra lnder.

Har ju inga studier eller bevis fr mitt resonemang, utan det r helt byggt p erfarenheter frn politik och ett intresse av bde statsvetenskap och historia. S det r bara spekulationer utan evidens eller empiri. Men de odugliga bereder sig plats nr de dugliga tvekar. Precis som att nr de visa tvivlar r idioten sker p sin sak.
Citera
2025-04-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag frstr i och fr sig inte varfr det skulle bli bttre om nrliggande lnder har lika usla politiker men tog och klickade igenom den finska regeringen. De har en fruktansvrd hemsida s kan ha missat ngon. Fick det till 22 personer. Endast en saknade akademisk examen och hon har varit polis och sjukskterska.

De hade ett intressant program fr en tid sedan i politikbyrn, "Den politiska adeln!" som tog upp hur det fungerade.
Problemet som jag frsttt handlar igen om svgerpolitik dvs. man fixar in sina barn eller sdana som man knner p hga poster och de andra som str och harvar med att koka kaffe, samt frska ragga vljare p torget kan fortstta med det.
Det har ledet till att mnga ser sjlvklart ingen som helst pong i det, samtidigt som det ocks skett s mycket korkade politiska beslut som skert mycket vl kan bottna i den bristande kunskapsnivn som ledet till politikerfrakt.
Sedan tycker jag ocks att man ska inte dra sig fr att kontakta hgsta hnset i ens kommun om man tycker ngot fungerar fel med frslag om hur styra upp det hela.
I slutndan s r det viktigaste fr oss alla att landet kan fungera s bra som mjligt.
Skulle inte frvna mig om det slutar med att man rstar p medborgerlig samling och att det liksom r lsningen p det hela.
https://www.svtplay.se/video/jn4MYrg...eln?video=visa
Citera
2025-04-17, 16:41
Avstngd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du har rtt, och T.S. larmar i ondan

" regeringen Kristersson den mest akademiska i modern tid "

" Tv ministrar med doktorsexamina frn Lunds Universitet respektive Kings College, en med licentiatexamen. Andra med masterexamina frn Cambridge och London School of Economics. Flera med civilekonom- eller juristexamen, och de flesta med yrkeserfarenhet utanfr politiken. ARW konstaterar att vr uppmrksammade kritik av tidigare svenska regeringar fr skadlig brist p akademisk kunskap i politiska toppen inte trffar regeringen Kristersson."

I kontrast str ssseriet :

" Ingen minister som tjnade under hela mandatperioden i den socialdemokratiska regering som styrde landet 20142018 var disputerad. sa Romson hade visserligen doktorsexamen i juridik (miljrtt) men tvingades lmna sin post i frtid. Dvarande ministern fr hgskola och forskning saknade sjlv akademisk examen. Lget var inte bttre i tidigare alliansregeringen, dr justitieministern varken hade juridisk eller annan examen."

https://academicrightswatch.se/?p=5118

Romson, s alla vet var ju helt vertygat om att "Den vite mannen med sin kttkonsumtion frstr skrdarna fr afrikanska hrt arbetande kvinnor" Vilket lter inte sdr jtteakademisk

Hur var det nu igen med kesson och vran vice statsministers examen och arbetslivserfarenhet d?
Ni nmner ju alltid gghuvudet i regeringen som kommer med sina broschyrer och hotar alla med ryssen snart kommer (glm bort hans namn men ser ut som en ultra islamist med sin katalog).

Samma person som skrmde upp x antal barn fr 2 r sedan och tror han ven blev anmld fr det. Det var ju han som hade examen frn ngon hitte p skola frn USA Det dr kan ni ju inte ta upp fr det var ju en utbildning som hen skickades till och fick betalt fr
Precis samma nr ngon hgre polisbefl skickas till FBI fr utbildning (Ja det gr aldrig att misslyckas med dem). Dr svenska polisen gr in och betalar utbildningen som varar ngon vecka.
Fr man sedan skall stolt kunna visa det som man vore en FBI agent med 10 -tals r i yrket i staterna

(Samt ber moderatorn snllt ge fan i radera inlgg efter politiskt eget tyckande)
Citera
2025-04-17, 16:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det finns en logisk brist, och/eller tankevurpa hr: Ingen enskild person kan allt. Att tro att den mest kompetente ocks r rtt person att leda, r ngot som r grundligt vederlagt bde i teorin och i praktiken.

