2025-05-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Man brukar inte behöva förklara för någon vad deras egen tolkningsprincip är – men i ditt fall är det nödvändigt. Du har nämligen snurrat in dig så hårt i ett dogmatiskt tankemönster att du inte ens verkar förstå vad du själv menar längre.

Så låt oss reda ut vad du själv faktiskt har sagt och varför det havererar så fullständigt!

I Daniel säger du att djuren måste symbolisera världsriken. Och du motiverar det med att texten själv säger så (t.ex. Dan 8:20–21: “Väduren är Medien och Persien”, “Bocken är Greklands kung”). Det är tydligt och därmed logiskt att tolka det symboliskt. Bra! Vi är överens så långt!

Men problem problemet som din kristna hjärna kognitivt inte klarar av att processa.

För i Uppenbarelseboken (5:6) dyker ett lamm upp som “blivit slaktat”. Där står det inte att det är en symbol för Jesus. Det står faktiskt inte ens att det är någon symbol alls.

Så varför tolkar du då ändå det lammet som Jesus och inte bara ett lamm?

Du har ju alltså två olika regler för tolkning:
I Daniel kräver du att symboliken måste förklaras i texten?
Men I Uppenbarelseboken accepterar du symbolik helt utan någon förklaring?

Men du kan inte ha båda eftersom det inte är en konsekvent tolkningsprincip, utan bara en teologisk nödlösning eftersom tramset i bibeln inte går ihop för dig.

Antingen är symbolik tillåten även utan förklaring (och då måste du acceptera den även i Daniel), eller så måste all symbolik förklaras i texten (och då faller din tolkning i Uppenbarelseboken). Du plockar alltså bara och väljer den tolkning som passar din tro, vilket ironiskt är exakt det du anklagar andra för att göra.

Jag har aldrig påstått att det måste bokstavligt stå Medo-Persien och Grekland för att man ska kunna förstå att det är världsriken.

Citat:
Eftersom du uppenbart inte läst din bibel och som förklarat ovan vid det här laget är så magnifikt förvirrad av dig själv så såg jag ingen poäng i med det först.

Men eftersom då du nu verkar vilja posera som någon som känner till texterna i biblen, utan att faktiskt göra det, så postade jag ett svar mest för att bara ta ner dig på jorden igen eftersom just din okunskap om texterna i biblen även denna gång är var det som fick dig att trampa i klaveret.

Du baserar dina nedvärderande anklagelser på felaktiga slutsatser. Gör du det medvetet eller omedvetet?
Citera
2025-05-08, 13:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du menar alltså att Jesus inte var gudomlig på något sätt, utan bara en vanlig snubbe, men som kanske hade var bra på att säga kloka saker?
Hans mirakel kan kan jag inte bevisa.
Citera
2025-05-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hans mirakel kan kan jag inte bevisa.

Så du menar alltså att Jesus inte var gudomlig på något sätt, utan bara en vanlig snubbe, men som kanske hade var bra på att säga kloka saker?
Citera
2025-05-08, 13:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungKicker
Verkligheten är konstigare än science fiction.

This Man Went Missing After Creating Device To See Multidimensional Beings https://youtu.be/lb-mmUYZ1NM?si=raAzk4L2CgJkonyU

Clown

Så du kan inte berätta vem som designade designern? Då tackar jag för erkännandet att allt inte är design och att det var fel av dig att påstå det.
Citera
2025-05-08, 13:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Han var den profet som Moses sagt skulle komma till folket och som de borde lyssna till. Han kände Gud och kom från honom.

En vanlig snubbe är en lögnare som försöker göra sig märkvärdig.

Men ingenting av detta kan bevisas.
Citera
2025-05-08, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det gäller hela bibeln.

