2025-03-27, 02:46
Medlem
MrFolds avatar
Om jag uppfattar professorn rätt så sa han att genetiska faktorer är starkt bidragande på individnivå till risken att en person blir kriminell.

Han säger inte att denna genetik verkar på etnisk gruppnivå, d.v.s. att gener som innebär förhöjd risk för att bli kriminell/asocial skulle vara vanligare i vissa grupper än andra. Hur konstigt det säkert än verkar för många här så kan man tro på genetiska faktorers stora betydelse utan att samtidigt vara bekännande flashbackrasist.

Att genetik förklarar mycket betyder ju inte heller att att sociala faktorer inte skulle spela någon roll på gruppnivå. Låg socioekonomisk status korrelerar vad jag vet överallt i alla samhällen med högre risk att bli kriminell, missbrukare etc.
Citera
2025-03-27, 02:50
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Intressant att så fort Leif GW säger något som faller flashback-konsensus i smaken så anses han vara "spot on". Säger han något som inte passar är han en gammal avdankad vänsterfyllerist som har passerat bäst före datum. "Jävla sosse".

Fast han är väldigt mycket kappvändare.
Citera
2025-03-27, 03:54
Bannlyst
Gw och Pehrson rök ihop riktigt illa, dåligt för TV och visningar. Tycker Pehrson betedde sig riktigt illa.
Gw är kung och han bör respektera det.
Citera
2025-03-27, 05:23
Medlem
Mad monks avatar
Han har rätt det är genetiskt mena folk har helt enkelt en kriminell gen som framavlats i århundrade. Det är förstås rasism att diskutera detta. Det gör det dock inte mindre sant.
Citera
2025-03-27, 05:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om jag uppfattar professorn rätt så sa han att genetiska faktorer är starkt bidragande på individnivå till risken att en person blir kriminell.

Han säger inte att denna genetik verkar på etnisk gruppnivå, d.v.s. att gener som innebär förhöjd risk för att bli kriminell/asocial skulle vara vanligare i vissa grupper än andra. Hur konstigt det säkert än verkar för många här så kan man tro på genetiska faktorers stora betydelse utan att samtidigt vara bekännande flashbackrasist.

Att genetik förklarar mycket betyder ju inte heller att att sociala faktorer inte skulle spela någon roll på gruppnivå. Låg socioekonomisk status korrelerar vad jag vet överallt i alla samhällen med högre risk att bli kriminell, missbrukare etc.
Fast vad är hönan och vad är ägget. Genetik korrelerar även med låg socioekonomisk status.
Citera
2025-03-27, 05:42
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Förr i tiden så fanns det "rasism" mot vissa folkgrupper osv som man uppfattade som inte civiliserade och stökiga. Ju mer jag ser hur vår utveckling sker i Sverige ju mer bekräftas den rasism som jag såg förr.

Jag tror det finns två svar egentligen som båda är komplicerade och stökiga att som politiker hantera:
1) handlar om IQ i viss utsträckning, vissa personer fattar inte saker, de är skillnad på IQ nivåer bland befolkningar. Sök på medelvärde IQ länder så fattar ni problemen...
2) värderingar och det har med kultur att göra

Det här är två riktigt komplicerade saker att ta itu med när du bygger ett land och behöver organisera det med kanske 1/10 av befolkning som inte riktigt passar in av ovannämnda skäl...

Nu måste vi ta till extrem lagstiftning som inget annat västland för att ta itu med problemen... som dom säger i TV programmet på SVTPLAY med Leif GW: 500 personer har dött av gängskjutningar nu.

Asså jag tror inte folk fattar hur desensitiverade vi har blivit: 1996 Dog 1 Hells Angels man av en Bandidos medlem och det blev löpsedlar i veckor.
Ja man behöver inte ha någon speciell akademisk yrkestitel för att förstå hur det ligger till. Se bara vad det är för ena som är anledningen till att vi ska bygga nya fängelser och funderar på att köpa förvaringsplatser utomlands. Det är väl bara en tidsfråga innan vi byggt om Batterijesus fabrik i Skellefte till ”kollektivt arbetsträningsboende med begränsad frigång”.
Citera
2025-03-27, 05:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast vad är hönan och vad är ägget. Genetik korrelerar även med låg socioekonomisk status.
Det kommer du aldrig att få något svar på. Det är rundgång o symbios mellan de två begreppen.
Isolerar du det ena så minskar det andra men försvinner inte helt.
Citera
2025-03-27, 05:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Han har rätt det är genetiskt mena folk har helt enkelt en kriminell gen som framavlats i århundrade. Det är förstås rasism att diskutera detta. Det gör det dock inte mindre sant.
Nja!
Gen o gen. Svagbegåvade människor skaffar en massa ungar som de inte kan, vill, orkar hålla ordning på. Dessa ungar växer upp i en kultur som är väsensskild från många av de grundläggande värderingar som t.ex det svenska samhället byggt på. De ungarna växer upp och fröar av sig och med det så blir den cirkusen ett självspelande piano.
Citera
2025-03-27, 06:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det kommer du aldrig att få något svar på. Det är rundgång o symbios mellan de två begreppen.
Isolerar du det ena så minskar det andra men försvinner inte helt.
Fast jag menar nog att det till stor del handlar om gener. Vänstern baserar sina åsikter på att allt är socialt. Alla föds som tomma blad och samhället skapar alla till vad de blir, till och med hur de är som kvinnor och män. Men det stämmer inte, men passar in i ett narrativ om jämställdhet och att prata om något annat anse vara misogyni, rasism och nazism. Tabu. Så en stor anledning till varför det sker, låtsas man som om det inte existerar. Man har skapat en låtsasvärld där sanningen inte får nämnas.

Problemet blir då att man försöker lösa ett problem, med åtgärder som inte fungerar. Man lägger enorma summor på att försöka få vissa elever att prestera över sin förmåga, utan resultat. Man ska bygga bort problemet, men förslumningen uppstår någon annanstans där de samlas. Man ska placera dem i andra socioekonomiska områden, men det hjälper inte heller, utan drabbar bara fler.
Citera
2025-03-27, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Typiskt nog var hon tjockisen, sossen, programledaren blixtsnabb att bara babbla på utan följdfrågor efter GW:s obekväma yttrande. Precis som det alltid funkar i Sverige, så fort någon kommer i närheten av det jobbiga faktumet att våldsbrottsligheten drivs av araber/afrikaner/turkar/afghaner är det raskt locket på.
Skrattade åt mig själv efter att ha läst detta inlägg;
för det är ju ingen tvekan om vem det är som är tjock av de två, är skribenten blind eller.

Men här är ju tjockisen helt enkelt först och främst ett skällsord, även om jag personligen hade rankat det efter både sossen och programledaren.

Ja, hon kvävde ett historiskt ögonblick,
agerade tvärtemot vad en serös journalists uppdrag är.
Citera
2025-03-27, 06:24
Medlem
Starkt tveksam om uppfostran har nått med gener att göra, leta istället upp de gemensamma nämnare som finns för dessa pojkar, typ... frånvarande pappa, annan syn på uppfostran, fel typ av umgänge mm.
Citera
2025-03-27, 06:30
Medlem
sk33s avatar
Vad är förvånande, klart att genetik spelar roll när det gäller adhd etc, och klart kultur också spelar roll när det gäller brottslighet. Det farliga är att göra kopplingen att invandrare är genetiskt mer kriminella.

Socioekonomiska faktorer då? Jodå, visst är rika mer kriminella än fattiga.
Senast redigerad av sk33 2025-03-27 kl. 06:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in