2025-03-16, 08:30
Medlem
immenhusens avatar
Med tanke på att BankID är i nivå med ett ordinarie ID, är det fullständigt rimligt att du använder dig av ditt ID-kort för att aktivera det. Annars kan ju vem som helst utge sig för att vara du.

Förresten är inte körkort ett officiellt ID-kort, fastän det fungerar som det i vissa sammanhang, utan det är en missuppfattning bland många svenskar. När du beställer ett nytt pass, passa också på att begära ett riktigt ID-kort, alltså, det som kallas nationellt ID. Med detta kan du dessutom åka runt i EU utan pass.

/AI
Citera
2025-03-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Swedbank

Jag oxå men jag fick använda passet när jag bytte mob nyligen o installerade nytt id
Citera
2025-03-16, 08:42
Medlem
Kan själv tycka att det är bra att de ökar säkerheten. Känns självklart att man bör identifiera sig när man ansöker om BankID som är en digital identifiering. Vid större köp/överföringar är det dessutom rimligt om de skulle be om pass/nationellt ID igen för att minska risken ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Man saxar mellan Nationellt ID och ett Pass. Så man alltid har ett giltigt om man tappar bort det andra.

Pass är det enda som är giltigt i väldigt många länder.

Nationellt ID kort är giltigt i "Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Österrike, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Ungern.

Ditt körkort kan du stoppa upp i röven din svagbegåvade stackare.
Stoppas du utan giltigt leg utomlands så. Sen är iofs tråden om BankID så varför vill du tjafsa?

Ah för du tror du kan få ett med körkortet som du skaffade på lådbilslandet? Nej det fungerar inte så.

Du kanske ofta åker till Turkeminstan. Jag ber om ursäkt.

Ja, ett körkort kommer man inte långt med. Det nationella ID kortet är dock i praktiken svagare än i teorin. Redan i Spanien/Italien kan de komma att kolla konstigt på ID-kortet och fråga varför du inte har pass. Med lite tjat brukar det dock lösa sig. Men om jag mot förmodan hade rest till Bulgarien/Rumänien och dylika länder hade jag nog haft passet med för att slippa krångel.
Citera
2025-03-16, 09:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduken
Nytt för mig. Förr har man alltid kunnat trixa på olika sätt för att få ett nytt Bank ID, men nu sen årsskiftet är det tydligen tvångskruvarna som gäller. Glöm att förnya eller få nytt Bank ID om du inte har ett giltigt pass eller nationellt ID (vad nu det är?). Körkort funkar ej, utan det är bara pass och ID kort som gäller eftersom du måste ”blippa” när du aktiverar det nya Bank IDt.

Jag blev mäkta irriterad häromdan när det visade sig att mitt pass hade gått ut och jag skulle skaffa nytt BankID till en ny telefon! Störande värre. Så det är bara att beställa nytt pass.

Det ska fungera ifall du har ett bankkonto där du får dig tillskickat en säkerhetsdosa som man kan använda för att förnya/skapa nytt Bankid ?

Det gör det i.a.f. på min bank (Länsförsäkringar)
Citera
2025-03-16, 09:18
Medlem
Detta borde inte förvåna någon. Tiden när man kunde gå in på sin lokala bank i byn där alla kände dig sen 25 år är förbi. Det fuskas och trixas hela tiden med ID och bankuppgifter samt inflödet av människor som glatt fuskar med ID, pass och annat för att tillskansa sig saker har ökat lavinartat. Sen att den 76-åriga damen som aldrig gjort något olagligt är den som kommer i kläm är tråkigt. Men i takt med den allt längre distansen från tillits samhället så är detta ofrånkomligt.
Citera
2025-03-16, 09:27
Medlem
Big Bosss avatar
Får hoppas Freja+ blir mer utbrett.

Min sambo som är eu medborgare kan inte skaffa BankID pga detta. Då man behöver vara svensk medborgare för ha dessa legitimationer. Det är ett gissel som fan i samhället om man inte har mobilt BankID.

