2025-03-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan-sandelius
Marcus samuelsson har nog delvis lyckats marknadsföra svenska köket i USA.men jag tycker fler svenska kockar borde öppna svenska restauranger i USA eller på annat sätt marknadsföra och sprida vår matkultur.
Instämmer, han har lyckats bra med att slå ett slag för det svenska köket utan att för den skull vara bokstavstrogen.

Det finns andra framgångsrika kockar i NY såsom Berselius på Aska, men det är (väl?) inte ett svenskt kök som står på menyn (får reservera mig då jag inte varit där).
Citera
2025-03-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
Instämmer, han har lyckats bra med att slå ett slag för det svenska köket utan att för den skull vara bokstavstrogen.

Det finns andra framgångsrika kockar i NY såsom Berselius på Aska, men det är (väl?) inte ett svenskt kök som står på menyn (får reservera mig då jag inte varit där).
Marcus har satt personlig prägel på maten genom att laga hans mormors köttbullar bland annat.
Citera
2025-03-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Nej. Köttbullen är inte turkisk, lägg av att sprida det där jävla skitsnacket 2025

https://www.swedishbrain.se/swedish-meatballs-and-turkey/#:~:text=During%20his%20travels%20in%20Turkey,resu lt%20was%20the%20humble%20meatball.
Citera
2025-03-21, 21:34
Medlem
Citat:
Marcus samuelsson har nog delvis lyckats marknadsföra svenska köket i USA.men jag tycker fler svenska kockar borde öppna svenska restauranger i USA eller på annat sätt marknadsföra och sprida vår matkultur.

Säljer inte han friterad kyckling?
Citera
2025-03-21, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Säljer inte han friterad kyckling?
Möjligt han plockar matinfluenser från hela världen.
Citera
2025-03-21, 21:36
Medlem
Citat:
Men framförallt från Sverige och Etiopien.
Citera
2025-03-21, 21:37
Medlem
Citat:

han har en restaurang i nyc eller nära där han säljer friterad kyckling för det tjänar han mer pengar på än "fine dining".
Senast redigerad av Battreanmig. 2025-03-21 kl. 21:46.
Citera
2025-03-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
https://www.swedishbrain.se/swedish-meatballs-and-turkey/#:~:text=During%20his%20travels%20in%20Turkey,resu lt%20was%20the%20humble%20meatball.
Jag tycker svenska köttbullar är godare än bosnisk cevapcici.
Citera
2025-03-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
han har en restaurang i nyc eller nära där hans säljer friterad kyckling för det tjänar han mer pengar på än "fine dining".
Jag tycker han borde hålla sig till svenska köket.min favorit kock i Sverige när det gäller svensk husmanskost heter nils emil ahlin.nils emil drev värdshuset ulla winblad på djurgården.
Citera
2025-03-21, 22:12
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut

Citerar mitt svar från en annan tråd

"Kan alla lallare som pratar om svenska köttbullar och dess uppkomst i Turkiet bara lägga av? Var ni ens med på tiden den där myten spreds, vem som spred det och hur?

Ni kan slänga upp hur många artiklar i ämnet ni vill, men vet ni storyn bakom?

På twitter hade man något "Sverige-konto" som Svenska Institutet styrde som skulle vara ett skyltfönster av något slag. Varje vecka fick en privatperson (!) styra kontot och sedan byttes man ut med någon annan. En vacker dag fick en liten vänstertomte (det var dom iofs allihop, alltid av någon lustig anledning) för sig att skriva ut ungefär "visste ni att svenska köttbullar härstammar från Turkiet?".
Detta fick enorm spridning internationellt. En så enorm spridning att människor tar det som fakta. Trots att mathistoriker debunkat skitsnacket sprids det fortfarande.

Det vänstertomten med största sannolikhet tänkte på var egentligen kåldolmen - som vi alla vet är en INSPERERAT av turkiska dolmar. Fortfarande en helt egen rätt - och svensk, precis som våra köttbullar."

EDIT: Extremt komiskt att du kommer med just en av dessa artiklar som "källa". Vi ignorerar Richard Tellström och andra mathistoriker när vi ändå håller på
Citera
2025-03-22, 10:28
Medlem
Citat:
Jag tycker svenska köttbullar är godare än bosnisk cevapcici.

Ok
Citera
2025-03-22, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Citerar mitt svar från en annan tråd

"Kan alla lallare som pratar om svenska köttbullar och dess uppkomst i Turkiet bara lägga av? Var ni ens med på tiden den där myten spreds, vem som spred det och hur?

Ni kan slänga upp hur många artiklar i ämnet ni vill, men vet ni storyn bakom?

På twitter hade man något "Sverige-konto" som Svenska Institutet styrde som skulle vara ett skyltfönster av något slag. Varje vecka fick en privatperson (!) styra kontot och sedan byttes man ut med någon annan. En vacker dag fick en liten vänstertomte (det var dom iofs allihop, alltid av någon lustig anledning) för sig att skriva ut ungefär "visste ni att svenska köttbullar härstammar från Turkiet?".
Detta fick enorm spridning internationellt. En så enorm spridning att människor tar det som fakta. Trots att mathistoriker debunkat skitsnacket sprids det fortfarande.

Det vänstertomten med största sannolikhet tänkte på var egentligen kåldolmen - som vi alla vet är en INSPERERAT av turkiska dolmar. Fortfarande en helt egen rätt - och svensk, precis som våra köttbullar."

EDIT: Extremt komiskt att du kommer med just en av dessa artiklar som "källa". Vi ignorerar Richard Tellström och andra mathistoriker när vi ändå håller på

Jag kan skicka dig hundratals länkar som påstår exakt samma sak. Vet inte varför detta är något som du blir upprörd över. Rätt vanligt att man influeras av främmande kök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in