Och tanke p att varje departement har en kader av experter och sakkunniga, s behver inte dess chef vara den som kan mest p precis alla omrden. Istllet kan det vara bttre att ha ngon som har ett mer strategisk inriktning, eller ngon som r en duktig ledare och chef. Kompetens r inte bara sakkunskap.
Allt annat lika r det frsts bttre med mer utbildning, sakkunskaper och andra meriter och det saknas inte sdana mnniskor med ledaregenskaper.

Med ditt resonemang skulle annats till exempel stora brsfretag kunna spara in mycket pengar p kostnaderna fr hgre chefer genom att istllet anstlla svenska politiker eller folk med liknande frnvaro av utbildning, kunskaper eller meriter. Men det gr de ytterst sllan. Trots att de frsts har staber med experter som stder hgre chefer med rd och dd. Har de missat ngot hr? Skulle t ex SAAB, Handelsbanken eller Alfa Laval g mycket bttre och dessutom spara in pengar om de fljde ditt rd och anstllde t ex Annika Strandhll eller Fredrik Reinfeldt, tror du?

Vidare skulle man kunna frga sig varfr andra lnder envisas med att ha ministrar och andra toppolitiker med i snitt mycket bttre utbildning och icke-politiska meriter n vad Sverige har. Om det nu r s bra att styras av lgbildade broilerpolitiker, varfr ser vi inte den modellen tillmpas med framgng i andra lnder?
Citera
2025-04-17, 16:46
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Hur var det nu igen med kesson och vran vice statsministers examen och arbetslivserfarenhet d?
Ni nmner ju alltid gghuvudet i regeringen som kommer med sina broschyrer och hotar alla med ryssen snart kommer (glm bort hans namn men ser ut som en ultra islamist med sin katalog).

Samma person som skrmde upp x antal barn fr 2 r sedan och tror han ven blev anmld fr det. Det var ju han som hade examen frn ngon hitte p skola frn USA Det dr kan ni ju inte ta upp fr det var ju en utbildning som hen skickades till och fick betalt fr
Precis samma nr ngon hgre polisbefl skickas till FBI fr utbildning (Ja det gr aldrig att misslyckas med dem). Dr svenska polisen gr in och betalar utbildningen som varar ngon vecka.
Fr man sedan skall stolt kunna visa det som man vore en FBI agent med 10 -tals r i yrket i staterna

(Samt ber moderatorn snllt ge fan i radera inlgg efter politiskt eget tyckande)

Nu frstr jag inte vad du vill sga ...
Citera
2025-04-17, 16:49
Avstngd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nu frstr jag inte vad du vill sga ...

Nej jag tycker faktiskt inte det var det.
Men det verkar vara s precis p den hr sidan p Flashback, att hr mste man alltid kritisera sossarna. Allting som handlar om att man kritiserar Sverigedemokraterna eller borgarna ska tas bort direkt, s man brjar ju undra. Hur pass politiskt neutralt Flashback r?

Oavsett om moderatorn r rd eller bl s ska han ge fan i vilket utan han ska helt enkelt skta arbetet.

Och nu r det ju faktiskt s att herr kesson och ulf, som r bland de hgsta politikerna vi har i Sverige, s r det faktiskt s att det r en skrmmande dlig utbildning som vra partiledare visade upp som sitter i regeringen. Och det dr ta mig fan inte off topic utan det r hgst aktuellt. Ontopic.

Och fr att de inte nmner vran vice statsminister ebba Busch. Hennes bra vrdar och hennes akademiska meriter behver ju inte repeteras igen fr dem knner vi ju alla till r i paritet med kessons.
Citera
2025-04-17, 16:54
Vill man ha akademiker p politiska befattningar kan man ju rsta p folkpartiet s har man cirkus Sverige p en gng sedan. Frmga att fatta politiska beslut (och srskilt rtt beslut) har inget med utbildning att gra.
Citera
2025-04-17, 17:01
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tycker inte det ska vara krav p akademisk examen fr att sitta i regeringen, men ngra rs erfarenhet av ngon form av arbete tycker jag r rimligt.

Jag tycker annars vrsta r att det verkar finnas gott om kompetenta p kommunal niv, men de vill eller kan inte komma hgre n s. Jag tror att den kompetens man framfrallt behver fr att komma hgt upp i politiken r en rv av stl s man orkar sitta p mten i timmar. Inga rimliga mnniskor klarar det i lngden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in