Räcker inte att vara folkbokförd, ha kontonummer, personnummer, Skatteverkets legitimation osv för skaffa BankID.
Senast redigerad av Big Boss 2025-03-16 kl. 09:38.
Citera
2025-03-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
I alla fall Swedbank tillåter fortfarande att man använder bankdosa...men eftersom de som min filial erbjuder får man inte byta batteri i själv - eller så måste banken aktivera dem igen efter batteribyte, något idiotiskt var det - så har jag givetvis inte använt en bankdosa på många år.
(Att hela apparaten med att försöka använda den där bankdosan är så irriterande krånglig jämfört med modern teknik får ju mig bara att glädjas att de tar bort skiten. De gamla kodkorten var både enklare och säkrare att använda, men de togs självklart bort eftersom kunderna gillade dem.)

https://ibb.co/ksvfNsBM

Så skaffa pass eller nationellt id!
Det känns som att det kommer behövas mer och mer i framtiden, särskilt som ens körkort troligen inte räknas som tillräcklig identifiering inom en snar framtid.
500 spänn för ett pass känns överkomligt och då slipper man fundera över det sen.

(Jag kollade; fanskapen har nyligen höjt från 400 till 500 för pass, men nationellt id kostar fortfarande 400...så övertalar man folk att inte skaffa pass som är dyrare att producera. )

Smart som man är så skaffade man sitt nationella id-kort när det var billigt. 2023 i Januari kostade det fortfarande bara 100 kr.
Det gäller som du skriver att vara smart!
Citera
2025-03-16, 09:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Det har varit så hos Swedbank i minst 1 år vad jag vet.
Stressade inte att förnya mitt BankID för drygt 1 år sedan så det gick ut då vad jag kan minnas gick att göra via bankdosan tidigare, men när jag skulle skapa nytt så va jag tvungen att skicka in bild på mitt pass som jag under covid missat att förnya -_-
Fast det går ju att göra med dosan fortfarande? Om inte Swedbank blåljuger då, men det har jag svårt att se skulle ge så mycket.

https://www.flashback.org/leave.php?....co%2FksvfNsBM
Citera
2025-03-16, 10:15
Medlem
Genelkurmays avatar
Hur blir det om man saknar Bank ID, pass och nationellt ID-kort? Blir det inte ett moment 22?
Citera
2025-03-16, 10:36
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduken
Nytt för mig. Förr har man alltid kunnat trixa på olika sätt för att få ett nytt Bank ID, men nu sen årsskiftet är det tydligen tvångskruvarna som gäller. Glöm att förnya eller få nytt Bank ID om du inte har ett giltigt pass eller nationellt ID (vad nu det är?). Körkort funkar ej, utan det är bara pass och ID kort som gäller eftersom du måste ”blippa” när du aktiverar det nya Bank IDt.

Jag blev mäkta irriterad häromdan när det visade sig att mitt pass hade gått ut och jag skulle skaffa nytt BankID till en ny telefon! Störande värre. Så det är bara att beställa nytt pass.

Vad tänker du om detta hibernakel? Är det rimligt att man nu måste ha ett giltigt pass för att kunna få ett BankID? Och varför funkar det inte med körkort (därför de har ingen NFC funktion)…men bygg in det då. Vore det inte rimligast att körkort av alla legitimationsslag ska ha NFC, om någon?

Min spekulation är ju att detta tilltag beror på invandrarna.
Nu avkrävs vi våra fingeravtryck, det är därför ett system som detta kommit till.
Citera
2025-03-16, 10:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricFrederickTrump
Läste du mitt inlägg?

Kan du åka utomlands och förlita dig på ditt körkort?

Funkar i Skandinavien och Finland med körkort. (Om det inte är ändrat).
Men Bank-ID som tråden handlar om, så behöver man ha ett svenskt pass eller nationellt identitetskort att få. Skall man förnya det/de gamla, kan man logga in på något sina banker, lättast och kräver inget fysiskt möte på banken.
Citera
2025-03-16, 10:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MIKSTY
Nu avkrävs vi våra fingeravtryck, det är därför ett system som detta kommit till.

Antagligen är det så, om man inte förnyar sitt gamla Bank-ID d.v.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in