2025-04-29, 11:05
Medlem
menlowls avatar
Första natten utan ofrivillig vakenhet på grund av äckliga myrkrypningar! Jag är SÅ lättad!

Jag ser ju vad flera skriver här, att det kan komma och gå, men jag tänker vara glad just exakt nu iallafall (och jag kan inte låta bli att hoppas på att de är borta för alltid).
Citera
2025-04-29, 11:41
Medlem
Hej alla! Har läst hela tråden och önskar er alla det bästa!

Jag har också använt kratom i kanske... 6-7 år nu. Inga missbruk innan. Dygnet runt i kanske 4-5. Jag har inte heller vägt utan använt en skopa, men stora doser. Men min historia är nog lite annorlunda (värre?)...

I början var det jättebra. Gjorde mig till en väl fungerande människa som dessutom kunde känna glädje och slappna av (och sova, med melatonin)... Gjorde stora framsteg under denna tid. Det var så det blev varje dag och dosen gick upp till max. Så mycket som jag kunde ta innan bieffekterna tog över.

Men efter något år på detta vis blev allt sämre och sämre igen. Jag hade väl utvecklat så mycket tolerans att det inte hade någon effekt och nu var beroende av kratom. Mående och sömnen försämrades. Oron över att bli uppdagad (intag har trots allt varit olagligt länge) var jobbig. Jag missade även en hel del som jag egentligen ville/behövde göra (utlandsresor t.ex) pga av att jag inte kunde vara utan kratom. Försökte sluta några gånger men det var ju hemskt.

En kväll testade jag att dricka folköl och det verkade boosta kratomet ordentligt, var inte mycket som alcohol utan mer som kratom var förr utan tolerans. Först bara ibland (helger och så), med kratom dygnet runt, men efter ett tag kratom+folköl hela dagen varje dag... (Surprise!!). Denna period fortsatte i ett år i alla fall. Men när man dricker 12-15st folköl per dag så blir det ju magen rätt full. Mot slutet av denna period kräktes jag ganska ofta när jag tog kratom (inte av effekten, och inte kratomets "fel"). Kratom-dosen gick ned som resultat. Åt väldigt lite.

Tröttnade till sist och testade vodka istället för öl. Det fungerade ganska bra, magen var inte full så kunde ta mer kratom och äta, men ni förstår nog att det inte skulle hålla i längden heller... Får nog sluta här men fortsättning följer.
Citera
2025-04-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvertPaSoffan
Hej alla! Har läst hela tråden och önskar er alla det bästa!

Jag har också använt kratom i kanske... 6-7 år nu. Inga missbruk innan. Dygnet runt i kanske 4-5. Jag har inte heller vägt utan använt en skopa, men stora doser. Men min historia är nog lite annorlunda (värre?)...

I början var det jättebra. Gjorde mig till en väl fungerande människa som dessutom kunde känna glädje och slappna av (och sova, med melatonin)... Gjorde stora framsteg under denna tid. Det var så det blev varje dag och dosen gick upp till max. Så mycket som jag kunde ta innan bieffekterna tog över.

Men efter något år på detta vis blev allt sämre och sämre igen. Jag hade väl utvecklat så mycket tolerans att det inte hade någon effekt och nu var beroende av kratom. Mående och sömnen försämrades. Oron över att bli uppdagad (intag har trots allt varit olagligt länge) var jobbig. Jag missade även en hel del som jag egentligen ville/behövde göra (utlandsresor t.ex) pga av att jag inte kunde vara utan kratom. Försökte sluta några gånger men det var ju hemskt.

En kväll testade jag att dricka folköl och det verkade boosta kratomet ordentligt, var inte mycket som alcohol utan mer som kratom var förr utan tolerans. Först bara ibland (helger och så), med kratom dygnet runt, men efter ett tag kratom+folköl hela dagen varje dag... (Surprise!!). Denna period fortsatte i ett år i alla fall. Men när man dricker 12-15st folköl per dag så blir det ju magen rätt full. Mot slutet av denna period kräktes jag ganska ofta när jag tog kratom (inte av effekten, och inte kratomets "fel"). Kratom-dosen gick ned som resultat. Åt väldigt lite.

Tröttnade till sist och testade vodka istället för öl. Det fungerade ganska bra, magen var inte full så kunde ta mer kratom och äta, men ni förstår nog att det inte skulle hålla i längden heller... Får nog sluta här men fortsättning följer.

Hej, Välkommen till tråden och till FB!

