Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Tänk att Gud är av ikkemateria dvs Gud består av ingenting då skulle Gud teoretiskt sett existera, utanför tid, utanför vårt universum.
Det som är skapat i vårt tid och rum finns bara i vårt begränsade mänskliga förstånd.
Gud är inget skapat,för Gud kan inte skapas alla andra hittepågudar är gjorda av mänskliga händer och tankar,det är materiella gudar.
Så kan man givetvis säga. Men då har du faktiskt också just bevisat att din gud omöjligt ens kan existera överhuvudtaget. Vilket jag har svårt att tro var din egentliga poäng.
För om du säger att Gud består av
"ickemateria" eller till och med
"ingenting" och att det är just därför som han kan existera utanför tid och rum? Då har du samtidigt också sagt att Gud inte
är något alls.
Låt mig förklara:
För att något ska kunna existera måste det vara något. Existens = att vara något!
Allt som existerar måste alltså ha någon form, någon struktur, någon egenskap. Dvs något som gör att det går att skilja det från
"ingenting". Med andra ord. Om det inte går att skilja
"någonting" från
"ingenting" då är
"någonting" per defintion =
"ingenting".
Om något saknar alla egenskaper, dvs alltså ingen form, ingen struktur, inget innehåll, ingen plats, ingen kraft, inget att vara. Då är det helt enkelt inte något. Då är det inte alls helt enkelt.
Visst! Det kan fortfarande nämnas med ett ord. Men det är då också bara ett tomt ord och inget annat.
Och bara för att man kallar det för "Gud" förändrar inte det faktum att det man beskriver är något som saknar alla förutsättningar för att ens existera.
Så när du säger att Gud består av "ingenting" och existerar "utanför allt" så säger du i praktiken att Gud inte är något, någonstans, någonsin. Och vad är det, om inte själva definitionen av
icke-existens? Så då handlar det inte om en Gud som existerar utanför tid och rum utan bara om en idé som inte existerar alls.
Och om Gud inte existerar. Ja då finns det helt enkelt inte någon Gud. Det är inte svårt utan bara logik och att säga att gud
"är allt" skapar exakt samma problem tyvärr. Så det finkar inte heller.
Som jag skrev i mitt förra inlägg. Min världsbild utesluter inte att det skulle kunna finnas någon form av skapare bakom vårt lokala rum och tid i just detta universum. Och då ska du veta att jag är ateist!
Så det är därför lite ironiskt det faktiskt jag som fortfarande lämnar en öppning för att en gud skulle kunna existera trots allt inom ramen för min världsbild, medans ditt resonemang ovan logiskt sett leder till att det vore omöjligt.