Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Inom S, V och MP är svår barndom, dålig utbildning etc definitivt ett plus även idag.
Fast det är ont om dem. Mycket vanligare med helt vanlig medelklass och partiadel.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Inom SD verkar det finnas gott om folk med rätt brokig, och ibland litet tveksam bakgrund.
Ge dem en generation till. Fram tills för inte så länge sen fick folk som var med i SD sparken och förföljdes. De som är ledande idag var den sortens lite udda människor som sket i sånt. Förvandligen till tjänstemannaparti är på gång där också.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
C ska vi inte tala om. Demirok var dömd för misshandel. Ett antal toppar (varav en del avpolletterats) är dömda för sexbrott. Maud Olofsson hade ingen akademisk utbildning alls. Annie Lööf hade en halvfärdig jur kand som hon läste klart för att kunna bli partiledare. Men det är ont om kvalificerade akademiker i partiet.
Att det finns en och annan med minst sagt underliga personliga förhållanden inom centern är ostridigt. Fast de brukar inte skryta om det där med intresset för barn och Demirok gjorde allt för att tona ned kaozblattebakgrunden. Inte för att jag egentligen vill dra en lans för Lööf men hon tog faktiskt examen till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
L och M har kanske litet annorlunda inställning.
Det syns inte i regeringen. Gott om folk där med ytterst bristfälliga meriter. Särskilt sällsynt hos dem och svenska politiker i allmänhet är meriter utanför politiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Är det så att det inte finns några krav i något land? Jag tänker t ex på Frankrike som brukar ha mycket välutbildade ministrar. Har de trots allt krav, eller finns det någon informell struktur som medför att agnarna sållas bort på ett tidigt stadium?
Tror inte något land har formella krav på examen eller andra meriter. Rent tekniskt vore det väl anti-demokratiskt. Men att olika länder har olika informella standarder är helt klart. Och av någon anledning är Sveriges standard märkbart låg. Skrattretande låg jämfört med de länder - USA, Singapore, Finland och Australien - jag orkat klicka igenom.
Borde egentligen forskas i ämnet. Varför så uselt just i Sverige? Vet dock inte hur lätt det är att få ämnet igenom politiserade anslagsnämnder...