Ja, kratomet hade ju utan tvekan nackdelar. Jag känner igen en del av den utveckling som du beskrev, jag såg också till att vi semesterade i Sverige p.g.a. K. Men - insåg förra sommaren att det funkade fint att ta med en oöppnad påse till Grekland. Men, det är ju egentligen petitetesser. Det jobbiga nu är att komma upp och vidare. Eftersom du ändå orkar skriva här så är du kanske någorlunda på banan hoppas jag :-) Skriv mer när du känner för det. Mvh D.
Citera
2025-04-29, 15:40
Medlem
Ja i alla fall så drack jag stark alcohol (Detta gick dock snabbt, 2-3 månader), då det tog snabbt över och det blev mindre och mindre kratom tills jag i princip slutade. Drack tills kroppen inte orkade mer och hamnade på akuten och blev inlagd ett tag.

När jag kom hem igen efter hand så hittade jag såklart kratomet igen och första dagen jag tog det kändes allt bra för första gången på länge, helt okej dagarna efter men så var de ju klassat och tog slut, drack en del då men slutade innan det gick helt snett. Nu är det värsta av min kratom-abstinens ju borta eftersom mitt långa tunga bruk är flera månader sen.

Här om dagen hittade jag en liten (prov) påse K som jag hade missat, gud vilket kval det var att ta den eller inte. Satt och stirrade på den ett bra tag. Slutade med att jag tog den, kastade det sista.

Det är ofta väldigt jobbigt att vara nykter och utan kratom. Men ska väl vara glad att det inte blev värre.

Någon skrev "Drick alcohol för att lindra abstinensen" men till detta säger jag Nej! Inte så bra idé. Har provat.
Citera
2025-05-01, 09:11
Medlem
19:e april skrev jag, det har hållit i sig, förutom en dag i förra veckan, tror det var den 23:e april... Jag blev superdeprimerad, ville bara ligga i fosterställning i sängen o krama täcket, kanske började grina lite också. Men det var bara den dagen. Resten av tiden har jag mått fortsatt bra.

Har lite annat att erkänna också.....

Jag använder Sertralin mot depression, ja, jag vet att det inte är bra att blanda med kratom, men det gjorde jag ändå..... Jag fick konstiga reaktioner av det, vid högre doser epileptiska kramper så jag inte kunde gå, krypa i bästa fall. En gång fick jag ett anfall ute på stan o en del gick bara förbi, men för de som ville hjälpa mig, sa jag att det var ett vanligt EP-anfall o att det snart går över, för det gör det. Så de behövde inte ringa ambulans.

Fast en gång blev det alldeles för mycket, trodde hjärtat skulle explodera, jag lyckades tillkalla ambulans trots kramper o fick åka in för intoxikation. Men kände att det blev bättre redan på vägen till sjukhuset, men fick ligga inne för observation resten av dagen. Alla, och det var många, prover som togs på mig då var helt normala, lever, njurar, allt, ingen påverkan alls trots dagligt bruk.

Men min läkare (privat psykiater) undrade varför det hade tagits så mycket prover på mig, men han hade inte tillgång till akutjournalen, men tydligen till provresultaten. Jag sa att jag var nyfiken o fick i mig nått onyttigt. Han sa: -App, app! Inget missbruk, annars kan jag inte skriva ut varken Stesolid eller Lyrica till dig!

Men efter ca 3 års användning slutade jag plötsligt att få dessa krampanfall, trodde det berodde på tolerans. Har inte sett att kramper skulle vara särskilt vanligt vid kratom. I efterhand undrar jag om det kan ha varit serotonergt syndrom jag fått vid varje krampanfall, men det kan ju vara livshotande, o jag har säkert haft över 100 sådana anfall, som tur var nästan alla ensam i mitt hem, så jag har för det mesta klarat mig från pinsamheter.

Annars har det bara haft en rogivande effekt o motverkat rastlöshet, men känner mig inte särskilt rastlös nu heller. Det var bara under de första veckornas avtändning.
Senast redigerad av Kratom-smaskarn 2025-05-01 kl. 09:24.
Citera
2025-05-02, 10:41
Medlem
Apropå ovanstående så har även jag blandat med sertralin, och sedan ett par år med SNRI, men jag har inte märkt något särskilt av det. Förhoppningsvis har det inte varit alltför skadligt..

