2025-03-21, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag håller med om att svenskar inte bryr sig mycket om råvaror numera. Jag håller dock inte med om att den svenska attityden beror på amerikansk influens. Traditionen att se mat som en energipåfyllning snarare än en högtid är mycket äldre än så.

Jag tror att det handlar om en protestantisk tradition, där folk har lärt sig att den typen av njutning är syndig. Det finns väldigt få rätter från protestantiska länder som slagit igenom internationellt. Titta på Tyskland som både har protestanter och katoliker. De flesta rätter vi förknippar med tysk mat kommer från katolska delstater såsom Bayern, Baden-Wurttemberg, och Rhenlandet.

Vet inte vad Michelinstjärnor eller enskilda restauranger har med det nationella köket att göra. Många av restaurangerna serverar inte ens lokal mat.

Tack för svaret, detta var faktiskt något nytt för mig, har aldrig tänkt på det sättet.
Citera
2025-03-21, 08:52
Medlem
Ganska jämnlågt rankade skulle jag tippa. Jag brukar utgå från följande devis: har landet ett någorlunda vettigt kök så finns det rimligtvis en marknad och restauranger i Sveriges större städer samt utomlands.

Dvs, det finns snudd på noll danska, finska eller norska restauranger ens i Stockholm eller Göteborg bortsett Smørrebrød. M.a.o. är alla köken rätt kassa. Samma som att du knappt hittar någon restaurang från Laos, Kambodja eller Filippinerna men du har massor från Thailand, Vietnam, Kina, Japan eller Sydkorea som har erkänt god mat. Är inte bekant med Laos eller Kambodjas kök men det filippinska förstår jag varför det är så sällsynt på svenska gator och torg.

Applicerar man det på nordiska förhållanden skulle jag väl tippa att svensk fika, norsk lax och eventuellt dansk finess/gourmet går bäst internationellt men det är nog inte fler än 1-2 restauranger från Norden ens i städer som Paris eller Istanbul och det säger en hel del.
Citera
2025-03-21, 08:58
Medlem
Danmark förmodligen. Har också även flest Michelin stjärnor i Norden
Citera
2025-03-21, 09:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Norge är iaf oomtvistat sist.
Kvikklunsj kan vara en höjdpunkt.

Svensk husmanskost på Tore Wretman-nivå snackas alltid ner av luffare som ska spela världsvana. I själva verket håller den hög internationell klass.

Äcklig enahanda thaimat måste vara sämre än norsk mat, kan inte tänks mig annat.
Ja, Norge måste vara sist i Norden vad gäller matkultur. Den frysta pizzans hemland... Strular alltid när man ska äta ute där också. Alltid blir något fel, till och med på McDonalds...

Tror Danmark står högst i kurs internationellt av de nordiska länderna.
Citera
2025-03-21, 10:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Min erfarenhet är att restauranger i Norge har sämre kvalitet än svenska (onödigt ofta riktigt usla) medan danska har bättre kvalitet än svenska. Detta kanske också avspeglas i hur Michelinstjärnorna strösslats över de nordiska länderna. Orkar inge googla nu, men skulle tro att *Danmark har flest, sen Sverige och sist Norge.

* Edit: Ser att detta bekräftats i tråden.
Citera
2025-03-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Min erfarenhet är att restauranger i Norge har sämre kvalitet än svenska (onödigt ofta riktigt usla) medan danska har bättre kvalitet än svenska. Detta kanske också avspeglas i hur Michelinstjärnorna strösslats över de nordiska länderna. Orkar inge googla nu, men skulle tro att *Danmark har flest, sen Sverige och sist Norge.

* Edit: Ser att detta bekräftats i tråden.
Norden inkluderar även finland enligt min definition.
Citera
2025-03-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Av Sverige,Finland,dannmark, Norge vilket av dom ländernas kök är högst rankad internationellt?jag har fått för mig att Sverige ligger före norge och Finland och att enda konkurrenten är dannmark.
Svenska köket överlag skulle jag tro är det mest välkända, svenska kockar har god renommé inom gastronomin. Den positiva bilden spiller över på det svenska köket trots att kockarna oftast tillagar allt annat än traditionell svensk husmanskost.

Edit: Jag är medveten om fördelningen av Michelin-stjärnor, jag tror ändå att det svenska köket rankas högst, men på fel grunder.
Senast redigerad av sigtunatjejer 2025-03-21 kl. 14:07.
Citera
2025-03-21, 14:09
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ja det är klart det finns finare restauranger. Men generellt är det ju dåligt. Visst Stockholm har ett bra utbud men i mindre orter är det horribelt.

Ja Juggar har tagit mycket av Turkarna. Men så är det överallt. Köttbullar är ju turkiskt Min poäng är inte hur originellt det är.

Nej. Köttbullen är inte turkisk, lägg av att sprida det där jävla skitsnacket 2025
Citera
2025-03-21, 14:10
Medlem
Från de matintresserade och restaurangjobbande nordbor jag känner, rankas det nordsvenska köket högst. Fjällröding, ripa, ren, löjrom osv. Vet inte om det samma gäller internationellt.
Citera
2025-03-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Nej. Köttbullen är inte turkisk, lägg av att sprida det där jävla skitsnacket 2025
Oavsett köttbullens ursprung så är svenska köttbullar så annorlunda än turkiska köttbullar så man kan omöjligt säga att det är samma maträtt.
Citera
2025-03-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Av Sverige,Finland,dannmark, Norge vilket av dom ländernas kök är högst rankad internationellt?jag har fått för mig att Sverige ligger före norge och Finland och att enda konkurrenten är dannmark.
Ändå lite kul att svenska köket i USA associeras med The Swedish Chef i Mupparna samt kändiskocken Marcus Samuelsson med alla sina tv-framträdanden och böcker.
Citera
2025-03-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Ändå lite kul att svenska köket i USA associeras med The Swedish Chef i Mupparna samt kändiskocken Marcus Samuelsson med alla sina tv-framträdanden och böcker.
Marcus samuelsson har nog delvis lyckats marknadsföra svenska köket i USA.men jag tycker fler svenska kockar borde öppna svenska restauranger i USA eller på annat sätt marknadsföra och sprida vår matkultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in