2025-11-28, 20:28
Medlem
Tror inte det finns några listor. PTS lär inte ha någon officiell lista utan sagt till operatörerna "tillåt inga telefoner som inte kan använda 4g för nödsamtal" så får de lösa det själva. Så olika operatörer har kanske helt olika listor. Tror inte operatörerna testat så mycket telefoner själva.
Citera
2025-11-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Vet ni om någon av dessa modeller ej stödjer nödsamtal över 4G/VoLTE och således kommer bli blockerade?

Xiaomi Redmi 14C
Xiaomi Redmi Note 10 Pro
Xiaomi Poco X3 NFC

Och kan det påverka att ha köpt mobil från Proshop eftersom det väl är danskt (tror jag) ?
Poco X3 såg jag någon som hade Telenor hade fått meddelande om att den skulle blockas. https://www.sweclockers.com/forum/post/21056024
Citera
2025-11-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Poco X3 såg jag någon som hade Telenor hade fått meddelande om att den skulle blockas. https://www.sweclockers.com/forum/post/21056024
Det stod också att någon hade ringt Telenor som säger att de har skickat ut många felaktiga SMS.

Den som har en Xiaomi behöver kanske aktivera VoLTE genom att slå en specifik kod i telefonen.

Hittade det här på tillverkarens hemsida. Man kanske behöver aktivera funktionen i telefonen.

Ni kan kolla i telefonens inställningar under SIM-kort om bägge funktionerna är aktiverade.

https://www.mi.com/global/support/article/KA-06516/
How to turn on/off VoLTE and VoWifi switch?

Function Settings:

Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,

VoLTE:*#*#86583#*#*
VoWiFi:*#*#869434#*#
Citera
2025-11-28, 21:39
Medlem
Superbunnys avatar
Är ju helt hopplöst svårt att veta vilken telefon man kan köpa. Risken verkar ju vara jättestor att man köper en sprillans ny telefon som blir blockerad i februari.

Nya telefoner som riskerar att bli blockerade om typ två månader borde ju inte få lov att säljas. Det är ju falsk marknadsföring.

Har försökt att få svar från Vimla om saken men det är nog lättare att få kontakt med påven än att få vettig kontakt med Vimla.

Ska försöka ringa till SONY s kundtjänst på måndag och se om det går att få svar där om saken.
Suck!
Citera
2025-11-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Det stod också att någon hade ringt Telenor som säger att de har skickat ut många felaktiga SMS.

Den som har en Xiaomi behöver kanske aktivera VoLTE genom att slå en specifik kod i telefonen.

Hittade det här på tillverkarens hemsida. Man kanske behöver aktivera funktionen i telefonen.

Ni kan kolla i telefonens inställningar under SIM-kort om bägge funktionerna är aktiverade.

Function Settings:

Here's the way to turn on/off Volte and Vowifi function, Please dial the following code,

Det hänger fortfarande inte enbart på VoLTEstöd.
Citera
2025-11-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken

Function Settings:

Fast det ska inte spela någon roll om man har 4G/VoLTE. De kan ha detta men ändå bli blockerade för att de ej stödjer specifikt nödsamtal över 4G/VoLTE.
Citera
2025-11-28, 22:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Fast det ska inte spela någon roll om man har 4G/VoLTE. De kan ha detta men ändå bli blockerade för att de ej stödjer specifikt nödsamtal över 4G/VoLTE.

Jag antar att Sverige har någon "Åsa-Nisse-standard", alltså hemmasnickrad standard för att SOS-operatören vill ha det så?
Jag pratar om att 4g-systemet är inte som alla andra EU-länders?
Citera
2025-11-28, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det hänger fortfarande inte enbart på VoLTEstöd.
Jag vet att det också hänger på operatören. Många av telefonerna som nämns i den här tråden och andra ställen fungerar med andra operatörer.

En del operatörer kräver att man kör en USSD kod för att aktivera telefonen. Kolla till exempel den här operatören i Nepal.

https://www.ncell.com.np/en/individual/offers/volte
VoLTE (Voice Over LTE) is a new technology that provides clearer and better-quality high-definition voice calls along with quicker call connection. With VoLTE service, you can make voice call and use 4G data at the same time. To check and activate VoLTE service, please dial *123*11#. It’s easy! Click here to watch and learn!

Make VoLTE calls through VoLTE enabled device mentioned below:

Citat:

Låter det troligt att telefonen i sig inte klarar av att ringa 112 över VoLTE, men till alla andra telefonnummer i hela världen.

Som någon annan skrev i tråden så ligger det något helt annat bakom detta.
Citera
2025-11-28, 22:14
Medlem
Inspirit81s avatar
jag beställde ett halebop kontantkort nu istället det var inga problem föraa över sitt nummer ifrån comviq kontantkort.

Jag uppmanar alla göra likadant det är viktigt markera när de gör bänga grejer och försöker få oss köpa nya telefoner.

inom två år kommer jag byta telefon men vill inte stödja sådana här företag som behandlar sina kunder på det här sättet, och det är i senaste laget de meddelar vad de tänker göra med.
Citera
2025-11-28, 22:23
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
jag beställde ett halebop kontantkort nu istället det var inga problem föraa över sitt nummer ifrån comviq kontantkort.

Jag uppmanar alla göra likadant det är viktigt markera när de gör bänga grejer och försöker få oss köpa nya telefoner.

inom två år kommer jag byta telefon men vill inte stödja sådana här företag som behandlar sina kunder på det här sättet, och det är i senaste laget de meddelar vad de tänker göra med.

sätt inte det här på operatörerna. det här kommer från pts, man kan undra vad de har för underlag, men de tar nog den säkra vägen och skiter i att enstaka modeller funkar.
Citera
2025-11-28, 22:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
sätt inte det här på operatörerna. det här kommer från pts, man kan undra vad de har för underlag, men de tar nog den säkra vägen och skiter i att enstaka modeller funkar.
operatörena väljer ju släcka ner nätet frivilligt, vad tjänar de på det?

får liksom besked nu, det här kunde de väl informerat om för längesedan, det är ju vi kunder som blir drabbade i förstahand.
Citera
2025-11-28, 22:31
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
operatörena väljer ju släcka ner nätet frivilligt, vad tjänar de på det?

får liksom besked nu, det här kunde de väl informerat om för längesedan, det är ju vi kunder som blir drabbade i förstahand.

pts sköter licenserna. de är kungar över etern, ingen som inte rättar sig i ledet blir utsparkade-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in