Idag är det tre veckor sedan avslutet, och jag känner mig i alla fall lite bättre än för en vecka sedan. Myrkrypningarna på kvällen är dock fortfarande jobbiga och sitter lite överallt i kroppen. Kanske förvärrar jag det genom melatoninen som jag inte kan låta bli att ta, någon skrev något om det tidigare i tråden. Men jag vill så gärna få somna! Magen bättre men inte bra och psyket är inte återställt. Jag gör saker och jobbar och fungerar ganska normalt, men allt känns fortfarande mycket jobbigare och tyngre och tristare än vanligt. Ångestkänslor kommer ibland, särskilt när jag ser något särskilt jobbigt framför mig. Jag brukar gilla att vara ute i trädgården och peta i den, men känner mig helt ointressarad av den nu. Häromveckan kom en låda plantor jag hade beställt i vintras och då glatt mig åt. När dom kom nu höll jag på att börja gråta av ångest och trötthet vid tanken på att jag skulle gå ut och plantera dom. Men med tanke på dessa år av användande går det väl inte att vänta sig något annat. Kanske krävs det flera månader att blir återställd i mitt fall.
Citera
2025-05-02, 12:02
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dottertillendotter
Apropå ovanstående så har även jag blandat med sertralin, och sedan ett par år med SNRI, men jag har inte märkt något särskilt av det. Förhoppningsvis har det inte varit alltför skadligt..

Idag är det tre veckor sedan avslutet, och jag känner mig i alla fall lite bättre än för en vecka sedan. Myrkrypningarna på kvällen är dock fortfarande jobbiga och sitter lite överallt i kroppen. Kanske förvärrar jag det genom melatoninen som jag inte kan låta bli att ta, någon skrev något om det tidigare i tråden. Men jag vill så gärna få somna! Magen bättre men inte bra och psyket är inte återställt. Jag gör saker och jobbar och fungerar ganska normalt, men allt känns fortfarande mycket jobbigare och tyngre och tristare än vanligt. Ångestkänslor kommer ibland, särskilt när jag ser något särskilt jobbigt framför mig. Jag brukar gilla att vara ute i trädgården och peta i den, men känner mig helt ointressarad av den nu. Häromveckan kom en låda plantor jag hade beställt i vintras och då glatt mig åt. När dom kom nu höll jag på att börja gråta av ångest och trötthet vid tanken på att jag skulle gå ut och plantera dom. Men med tanke på dessa år av användande går det väl inte att vänta sig något annat. Kanske krävs det flera månader att blir återställd i mitt fall.

Den där känslan att tappa styrfart och att göra sånt man är intresserad av känner jag igen.
Kratomet kunde ge en nästan tjackig boost till ens intressen . Jag byggde massa grejer osv .

Känner att det kommer tillbaka. Men lite mer kraftlöst , i små pustar liksom

Sysslar du med nån pulshöjande träning? Jag testade det för första gången på flera år. det underlättar lite att bli normal i belönibgssystemen. Dvs typ att springa eller crosstrainer osv nån halvtimme .
Citera
2025-05-02, 12:09
Medlem
tjurensfarts avatar
Jag brukade mycket när jag körde. Runt 45gpd i nästan ett år.

För mig fanns det inte en möjlighet att trappa ner på ett bra sätt. Så tisdagen 8/04-25 slängde jag ner mina sista 3-400 gram i toan. Såg ingen anledning med att dra ut på skiten.

Jag orkar inte gå in på alldeles för mycket detalj, men Kratom abstinents var det absolut värsta jag varit med om. Jag tänkte att jag skulle röka mig igenom det värsta. Oj vad fel jag hade.

Mina värsta (fysiska) symptom var: ryckningar (rls?) och frossa.

Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att Kratom skulle kunna vara så satans illa att sluta med. Det värsta var att, när jag försökte lugna mig med hjälp av CB så förvärrade det de fysiska symptomen kopiöst. Samtidigt som att mitt mentala tillstånd var oförändrat, oavsett hur mycket CB jag rökte, samt att jag inte kände av alkohol alls under de första dagarna. Jag fick bara dålig balans.

Nu, så känns det som att livet är tillbaks i mina händer. Det är sjukt, medans jag tog Kratom, så insåg jag inte hur tråkigt det gjorde mitt liv. Jag avskydde all musik, jag hade nästan ingen sexlust. Och sedan den enorma bördan att behöva ha med sig nästa dos överallt hela tiden.

Det som hjälpte mig igenom det värsta var: bastu, flera gånger om dagen (drick vatten), samt att bada bubbelpool. Varma och kalla duschar på nätterna. Det blev iallafall en temporär paus ifrån konstant frossa.

