Kan själv tycka att det är bra att de ökar säkerheten. Känns självklart att man bör identifiera sig när man ansöker om BankID som är en digital identifiering. Vid större köp/överföringar är det dessutom rimligt om de skulle be om pass/nationellt ID
igen för att minska risken ytterligare.
Citat:
Ursprungligen postat av
EricFrederickTrump
Man saxar mellan Nationellt ID och ett Pass. Så man alltid har ett giltigt om man tappar bort det andra.
Pass är det enda som är giltigt i väldigt många länder.
Nationellt ID kort är giltigt i "Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Österrike, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Schweiz, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Ungern.
Ditt körkort kan du stoppa upp i röven din svagbegåvade stackare.
Stoppas du utan giltigt leg utomlands så. Sen är iofs tråden om BankID så varför vill du tjafsa?
Ah för du tror du kan få ett med körkortet som du skaffade på lådbilslandet? Nej det fungerar inte så.
Du kanske ofta åker till Turkeminstan. Jag ber om ursäkt.
Ja, ett körkort kommer man inte långt med. Det nationella ID kortet är dock i praktiken svagare än i teorin. Redan i Spanien/Italien kan de komma att kolla konstigt på ID-kortet och fråga varför du inte har pass. Med lite tjat brukar det dock lösa sig. Men om jag mot förmodan hade rest till Bulgarien/Rumänien och dylika länder hade jag nog haft passet med för att slippa krångel.