2025-04-17, 16:26
Medlem
jag anser inte högskola är bevis på att man är smart eller kompetent. typ alla kvinnor inom politiken har en meme examen inom pedagogik eller samhällskunskap.
dom har i stort sätt glidit igenom med att skriva skituppsatser om hur vita män är dåliga.
hellre en bonnläpp som inte simpar för islam,klimat,feminism, eller sionister
Citera
2025-04-17, 16:30
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Går absolut att göra något åt det. Ställ krav, rösta annorlunda, engagera sig personligen.
Frågan är om det har något meningsfullt värde, politiskt skiljer det sig ju inte mellan länderna. Det är samma sorts politik de för i praktiken, nästan som att de bara är styrda av andra fenomen.
Att just Sverige sticker ut är för att politiker blir valda inom partier baserat på lojalitet, inte faktiska meriter. Samt för att svenskar är så politiskt passiva, så det är inte de mest lämpade som styr. Det är de som inte kunde göra karriär inom akademierna eller näringslivet. Ett sorts B-lag.
Det där med partilojalitet kan vara den delförklaring men inte hela förklaringen. Inga politiska vildar i Australien får t ex "preselection", vilket är deras motsvarighet till att hamna högt nog på en svensk valsedel. I USA är valdeltagandet närmast apatiskt jämfört med Sverige så jag vet inte om det är mer passivt (borde man kunna kolla kanske).

Av någon anledning så kan medelmåttorna göra karriär i och ofta nå toppen i svensk politik i mycket högre utsträckning än i många andra jämförbara länder. Det är något som skiljer ut Sverige och det är lite konstigt. Det saknas ju inte dugligt folk i Sverige mer än i andra länder.
Citera
2025-04-17, 16:32
Medlem
Glostrups avatar
Det finns en logisk brist, och/eller tankevurpa här: Ingen enskild person kan allt. Att tro att den mest kompetente också är rätt person att leda, är något som är grundligt vederlagt både i teorin och i praktiken.

Och tanke på att varje departement har en kader av experter och sakkunniga, så behöver inte dess chef vara den som kan mest på precis alla områden. Istället kan det vara bättre att ha någon som har ett mer strategisk inriktning, eller någon som är en duktig ledare och chef. Kompetens är inte bara sakkunskap.

Nu är jag inte så otroligt imponerad av alla statsråd, men vi har några som faktiskt både är kunniga och har förmågan att leda sina departement. Och samtidigt kan jag ju ärligt säga att jag själv inte skulle vilja ha deras jobb, även om jag kanske skulle vara både mer utbildad och mer kompetent än några av dem.
Citera
2025-04-17, 16:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumPulse
jag anser inte högskola är bevis på att man är smart eller kompetent. typ alla kvinnor inom politiken har en meme examen inom pedagogik eller samhällskunskap.
dom har i stort sätt glidit igenom med att skriva skituppsatser om hur vita män är dåliga.
hellre en bonnläpp som inte simpar för islam,klimat,feminism, eller sionister
Synpunkter på värdet av utbildning från någon som varken kan stava eller behärskar grundläggande skrivregler är förtås alltid välkomna.

Notera dock att det även är ont om andra meriter.
Citera
2025-04-17, 16:35
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det där med partilojalitet kan vara den delförklaring men inte hela förklaringen. Inga politiska vildar i Australien får t ex "preselection", vilket är deras motsvarighet till att hamna högt nog på en svensk valsedel. I USA är valdeltagandet närmast apatiskt jämfört med Sverige så jag vet inte om det är mer passivt (borde man kunna kolla kanske).

Av någon anledning så kan medelmåttorna göra karriär i och ofta nå toppen i svensk politik i mycket högre utsträckning än i många andra jämförbara länder. Det är något som skiljer ut Sverige och det är lite konstigt. Det saknas ju inte dugligt folk i Sverige mer än i andra länder.