Min förutbestämda tro var ateism, sedan började undersöka hela bibeln logiskt, förnuftigt och vetenskapligt, jag forskade i bibeln och blev övertygad:

"Judarna där var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde. Många av dem kom till tro" (Apg 17:11-12 Bibel2000)

Vetenskapen och Bibeln – Motsäger de varandra?

Bibeln gör inte anspråk på att vara en vetenskaplig lärobok. Den berättar i stället om Guds normer, om sidor av hans personlighet som vi inte kan se i skapelsen och om hans avsikter med människorna. (Psalm 19:7–11; 2 Timoteus 3:16) Men när Bibeln berör vetenskapliga ämnen är den alltid korrekt.

Hur undersökte du bibeln då när du var troende?

Ok! Så bara för att kolla om det är så att vi för en gångs skulle är överens om något?

Du menar alltså att tron enligt Bibeln inte ska bygga på blind lydnad utan på bevis och att det gäller hela Bibeln (GT&NT) och att man påståenden om gud bör prövas mot skrifterna som i Apg 17:11 för att se om det som verkligen stämmer? För då är jag med till 100%.
Citera
2025-05-08, 13:34
Medlem
Citat:
Han var den profet som Moses sagt skulle komma till folket och som de borde lyssna till. Han kände Gud och kom från honom.

En vanlig snubbe är en lögnare som försöker göra sig märkvärdig.

Men ingenting av detta kan bevisas.

Vad är det du menar är som inte kan bevisas? Att han var en lögnare? Eller att han var den profet som Moses sagt skulle komma till folket från Gud?
Citera
2025-05-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ok! Så bara för att kolla om det är så att vi för en gångs skulle är överens om något?

Du menar alltså att tron enligt Bibeln inte ska bygga på blind lydnad utan på bevis och att det gäller hela Bibeln (GT&NT) och att man påståenden om gud bör prövas mot skrifterna som i Apg 17:11 för att se om det som verkligen stämmer? För då är jag med till 100%.

Ja, exakt.

Här förklarar Jehovas vittnen vad tro är:
Tro

Definition: ”Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser.” (Hebr. 11:1) Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet.

Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om. Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det ”med hjärtat” man utövar tro. — Rom. 10:10.

Du kan läsa mer om det här:
https://www.jw.org/sv/bibliotek/b%C3%B6cker/Resonera-med-hj%C3%A4lp-av-Skrifterna/Tro/

En av paragraferna kanske berör dig speciellt?

Varför saknar många människor tro?

De har brustna illusioner i fråga om religion: Många har blivit desillusionerade på grund av det skrymteri som finns inom kristenhetens kyrkor, där man påstår sig undervisa i Guds ord men inte lever i överensstämmelse med vad Bibeln lär. Andra har tillhört någon icke-kristen religion, men sett vilken dålig frukt utövandet av den har gett eller också funnit att deras tro i själva verket inte har kunnat hjälpa dem att klara livets problem. Sådana människor drar sig bort från allt som har med religion att göra, eftersom de brister i exakt kunskap om den sanne Guden. — Jämför Romarna 3:3, 4; Matteus 7:21—23.
Citera
2025-05-08, 15:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad är det du menar är som inte kan bevisas? Att han var en lögnare? Eller att han var den profet som Moses sagt skulle komma till folket från Gud?
Jag kan inte bevisa att han kom från Gud, men den som studerar evangelierna kan komma fram till det själv.
Citera
2025-05-08, 19:14
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Jag kan inte bevisa att han kom från Gud, men den som studerar evangelierna kan komma fram till det själv.
Hur vet du att Jesus inte bara hittade på?
Citera
2025-05-08, 19:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Hur vet du att Jesus inte bara hittade på?
Efter att ha studerat evangalierna och historik har jag förstått atf han inte hittade på eller ljög utan berättade vad han visste.
Citera
2025-05-08, 19:22
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Efter att ha studerat evangalierna och historik har jag förstått atf han inte hittade på eller ljög utan berättade vad han visste.
Hur har du kommit fram till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in