2025-03-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Inte säkert bankid funkar på en gammal telefon.

Åtminstone för Android måste det vara en bra gammal telefon för att inte fungera. Minimi kravet är Android 8 som kom 2017.

Kommer bli ännu mindre problem i framtiden då Google sedan några år ställer krav på tillverkare om att stödja enheter ett antal år med uppdateringar, EU ställer också liknande krav
Citera
2025-03-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Åtminstone för Android måste det vara en bra gammal telefon för att inte fungera. Minimi kravet är Android 8 som kom 2017.

Kommer bli ännu mindre problem i framtiden då Google sedan några år ställer krav på tillverkare om att stödja enheter ett antal år med uppdateringar, EU ställer också liknande krav
2017, jag svarade en som hade 4 liggande. Byta ofta? Det har hänt min man att det plötsligt slutade funka, en Iphone.
Citera
2025-03-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror ju på ens bank (som formellt utfärdar bankidt) vilka krav de vill ställa.

Nej. Bankerna kan inte ställa egna krav på hur legitimeringen ska gå till när mobilt BankID utfärdas.

Det finns olika tillitsnivåer för e-legitimationer i Sverige och mobilt BankID är i näst högsta nivån, dvs tillitsnivå 3. Följande gäller för tillisnivå 3.
Användarens styrker sin identitet genom ett personligt möte på likvärdigt sätt som vid utgivning av en fullgod svensk legitimationshandling. E-legitimationen kan utfärdas på distans om utfärdaren redan har identifierat mottagaren, till exempel i samband med öppnandet av ett bankkonto eller vid en anställning. E-legitimationen kan också utfärdas på distans genom en biometrisk jämförelse av användarens ansiktsbild med elektroniskt lagrade uppgifter i en fullgod legitimationshandling, om det kan göras på ett säkert sätt.
https://www.digg.se/digitala-tjanste...e-legitimering
https://www.digg.se/digitala-tjanste...legitimationer

Om man förnyar sitt BankID med det gamla så har man ju engång i tiden identifierat sig och identifieringen gäller fortfarande.

Men om man gör som TS så måste identifiera sig på nytt, exempelvis med Pass, Nationellt ID eller besöka ett Bankkontor.
Citera
2025-03-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Exakt, för vem tusan har en enhet med bankid och en enhet utan, bara ifall möjligheten kommer att sno någon annans? Läs kontexten.

Att ha dubbla bankID gör ju att man slipper hamna i en sådan situation som TS. Vissa banker rekommenderar ju att man ska ha dubbla BankID.

Har man dubbla BankID så har man ytterliga en möjlighet att spärra både BankID, Swish och eventuella betal kort man kanske blev av med.
Citera
2025-03-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Nej. Bankerna kan inte ställa egna krav på hur legitimeringen ska gå till när mobilt BankID utfärdas.

Det finns olika tillitsnivåer för e-legitimationer i Sverige och mobilt BankID är i näst högsta nivån, dvs tillitsnivå 3. Följande gäller för tillisnivå 3.
Användarens styrker sin identitet genom ett personligt möte på likvärdigt sätt som vid utgivning av en fullgod svensk legitimationshandling. E-legitimationen kan utfärdas på distans om utfärdaren redan har identifierat mottagaren, till exempel i samband med öppnandet av ett bankkonto eller vid en anställning. E-legitimationen kan också utfärdas på distans genom en biometrisk jämförelse av användarens ansiktsbild med elektroniskt lagrade uppgifter i en fullgod legitimationshandling, om det kan göras på ett säkert sätt.

Om man förnyar sitt BankID med det gamla så har man ju engång i tiden identifierat sig och identifieringen gäller fortfarande.

Men om man gör som TS så måste identifiera sig på nytt, exempelvis med Pass, Nationellt ID eller besöka ett Bankkontor.