Har ju inga studier eller bevis för mitt resonemang, utan det är helt byggt på erfarenheter från politik och ett intresse av både statsvetenskap och historia. Så det är bara spekulationer utan evidens eller empiri. Men de odugliga bereder sig plats när de dugliga tvekar. Precis som att när de visa tvivlar är idioten säker på sin sak.
Citera
2025-04-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag förstår i och för sig inte varför det skulle bli bättre om närliggande länder har lika usla politiker men tog och klickade igenom den finska regeringen. De har en fruktansvärd hemsida så kan ha missat någon. Fick det till 22 personer. Endast en saknade akademisk examen och hon har varit polis och sjuksköterska.

De hade ett intressant program för en tid sedan i politikbyrån, "Den politiska adeln!" som tog upp hur det fungerade.
Problemet som jag förstått handlar igen om svågerpolitik dvs. man fixar in sina barn eller sådana som man känner på höga poster och de andra som står och harvar med att koka kaffe, samt försöka ragga väljare på torget kan fortsätta med det.
Det har ledet till att många ser självklart ingen som helst poäng i det, samtidigt som det också skett så mycket korkade politiska beslut som säkert mycket väl kan bottna i den bristande kunskapsnivån som ledet till politikerförakt.
Sedan tycker jag också att man ska inte dra sig för att kontakta högsta hönset i ens kommun om man tycker något fungerar fel med förslag om hur styra upp det hela.
I slutändan så är det viktigaste för oss alla att landet kan fungera så bra som möjligt.
Skulle inte förvåna mig om det slutar med att man röstar på medborgerlig samling och att det liksom är lösningen på det hela.
https://www.svtplay.se/video/jn4MYrg...eln?video=visa
Citera
2025-04-17, 16:41
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du har rätt, och T.S. larmar i onödan

" regeringen Kristersson den mest akademiska i modern tid – "

" Två ministrar med doktorsexamina från Lunds Universitet respektive King’s College, en med licentiatexamen. Andra med masterexamina från Cambridge och London School of Economics. Flera med civilekonom- eller juristexamen, och de flesta med yrkeserfarenhet utanför politiken. ARW konstaterar att vår uppmärksammade kritik av tidigare svenska regeringar för ”skadlig brist på akademisk kunskap i politiska toppen” inte träffar regeringen Kristersson."

I kontrast står såsseriet :

" Ingen minister som tjänade under hela mandatperioden i den socialdemokratiska regering som styrde landet 2014–2018 var disputerad. Åsa Romson hade visserligen doktorsexamen i juridik (miljörätt) men tvingades lämna sin post i förtid. Dåvarande ministern för högskola och forskning saknade själv akademisk examen. Läget var inte bättre i tidigare alliansregeringen, där justitieministern varken hade juridisk eller annan examen."

https://academicrightswatch.se/?p=5118

Romson, så alla vet var ju helt övertygat om att "Den vite mannen med sin köttkonsumtion förstör skördarna för afrikanska hårt arbetande kvinnor" Vilket låter inte sådär jätteakademisk

Hur var det nu igen med Åkesson och våran vice statsministers examen och arbetslivserfarenhet då?
Ni nämner ju alltid ägghuvudet i regeringen som kommer med sina broschyrer och hotar alla med ryssen snart kommer (glöm bort hans namn men ser ut som en ultra islamist med sin katalog).

Samma person som skrämde upp x antal barn för 2 år sedan och tror han även blev anmäld för det. Det var ju han som hade examen från någon hitte på skola från USA Det där kan ni ju inte ta upp för det var ju en utbildning som hen skickades till och fick betalt för
Precis samma när någon högre polisbefäl skickas till FBI för utbildning (Ja det går aldrig att misslyckas med dem). Där svenska polisen går in och betalar utbildningen som varar någon vecka.
För man sedan skall stolt kunna visa det som man vore en FBI agent med 10 -tals år i yrket i staterna

(Samt ber moderatorn snällt ge fan i radera inlägg efter politiskt eget tyckande)
Citera
2025-04-17, 16:45
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det finns en logisk brist, och/eller tankevurpa här: Ingen enskild person kan allt. Att tro att den mest kompetente också är rätt person att leda, är något som är grundligt vederlagt både i teorin och i praktiken.

