2025-03-16, 04:28
Medlem
Silverdukens avatar
Nytt för mig. Förr har man alltid kunnat trixa på olika sätt för att få ett nytt Bank ID, men nu sen årsskiftet är det tydligen tvångskruvarna som gäller. Glöm att förnya eller få nytt Bank ID om du inte har ett giltigt pass eller nationellt ID (vad nu det är?). Körkort funkar ej, utan det är bara pass och ID kort som gäller eftersom du måste ”blippa” när du aktiverar det nya Bank IDt.

Jag blev mäkta irriterad häromdan när det visade sig att mitt pass hade gått ut och jag skulle skaffa nytt BankID till en ny telefon! Störande värre. Så det är bara att beställa nytt pass.

Vad tänker du om detta hibernakel? Är det rimligt att man nu måste ha ett giltigt pass för att kunna få ett BankID? Och varför funkar det inte med körkort (därför de har ingen NFC funktion)…men bygg in det då. Vore det inte rimligast att körkort av alla legitimationsslag ska ha NFC, om någon?

Min spekulation är ju att detta tilltag beror på invandrarna.
Citera
2025-03-16, 04:34
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Har sett flera diskussioner om det här senaste året och jag fattar inte vad alla yrar om. Jag fixade nytt bank-ID på min nya mobil för bara två veckor sen. Behövde inget pass eller ID-kort. Använde bara mitt gamla bank-ID på gamla mobilen som vanligt för att greja ett nytt.
Citera
2025-03-16, 04:42
Medlem
Det går bra med Nationellt ID, det är det säkraste id som finns. Det visar också att inte ens bankerna litar på sitt eget BankID längre.
Citera
2025-03-16, 04:45
Medlem
Silverdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Har sett flera diskussioner om det här senaste året och jag fattar inte vad alla yrar om. Jag fixade nytt bank-ID på min nya mobil för bara två veckor sen. Behövde inget pass eller ID-kort. Använde bara mitt gamla bank-ID på gamla mobilen som vanligt för att greja ett nytt.
Vad har du för bank?

Jag har också kunnat trixa en massa förr och gått genvägar genom min bank när jag skulle förnya/byta BankID. Men nu är det tydligen nån ny lag sedan årsskiftet som stipulerar att det ska vara si och så när man man förnyar/skaffar BankID.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi...er-du-paverkas

https://www.mobil.se/tips-och-tricks...kraven/1237182

https://www.icabanken.se/kundservice...sakerhetsdosa/
Citera
Medlem
BEATNGU-NR1s avatar
Stötte på det problemet när jag gick in på banken för ett fixa ett spärrat bank id. Fick åka flera mil istället för att kunna lösa det där jag bodde. I storstan tog dom körkort som leg, men inte på det lokala.
Då fixade jag ett nationellt id-kort. Det lär snart bli ett krav i avseenden, och körkort kommer nog inte funka överallt.
Citera
Medlem
Citat:
Prova att ta bort det BankID du har och skaffa sen ett nytt. Då måste du legitimera dig med ett fysiskt id av pass eller NatID.
Citera
2025-03-16, 04:47
Medlem
Silverdukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Är du på allvar så borta i huvudet att du inte vet vad ett nationellt id-kort är för något som existerat i 20 år?
Och nej, man har aldrig kunnat "trixat" för att få ett nytt bank-id.
Eh jo det har man. Jag har vid åtminstone två tillfällen fixat så jag fått BankID till paddor som inte ens har NFC läsare. Detta löstes med ett samtal till min bankrådgivare och lite väloljad käft.

Men nu verkar det vara bomkört. Banken hänvisar till nya regler. Man måste ha giltigt pass eller nått muppigt ID-kort.
Citera
2025-03-16, 04:49
Medlem
Jag fick göra det redan för några år sedan när jag skulle tillfället höja Swish vid ett köp. Fick fotografera av mitt NatID på både fram och bak plus identifiera chipet i det.
Citera
2025-03-16, 04:50
Medlem
figegs avatar
Man kan gå till banken men har man ingen annan legitimation så är man rätt körd.

Fyfan vilka dåliga regler för bankid.
Citera
2025-03-16, 04:53
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Prova att ta bort det BankID du har och skaffa sen ett nytt. Då måste du legitimera dig med ett fysiskt id av pass eller NatID.

Ja har du inte redan ett fungerande bankID så är det klart att du inte kan skaffa ett nytt. Min poäng är att det fortfarande går att göra det precis som tidigare. Men många säger att det inte går. Kanske är skillnad på olika banker, inte vet jag.
Citera
2025-03-16, 04:54
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduken
Vad har du för bank?

Jag har också kunnat trixa en massa förr och gått genvägar genom min bank när jag skulle förnya/byta BankID. Men nu är det tydligen nån ny lag sedan årsskiftet som stipulerar att det ska vara si och så när man man förnyar/skaffar BankID.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi...er-du-paverkas

https://www.mobil.se/tips-och-tricks...kraven/1237182

https://www.icabanken.se/kundservice...sakerhetsdosa/

Swedbank, och det står fortfarande på deras hemsida, instruktioner hur man fixar ett nytt bank-ID med hjälp av sitt gamla.
Citera
2025-03-16, 05:00
Medlem
Citat:
Ja har du inte redan ett fungerande bankID så är det klart att du inte kan skaffa ett nytt. Min poäng är att det fortfarande går att göra det precis som tidigare. Men många säger att det inte går. Kanske är skillnad på olika banker, inte vet jag.
Det är väl inte så klart. Det gick tidigare om man loggade in på sin bank och konto. Då kunde man ju använda säkerhetsdosan istället. Men jag hade problem en dag med BankID och fick för mig att ta bort det helt och ladda in ett nytt. Då blev jag tvungen att ta fram mitt NatID för att få det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in