Efter en vecka av ”härdning”, så bestämde jag mig för att ta låga doser(60-120mg 2x/dag) med kodein för att lindra de absolut värsta symptomen. Och det hjälpte mig faktiskt väldigt mycket mer än förväntat, men jag hade i och för sig redan kommit förbi det värsta.

Nu har jag inte tagit kodein på en vecka, eftersom att jag mer eller mindre anser mig vara återställd.

Jag är tacksam över att jag fick uppleva detta, för det har fått mig att inse. Inse att jag fan aldrig ska röra någonting som man blir fysiskt beroende av, speciellt opiater eftersom att jag älskar skiten.

Edit: jag är kluven, för jag är inte redo för att leva ett nyktert liv. Under min tid med Kratom, så såg jag mig själv som ”nykter” (ja jag vet). Men jag drack ingen alkohol, brukade inga andra droger, inte ens röka. Nu då, tillbaks i verkligheten så har jag insett hur mycket Kratom hjälpte mig med min koncentrationsförmåga, samt att hålla mig borta från annan skit.
Senast redigerad av tjurensfart 2025-05-02 kl. 12:51.
Citera
2025-05-02, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Den där känslan att tappa styrfart och att göra sånt man är intresserad av känner jag igen.
Kratomet kunde ge en nästan tjackig boost till ens intressen . Jag byggde massa grejer osv .

Känner att det kommer tillbaka. Men lite mer kraftlöst , i små pustar liksom

Sysslar du med nån pulshöjande träning? Jag testade det för första gången på flera år. det underlättar lite att bli normal i belönibgssystemen. Dvs typ att springa eller crosstrainer osv nån halvtimme .

Har försökt börja träna så smått, men det går sådär än så länge. Det är väldigt tungt det med både kroppsligt och psykiskt. Men jag tror säkert att det hjälper att göra det, så ska försöka ta tag i det, snart.
Citera
2025-05-02, 12:38
Medlem
tjurensfarts avatar
Citat:
Har försökt börja träna så smått, men det går sådär än så länge. Det är väldigt tungt det med både kroppsligt och psykiskt. Men jag tror säkert att det hjälper att göra det, så ska försöka ta tag i det, snart.

Ta det i den takt som krävs. Jag känner mig fortfarande för svag i kroppen för att återgå till styrketräning. Så mitt fokus har legat på att få in så mycket motion som möjligt, utspritt i form av ”korta” promenader/jogging turer, flera gånger om dagen.

Jag har också börjat med sådana aktiviteter som jag pysslade med innan jag blev Kratom beroende. Omedvetet så lades nästan alla mina hobbies på hyllan, då jag tyckte att det var fantastiskt att spela tv spel med Kratom. Och det blev jag alldeles för bekväm med.

Jag tror det värsta var att jag började prioritera effekt framför kost. Dvs att jag valde att äta så lite som möjligt/väntade för länge mellan måltider, för att kratomet skulle ge en bättre effekt. Mitt ”mål” blev alltså att ta alla doser på så gott som tom mage. Usch.
Citera
2025-05-02, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjurensfart
Ta det i den takt som krävs. Jag känner mig fortfarande för svag i kroppen för att återgå till styrketräning. Så mitt fokus har legat på att få in så mycket motion som möjligt, utspritt i form av ”korta” promenader/jogging turer, flera gånger om dagen.

Jag har också börjat med sådana aktiviteter som jag pysslade med innan jag blev Kratom beroende. Omedvetet så lades nästan alla mina hobbies på hyllan, då jag tyckte att det var fantastiskt att spela tv spel med Kratom. Och det blev jag alldeles för bekväm med.

Jag tror det värsta var att jag började prioritera effekt framför kost. Dvs att jag valde att äta så lite som möjligt/väntade för länge mellan måltider, för att kratomet skulle ge en bättre effekt. Mitt ”mål” blev alltså att ta alla doser på så gott som tom mage. Usch.

Hmm, känns lite bekant. Men jag tyckte att kratomet tog bort aptiten. Nu har jag fortfarande svårt att äta på morgonen, men kan bli väldigt hungrig senare.
Citera
2025-05-03, 18:38
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:

Du borde definitivt testa helt utan några sömnmediciner några dagar för att se om myrkrypningarna försvinner. Tycker de borde förvunnit typ nu efter 3 veckor. Att vara utan melatonin några nätter är ingenting i jämförelse med vad du gått igenom. Testa redan ikv nu när det är helg.
Som sagt så kan SSRI ge det också, så du kanske är extra känslig.
Och försök inte att somna förrän du är trött och varit vaken minst 16-17h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in