Och tanke på att varje departement har en kader av experter och sakkunniga, så behöver inte dess chef vara den som kan mest på precis alla områden. Istället kan det vara bättre att ha någon som har ett mer strategisk inriktning, eller någon som är en duktig ledare och chef. Kompetens är inte bara sakkunskap.
Allt annat lika är det förstås bättre med mer utbildning, sakkunskaper och andra meriter och det saknas inte sådana människor med ledaregenskaper.

Med ditt resonemang skulle annats till exempel stora börsföretag kunna spara in mycket pengar på kostnaderna för högre chefer genom att istället anställa svenska politiker eller folk med liknande frånvaro av utbildning, kunskaper eller meriter. Men det gör de ytterst sällan. Trots att de förstås har staber med experter som stöder högre chefer med råd och dåd. Har de missat något här? Skulle t ex SAAB, Handelsbanken eller Alfa Laval gå mycket bättre och dessutom spara in pengar om de följde ditt råd och anställde t ex Annika Strandhäll eller Fredrik Reinfeldt, tror du?

Vidare skulle man kunna fråga sig varför andra länder envisas med att ha ministrar och andra toppolitiker med i snitt mycket bättre utbildning och icke-politiska meriter än vad Sverige har. Om det nu är så bra att styras av lågbildade broilerpolitiker, varför ser vi inte den modellen tillämpas med framgång i andra länder?
Citera
2025-04-17, 16:46
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Hur var det nu igen med Åkesson och våran vice statsministers examen och arbetslivserfarenhet då?
Ni nämner ju alltid ägghuvudet i regeringen som kommer med sina broschyrer och hotar alla med ryssen snart kommer (glöm bort hans namn men ser ut som en ultra islamist med sin katalog).

Samma person som skrämde upp x antal barn för 2 år sedan och tror han även blev anmäld för det. Det var ju han som hade examen från någon hitte på skola från USA Det där kan ni ju inte ta upp för det var ju en utbildning som hen skickades till och fick betalt för
Precis samma när någon högre polisbefäl skickas till FBI för utbildning (Ja det går aldrig att misslyckas med dem). Där svenska polisen går in och betalar utbildningen som varar någon vecka.
För man sedan skall stolt kunna visa det som man vore en FBI agent med 10 -tals år i yrket i staterna

(Samt ber moderatorn snällt ge fan i radera inlägg efter politiskt eget tyckande)

Nu förstår jag inte vad du vill säga ...
Citera
2025-04-17, 16:49
Avstängd
RickardRedig12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nu förstår jag inte vad du vill säga ...

Nej jag tycker faktiskt inte det var det.
Men det verkar vara så precis på den här sidan på Flashback, att här måste man alltid kritisera sossarna. Allting som handlar om att man kritiserar Sverigedemokraterna eller borgarna ska tas bort direkt, så man börjar ju undra. Hur pass politiskt neutralt Flashback är?

Oavsett om moderatorn är röd eller blå så ska han ge fan i vilket utan han ska helt enkelt sköta arbetet.

Och nu är det ju faktiskt så att herr Åkesson och ulf, som är bland de högsta politikerna vi har i Sverige, så är det faktiskt så att det är en skrämmande dålig utbildning som våra partiledare visade upp som sitter i regeringen. Och det där ta mig fan inte off topic utan det är högst aktuellt. Ontopic.

Och för att de inte nämner våran vice statsminister ebba Busch. Hennes bra värdar och hennes akademiska meriter behöver ju inte repeteras igen för dem känner vi ju alla till är i paritet med Åkessons.
Citera
2025-04-17, 16:54
Vill man ha akademiker på politiska befattningar kan man ju rösta på folkpartiet så har man cirkus Sverige på en gång sedan. Förmåga att fatta politiska beslut (och särskilt rätt beslut) har inget med utbildning att göra.
Citera
2025-04-17, 17:01
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tycker inte det ska vara krav på akademisk examen för att sitta i regeringen, men några års erfarenhet av någon form av arbete tycker jag är rimligt.

Jag tycker annars värsta är att det verkar finnas gott om kompetenta på kommunal nivå, men de vill eller kan inte komma högre än så. Jag tror att den kompetens man framförallt behöver för att komma högt upp i politiken är en röv av stål så man orkar sitta på möten i timmar. Inga rimliga människor klarar det i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in