Det där är ju ingen lag så bankerna kan ju ändå göra som de vill. Sen är rimligen tillitsnivåerna en miniminivå, om någon utfärdare vill ställa högre krav är det inget problem, de är ju inte skyldiga att utfärda till vem som helst, däremot om de ställer längre krav så kan de inte hävda att de följer en viss nivå fastställd av Digg. (För BankID spelar det ingen roll, de är så stora att ingen egentligen bryr sig om vilken Digg nivå de följer)

BankID skapades 15år innan Digg ens fanns.
Senast redigerad av Engineer 2025-03-17 kl. 20:40.
Citera
2025-03-17, 21:12
Medlem
Betyder detta att enbart svenska medborgare får ha bankid?
Citera
2025-03-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Av ren nyfikenhet hur gick det att byta pass när ditt existerande var utgånget?
Jag hade med existerande utgångna pass och mitt giltiga körkort och det gick bra.
Citera
2025-03-17, 22:15
Medlem
StigAllans avatar
Undrar varför ni måste ha Mobilt BankID i något som ni bär runt på för?
Ser i tråden att detta är ett stort problem.
Jag har BankID enbart i min stationära dator där det hittills varit problem att få vissa aktörer att acceptera detta.
Det när dessa kräver mobilt Bank ID.
Som löst sig än så länge.
Citera
2025-03-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Undrar varför ni måste ha Mobilt BankID i något som ni bär runt på för?
Ser i tråden att detta är ett stort problem.
Jag har BankID enbart i min stationära dator där det hittills varit problem att få vissa aktörer att acceptera detta.
Det när dessa kräver mobilt Bank ID.
Som löst sig än så länge.
Samma med mig. Kan inte swisha. Något som inte gick att handla på nätet. Kivra digital brevlåda.
Citera
2025-03-18, 13:27
Medlem
Silverdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

Jag har redan 2 giltiga bankID på två enheter, men det spelar ingen roll nu längre. Min bank har infört att man måste blippa pass/id för att kunna aktivera nya id:n. Ex. vid köp av ny mobil etc.

Jag är väl medveten om hur det gick till förr, men så är det inte längre. Det är bara en tidsfråga innan era banker inför detta också.
Citera
2025-03-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduken
Jag har redan 2 giltiga bankID på två enheter, men det spelar ingen roll nu längre. Min bank har infört att man måste blippa pass/id för att kunna aktivera nya id:n. Ex. vid köp av ny mobil etc.

Jag är väl medveten om hur det gick till förr, men så är det inte längre. Det är bara en tidsfråga innan era banker inför detta också.

När du säger "blippa", menar du blippa på mobilen då? Det kräver i så fall att man har NFC i mobilen. Det har visserligen mer eller mindre alla mellansegmentsmobiler och toppmobiler, men har de billigare telefonerna det? Kan man verkligen kräva av folk att de ska ha en tillräckligt dyr telefon för att kunna skapa ett nytt bankID?
Citera
2025-03-18, 14:56
Medlem
Silverdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
När du säger "blippa", menar du blippa på mobilen då? Det kräver i så fall att man har NFC i mobilen. Det har visserligen mer eller mindre alla mellansegmentsmobiler och toppmobiler, men har de billigare telefonerna det? Kan man verkligen kräva av folk att de ska ha en tillräckligt dyr telefon för att kunna skapa ett nytt bankID?
Exakt.

Ipads för att ta ett exempel, som aldrig har haft nfc möjlighet trots att de kan kosta sanslöst mycket, har man alltid behövt kontakta banken för om man har velat haft ett bankid på dom. Men det har åtminstone gått att lösa efter lite strulande. Hur det blir framöver där vet jag dock inte eftersom detta bankid ska vara till en mobil.

Dom kommer garanterat strama upp detta ännu hårdare i framtiden tack vare allt fifflande och myglande i samhället. Alla kan säkerligen räkna med att hamna i samma sits framöver, oavsett bank så se till att ha giltigt pass/idkort om du vill ha ett bankid. Förnyade passet igår - 500spänn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in