2025-03-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det där är ju ingen lag så bankerna kan ju ändå göra som de vill. Sen är rimligen tillitsnivåerna en miniminivå, om någon utfärdare vill ställa högre krav är det inget problem, de är ju inte skyldiga att utfärda till vem som helst, däremot om de ställer längre krav så kan de inte hävda att de följer en viss nivå fastställd av Digg. (För BankID spelar det ingen roll, de är så stora att ingen egentligen bryr sig om vilken Digg nivå de följer)

BankID skapades 15år innan Digg ens fanns.

Digg är den myndighet som sätter standarden för tillhetsnivåer i Sverige. Dessa i sin tur följer EU standarder. Digg är även den myndighet som beslutar om en leverantör får ansluta sig till eIDAS.

Eftersom BankID har valt att ansluta sig till eIDAS som är de tvungen att följa Digg tillhetsnivåer detta oavsett hur stora de än är.

Men du har rätt i att det är mininivåer. Men ännu har jag inte sett någon Bank som har gått ut att de kräver att man uppfyller tillitsnivå 4 enligt Digg. I så fall så vart 5 år besöka Banken och identifiera sig på plats för att förnya sitt BankID.
Senast redigerad av zapohd 2025-03-18 kl. 19:30.
Citera
2025-03-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduken
Jag har redan 2 giltiga bankID på två enheter, men det spelar ingen roll nu längre. Min bank har infört att man måste blippa pass/id för att kunna aktivera nya id:n. Ex. vid köp av ny mobil etc.

Jag är väl medveten om hur det gick till förr, men så är det inte längre. Det är bara en tidsfråga innan era banker inför detta också.

Visst är det så. Men det beror även på hur identitetskedjan ser ut för individen. När jag skaffade mitt första BankID på min nuvarande bank så gjorde jag det i samband med att jag blev kund hos dem. Då identifierade jag mig med mitt körkort och har sedan alltid förnya mitt BankID med mitt gamla. Därmed så har jag än så länge en oavbruten identifikationskedja.
Citera
2025-03-20, 16:08
Avstängd
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du lever i det förgångna när pass gällde i tio år och kostade nån hundring. Fem år numera och 500 spänn.

För övrigt krävs tidsbokning med e-leg för att få en tid för pass. Moment 22. Vad kommer först svenskt medborgarskap eller kund i en bank?

Eftersom båda har 5 års giltighet är det bäst att saxa tiderna, så att när passet går ut har du 2,5 år kvar på ID:et och tvärt om.
Femhundra är småpotatis.
Citera
2025-05-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Med tanke på att BankID är i nivå med ett ordinarie ID, är det fullständigt rimligt att du använder dig av ditt ID-kort för att aktivera det. Annars kan ju vem som helst utge sig för att vara du.

Förresten är inte körkort ett officiellt ID-kort, fastän det fungerar som det i vissa sammanhang, utan det är en missuppfattning bland många svenskar. När du beställer ett nytt pass, passa också på att begära ett riktigt ID-kort, alltså, det som kallas nationellt ID. Med detta kan du dessutom åka runt i EU utan pass.

/AI

Men om jag har körkort är det väl smartare att ta ett pass än att ha körkort+idkort?
Citera
2025-05-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dayeso
Men om jag har körkort är det väl smartare att ta ett pass än att ha körkort+idkort?

Bäst är ju att ha alla tre så man får redundans.
Citera
2025-05-08, 20:53
Medlem
Citat:
Bäst är ju att ha alla tre så man får redundans.

Ja det hade man ju orkat om giltighetstiden varit 10-15 år istället för 5 år.
Citera
2025-05-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ja det hade man ju orkat om giltighetstiden varit 10-15 år istället för 5 år.

En gång vart annat år är väl inte så farligt.
Citera
2025-05-08, 20:59
Medlem
Citat:
En gång vart annat år är väl inte så farligt.

Jio det är det om man måste köra flera mil för att ordna med det.
Citera
2025-05-08, 21:10
Medlem
Citat:
Jio det är det om man måste köra flera mil för att ordna med det.

Då är jag med, har själv 2,9km.
Citera
2025-05-08, 22:04
Medlem
immenhusens avatar
Citat:

Du behöver inte ha körkortet med dig när du kör bil, om du kan identifiera dig på annat sätt vid en kontroll. Har under det senaste decenniet aldrig haft med mig körkortet, utan enbart mitt nationella ID-kort.

/AI
Citera
2025-05-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du behöver inte ha körkortet med dig när du kör bil, om du kan identifiera dig på annat sätt vid en kontroll. Har under det senaste decenniet aldrig haft med mig körkortet, utan enbart mitt nationella ID-kort.

/AI

Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.
Citera
2025-05-09, 07:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Om du då inte förnyar körkortet blir det ogiltigt och du får inte längre köra något fordon som kräver körkort.

Japp!

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in